Volvo 440 DL 1.8i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 DL 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 127.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Je eerst eigen auto kopen, eindelijk! Waar ga je dan beginnen, je zoekt een auto die niet duur is, wel degelijk, veiligheid is ook wel leuk, en als het nog een beetje lekker rijdt is dat helemaal mooi...
Nou dan zit je bij de 440 wel goed, hij staat bekend als een degelijke auto (zeker de 1.8i motor), Volvo = veiligheid, en rijden doet het prima. Door het oubollige model lopen veel mensen er met een grote boog omheen, jammer voor die mensen, fijn voor de autokoper. Voor weinig geld is al een goede auto te vinden (rond de 1000 euro voor een model vanaf 91), en met goed zoeken kun je nog meer geluk hebben.
De wegligging is voldoende (niet te vergelijken met een moderne auto, maar t voldoet nog prima) de auto heeft geen problemen met hogere bochtsnelheden. Doordat de vering redelijk zacht is, zijn drempels geen groot probleem, en is het comfortabel cruisen, maar je merkt t wel weer in de bochten: dan hangt de auto op een oor...
De motor is niet uitzonderlijk pittig, maar door het lage gewicht is er niets over te klagen. Je kunt goed meekomen met het overige verkeer, en als je moet inhalen heeft ie voldoende power over. Met een beetje een beheerste rijstijl kom je gemiddeld wel 12-13 km op een liter.
Dashboard is nog redelijk modern, het is een stuk mooier en luxer dan in de gemiddeld Golf II. Afwerking is redelijk, alleen wil het kunstof nog wel een beetje knirsperen als het koud is.
Binnenruimte is royaal, ik kan mijn mijn lengte van 190cm goed zitten in de auto, en er kunnen goed 5 mensen in. De kofferruimte is al even groot.
Tsja, als je het model kun verdragen, en je hebt een klein budget: ga dan maar eens serieus kijken voor een 440, de auto zal je nog verrassen!
PROBLEMEN
Nog geen grote problemen (pas 2500 km mee gereden) wel al een onderhoudsbeurt gedaan. Door het zelf te doen zijn de kosten laag te houden, materialen kostte me niet meer dan 50 euro.
Kleine veel voorkomende problemen: gasveren van de achterklep zijn slecht, nieuwe veer kost 25 euro. Benzinemeter doet waar hij zin in heeft, wil nog wel eens ineens naar ondervallen, terwijl de tank helemaal vol is. Dit is op te lossen door de meter eruit te halen en even alle contacten te poetsen.
Ik heb de dashboard unit (tellerklok met snelheidsmeter en zo) vervangen door een model met een toerenteller omdat ik dat wel zo mooi / makkelijk vind. Hiermee ook meteen het probleem van de haperende bezinemeter opgelost...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren