Volkswagen Polo Variant 1.9 SDI Comfortline (2001)

autoreview

Volkswagen Polo Variant

Signalement

UitvoeringPolo Variant 1.9 SDI Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst425.060 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na mijn dramatische ervaring met de Nissan Almera diesel is dit werkelijk de betrouwbaarste auto die ik gereden heb. Starten is altijd rijden voor deze Duitse zelfontbrander, een kilometervreter vanaf geboorte. Het rijdt werkelijk nog steeds als nieuw ondanks de 2 ton op de teller.

Het betreft een black magic metallic kleur (met glittertjes), zwart interieur, waardoor al het chroom mooi tot uiting komt. Elektrisch bedienbare buitenspiegel, centrale deurvergrendeling en als extraatjes een elektrisch dakraampje. Mooi strak interieur met hip blauw wijzerverlichting, zeer acceptabele uiterlijk.

Hier zijn de pluspunten na 35.000 km ervaring (ca. 15 maanden rijden)
---------------------------------------------------------
(+) Het verbruik met het nieuwe rijden is werkelijk subliem voor een wagen zonder turbo. In de winter gemiddeld 1 op 19 en de zomer gemiddeld 1 op 21.
Op een tank van 45 liter bereik je makkelijk 880 km in de zomer. Als 't waarschuwingslamp brandt heeft het ongeveer 38 litertje opgeslokt. Bij 42 liters verbruik staat het naaldje pas werkelijk aan het eind zit.

(+) Verbruikt nagenoeg geen olie. Na de 10.000 km hoef ik alleen 300 ml olie bij te vullen. Onderhoudsintervallen van 15.000 km.

(+) Praktische 5 deurs. Zeer compacte auto en er toch grote spullen bij de woonwinkels mee kunnen halen.

(+) Geen strepentrekker met de 50 kW. Als je het flink op zijn staart trapt kan ie lekker meekomen met het verkeer. Korte inritten op de snelweg zijn absoluut geen probleem, lekker doortrekken tot 3000 rpm. Als je maar zorgt dat je boven de 2100 rpm blijft na het overschakelen.

(+) Redelijke onderhoudskosten. Na wat rekenen verbruik + WA-plus verzekering + wegenbelasting, + onderhoud + reparaties (zie benenden) kom ik uit op de 0.15 E,- per km (exclusief afschrijving) Stel dat ik tot 400.000 ermee komt, kom ik op 0.19 euro cent per km (0.295 euro/km na correct van diesel prijsstijgingen)

(+) Door de langere wielbasis gaat ie kaarsrecht op de rechte stukken. Plakt werkelijk op het asfalt. Flink doorblazen op das autobahn is daarom geen probleem.

(+) Zeer solide motor. De 1.9 SDI gaat zelfs zonder gas te geven een steile heuvel op met 4 man + volle bepakking.

(+) Stuurbekrachtiging is lekker soepel. Niet te zwaar, niet te licht. Reageert direkt met een goed afgestemde speling in het midden.

(+) Stoer uiterlijk. Door de lichtmetalen velgen word je toch mee door de buurt nagekeken. Door de standaard 185/60 bandjes heeft het een beetje weg van de tankachtige uiterlijk (zoals die van de Volo V70).

(+) Blinkt als nieuw. Zeer mooie spiegelglas door de metallic lak optie (raad ik iedereen aan die een zwarte wagen koopt). Daardoor lijkt de auto net nieuw na elk wasbeurt of regenbui.

(+) Redelijke onderhoudskosten. Deze wagen gaat voor reguliere onderhoud naar een Bovag garage. Geen verrassingen bijzonderheden (Riem/spanrol om de 90.000 km, bandjes gaan zelfs net zo lang mee vanwege het gedoceerd optrekgedrag.

(+) Soepele motor. Je kan geweldig soepel op de motor afremmen. Als je de gas los laat rolt de auto lekker lang door. Met de motor erbij rem je toch wel een 25% beter af en dat merk je meteen.

Natuurlijk zijn er ook minpunt
------------------------------
(-) Redelijk lawaaierige auto, windgeruis, banden en de motor hoor je goed.
(-) Weinig opbergmogelijkheid
(-) Geen bochtenridder (maar wel erg stabiel op rechte stukken)
(-) Zeer stugge vering, matig bij slecht wegdek


Update (2) na 70.000 km en 232.000 km op de teller (ca. 26 maanden rijden)
---------------------------------------------------------
Reguliere onderhoud : Schokdempers vernieuwd na 210.000 km, nieuwe bandjes, remblok achter, verder helemaal niets. Deze bak blijft lekker rijden ...

(!) schokdempers inmiddels vervangen

(!) Olie verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven (na elke 10000 km, ca 300 ml erin)

(!) Gaatje in koplampen door steenslag, opgelost mbv transparant 2-componentenjars (Praxis 5 euries).

