Volvo 440 GL 1.8i (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 GL 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 144.792 km |
KM-stand laatst | 153.112 km |
Nostalgisch genieten
- 153.112 km
Dus je rijdt in een Volvo V40 waar e.e.a. aan mankeert, en je moet van het geld wat dit product je nog oplevert een nieuwe auto kopen... Een hele opgave, want met €700,- in de achterzak is er weinig te vinden in de categorie: gaat nog een paar jaar probleemloos mee.
Puur uit nostalgische overwegingen (mijn ouders hadden vroeger EXACT dezelfde auto), ben ik per juni 2013 overgestapt op een Volvo 440 1.8i GL (met spoiler dus) met een leuke kilometerstand. Gelijk al e.e.a. aan vervangen:
- Leukere velgen geplaatst
- Ander dashboardklepje (facelift)
- Mistlampen aangeschaft (nog niet gemonteerd)
- Onderhoudsbeurt (16 jaar niet gehad...)
De auto rijdt voortreffelijk en wat vooral opvalt is het uitblijven van dashboardkraakjes en dat soort gekke dingen. Het stuur ligt zelfs bij 160 km/h op de GPS nog strak in het handje. Echt een topwagen!
Althans, topwagen... In de tussentijd zijn de koppakking, accu, distributieriem, kleppendekselpakking, waterpomp, einddemper en het complete interieur (stof-->leder) al vervangen. De auto heeft zich niet geheel probleemloos getoond, maar je lacht je scheel met onderdelen. Niemand vervangt meer wat aan zo'n ding, dus de onderdelen gaan voor een spotprijs de deur uit!
Sowieso is het geen dure auto qua rijden. Ik rij rustig, maar wel gewoon met het verkeer mee. Af en toe laat ik me verleiden tot een stoplichtsprintje (12 sec naar de 100, soms vergissen mensen zich :D), maar verder niets bijzonders. Toch haalt de 1.8 gewoon 1 op 15, en met een wegenbelasting van 35 het maandje is de auto oprecht betaalbaar.
Is de auto nu technisch in orde dan? Nee, dat niet... Hoewel de koppakking en consorten gedaan zijn, rij ik slechts 5 dagen op een tank koelvloeistof. Mijn middenpijp is lek. Mijn cruise control werkt niet. Mijn ingebouwde xenon (geel) wil nog niet helemaal. En soms, heel soms.... start hij gewoon niet. Wel licht, wel stroom, accu zit vol, maar de startmotor geeft geen kik. Gelukkig overleef ik 4x per jaar duwen wel, dus dat is niet urgent.
En dan misschien nog wel een bekendste euvel van de 440: DE ROESTDUIVEL!!! Jawel, ook dit exemplaar heeft 'ie in zijn greep. Gelukkig is het een binnenslaper geweest, want de wielkasten verkeren nog in redelijk goede staat.
Al met al een auto waarin vaak echt wat geinvesteerd moet worden, maar waar je dan wel een degelijke, comfortabele, zuinige, heerlijk rijdende, ruime en vooral GOEDKOPE auto voor terugkrijgt. Wacht met verkopen, deze karretjes worden nog wel meer waard!!!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

Klokje rond Volvo 440

Deze premium sedans koop je voor €15.000

Lynk & Co 01 en Volvo XC40: het succes van de ‘Geely-SUV’ in Nederland

Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40