(!) Dat doordringende motorgeluid opgelost dmv zelfklevende dempingsmat onder de motorkap te plakken. Deze 30 Euro oplossing kan ik echt iedere Polorijder aanraden, zie http://www.akoestiekwinkel.nl/vibraflex.html

(!) Windgeruis opgelost dmv zelfklevende rubberen tochtstrip (praxis) te plakken over de binnenrand van de autodeuren. Automarine (soort pasta van de Praxis dat uithart tot rubber) over de gleuven van het voorruit en dakrails gesmeerd.

(!) Gepimpt met zelfklevende chroomstrips (strips was in de aanbieding)


Update (3) na 103.000 km en 265.000 km op de teller (ca. 42 maanden rijden)
---------------------------------------------------------------------------
Rijdt nog steeds als een trein (zonder enige staking welteverstaan). Nog steeds geen toenamen van olieverbruik, rijdt zelfs 1 op 22 bij hardere banden (2.5 bar).

(!) Thermostaat element vervangen
(!) Linker voorband uitgelijnd
(!) Bandjes vervangen

Uitlijnen

  • 250.000 km

Kleine irritante dingetjes in mijn eerste 35.000 km, maar naar mijn mening niet ernstig voor een auto die nu 2 ton gelopen heeft.

(X) Elektrische motorkabel van de de linker voorportier was geknakt.
Schijnt een bekend euvel te zijn bij VW. Hele raam-motorunit moest vervangen worden, kosten 160 E,- , da’s minder ...

(X) Storing in beide centrale vergrendeling van beide voordeuren.
Op een gegeven dag sluit de deur niet meer centraal, dus soms even omlopen.
Verholpen bij de onderhoudsbeurt. Kosten 40 Euries, een lachertje dus...

(X) Krakend koppelingspedaal. Zelf pedaal regelmatig met vet ingesmeerd en is ogm vanzelf verdwenen.

(X) Gaatje in de linker koplamp waardoor het gloeilampje snel is stukgegaan. Zelf opgelost met doorzichtige bison hars lijm (Praxis)

(X) Thermostaat element vervangen. Temperatuur bereikte ogm ’t middelste streepje net niet meer.

(X) Linker voorwiel uitgelijnd, want de linker voorband begon aan de buitenrand sterker te slijten.

elektrische raambediening defect

  • 270.000 km

Na een week lang hevig nachtvorst is de raambediening van de bestuurderskant voor de 2e maal defect geraakt. Voor mij loont 't niet meer deze te repareren na ruim 2.5 tonnetjes.

temparuursensor waterkoeling valt soms weg

  • 270.000 km

De temperatuur sensor van de waterkoeling doet het soms niet waardoor de temperatuurwijzer af en toe wegvalt en weer terug komt. Reparatie zou veel kosten omdat het hele dashbord open moet, dus dat heb ik maar geaccepteerd na 3 tonnetjes.

3 ton and beyond

  • 300.000 km

Inmiddels 3 ton bereikt. Dit keer is de auto wel goed uitgelijnd bij een autobanden speciaalzaak. Deurklink vervangen wegens mislukte auto-inbraak!! Nog steeds een laag olieverbruik van 300 ml tussen de beurten / laag verbruik van 1 op 21. Elektronische storingen opgelost doordat de accu slecht contact maakte agv corrosie aan de accucontactpunten (9 jaar nog steeds dezelfde accu) Massakabel aan de motor zat ook een beetje los.

normale slijtage

  • 320.000 km

- (309.000 km) Koppelingset defect en vervangen. Dat was even schrikken als je koppelingspedaal vlak voor de snelweg niet meer terugkomt. Duur geintje trouwens (750 Euries), maar goed, dit kan een keer gebeuren na 3 ton!

- (318.000 km) Knipperlicht schakelaars (100 Euries) bij de stuur zijn vervangen, want 't keerde niet meer terug als na terugsturen van een bocht.

- (318.000 km) Een remklauw achter vervangen (75 euries), deze begon lichtelijk te piepen daar 't door ouderdom niet goed meer terug veerde.

- (320.000 km) Lampje en beide ruitenwisser bladen zelf vervangen.

Al met al ouderdomsslijtages. Hopelijk blijft 't hierbij dit jaar. Motorisch verder nog goed, rijdt gewoon nog 1 op 20.5. Tussen de beurten slechts 300 ml olieverbruik.

gewoon doorblazen

  • 330.000 km

Na 3.3 Ton is 't weer tijd voor een grote beurt.

- Het dakraam is poreus geworden en begon bij regen te druppelen binnen. Kostentechnisch was dat niet rendabel meer voor een reparatie dus heb ik deze maar zelf met (zwarte) siliconen afgekit over de rubbers afgekit. Dakraam bediening vervolgens onklaar laten maken. Helaas afscheid genomen van mijn dakraam, snif snif

- De (hand)remwaarschuwingssysteem begon regelmatig te piepen, bleek dat gewoon een te laag remolie peil te zijn, dus na bijvullen was 't meteen weg. Ik denk dat de remblokjes na 3 jaar beetje versleten zijn, maar deze keer hoefde ik nu nog niet meteen te vervangen (aldus de monteur)

- Bij lage snelheden hoor ik een gebonk. Ik dacht eerst dat 't een losse uitlaat was, maar 't bleek 1 gebroken veer te zijn. Voor slechts 6 tientjes laten vervangen.

Verder niks bijzonders, doorrijden maar weer ...

ziekelijk zuinig

  • 330.001 km

Dit vergat ik nog te vertellen :

De motor is nog steeds heel erg zuinig. Mijn vakantie in Noorwegen bestond uit vele bergwegen, waar men tussen de 60 en 80 km/h MOEST rijden. Door tunnels en langere afdalingen kon je ook niet anders dan op de motor afremmen. Ik bleef toen maar rijden en rijden en ik was bezorgd dat de brandstofmeter kaduk was en daardoor in the middle of nowhere vast kwam te zitten.

Hier dus 't beste score wat ik ooit gehaald had, een ziekelijke waarde van 1 op 23.9 km !!!
(Diesel was wel weer een stuk duurder dan in Nederland)

Normale slijtage en financieel afgeschreven

  • 360.000 km

De probleempjes:
Een paar maanden terug hoorde ik metaal-op-metaal slijpen en de remolie bleek tevens afgenomen te zijn. Bleek de linker remklauw achter defect te zijn. Deze was hydraulisch aangedreven en lekte remolie. De remblokjes waren op en de banden voor had nog zeer weinig profiel. Gelukkig was dit allemaal zo opgelost voor een redelijk bedrag bij de bandenboer.

Toen was 't zover ... bij de beruchte 360K-km-stand begon ik weer te twijfelen of ik mee door wilde gaan. Even de feiten op een rijtje gezet :

- Ik weet nog steeds niet precies voor welke andere auto ik zou willen gaan
- Deze motor verbuikt haast geen olie (150ml per 13000 km)
- Starten=rijden
- Verbuik is nog steeds ca 1 op 21
- Nog steeds de oorspronkelijke accu
- Gezien de km-stand is de auto financieel afgeschreven. Wat krijg ik er nog voor ? Laat me weten als je 't weet .....

Dus uiteindelijk toch maar voor de grote beurt gegaan. Alle riempjes zijn vervangen en tevens de waterpomp preventief vernieuwd (was 180000 km meegegaan).

Zijspiegeltje eraf

  • 376.000 km

- Beurtje/APK , geen schokkende dingen.

- Linker veer voor vervangen voor APK(merkte er zelf niet veel van) (Veer=70 en uitlijnen=45)

- Accu vervange, was precies in de winter gestorven).

- Achterbanden zijn versleten. Merk was Viking (65 Euro pst) ging zo'n 62000 km mee, ik vond ze niet comfortabel maar waren wel betrouwbaar.

- Zijspiegel werd op een parkeergarage eraf gereden door iemand!

Goedkoop beurtje

  • 391.000 km

Klein tussenbeurtje gedaan (70), geen bijzonderheden gevonden vooral als je er niet op zoek naar bent. Verbruik zit tussen de 20.5 en 21.8 km/l.

Game Over!

  • 425.060 km

Het is zover, de Polo is verkocht aan een handelaar voor de export. Waarschijnlijk zal ie nog 5 ton makkelijk halen.

De Polo rijdt nog prima, olieverbruik van 1 liter op 15000 km en dieselverbruik van 1:20,5 l/km

Echter om de volgende APK in Nederland te halen kost het simpelweg veel te veel om alle mankementen te verhelpen (koplamp vervangen, remschijf op en remklauw vastgelopen, uitlaatdempers rot, grote beurt/APK) Deze investering stop ik liever in de volgende wagen.


Sterke Punten:
---------------
- Gunstig brandstof verbruik
- Praktisch auto die je zelden in de steek zal laten
- Onverwoestbare SDI motor


Zwakke punten
-------------
- Weinig comfort, doordringend motor- en bandengeluid
- Elektrische motoren van de raambediening gaan makkelijk en snel kapot
- Remklauwen achter die vastlopen en daarmee meteen de remblok en schijf snel laten verslijten.
- Koplamp 3 keer stuk gegaan door steenslag
- Onderhoudskosten zijn toch aan de hoge kant door all zwakke punten.

Eindoordeel:
Betrouw rij ijzer, maar duur in onderhoud. Matig rijcomfort en kwaliteit van de onderdelen valt erg tegen. Nee ik zou 't niet nog een keer kopen, maar dat zal ik waarschijnlijk bij geen enkele doen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.