Volkswagen Polo 1.6 (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
- 172.000 km
Nadat we iets minder dan een jaar een Mitsubishi Galant hebben gehad, zijn we over gegaan op iets kleiners. De reden was dat de Mitsubishi uitgerust met een G3 installatie 82 euro per maand wegenbelasting koste. Daarnaast bijna elke maand een bekeuring wegens een zware rechtervoet (ondanks altijd Allert zijn op flitspalen en mobiele flitsers) Toen kwam daar nog bij dat hij na 85000 kilometer (in minder dan een jaar) onderhoud nodig had. Nieuwe banden, remmen, distributieriem en nog wat dingen. Hij had toen we hem weg deden 220000 kilometer gereden. Verder nooit problemen mee gehad, helemaal niks! Alleen een keer in het begin de remmen, maar die gaan eenmaal niet zo lang mee bij een galant.
Nu terug naar de Polo. We zochten iets kleiners wederom op gas. Gezocht naar allerlei auto's tot 50 euro wegenbelasting per maand (G3)en tot ongeveer 2000 euro. peugeot 106, citroen saxo, xsara en nog wat kleinere auto's. Toch viel de keuze op een Polo. Vanwege de betrouwbaarheid van volkswagen aangezien we nooit naar de garage gaan tenzij de auto niet meer rijd. Hij word gebruikt als enige hoofdauto. Elke dag voor woon-werkverkeer.
Na een weekje een beetje rondkijken op marktplaats vonden we een polo met de 1.6 motor. Die was overigens wel een must. Aangezien de Mitsubishi lekker snel was. Het was een stuk rijden. Toen we eindelijk aankwamen was de auto niet op het aangegeven adres die op de autosite stond. Net als enig personeel. Na 10 minuten wachten in de hoop dat er iemand kwam komt er een auto aangereden. Wij vragen en de auto was naar een handelaar gegaan. Adres gekregen en wij er naar toe. Proefritje gemaakt en het beviel goed, ondanks dat de auto erg stotterde onder de 2000tpm. Heel irritant! Kwestie van afstellen dachten we en er zat een scheur in de voorruit. Voor de rest super.
Hij bevalt nog steeds super. We hebben er 2 verhuizingen mee gedaan en een trekhaak onder laten zetten. Auto en aanhanger helemaal volgestampt en rijden maar. In de 5 gebeurt er niet veel met een aanhanger en 100-110kmh. Even terug schakelen naar zn 4 en dan wil het allemaal wel opschieten. En werkelijk alles past er in ondanks de onhandige gastank die de kofferbak weg neemt.
Even snel inhalen op een Nweg gaat ook prima. Hij zeurt niet en van rustig rijden in zn 5 hup in 3 en er voorbij.
Op een dag gingen we een stukje rijden. We waren halverwege en de polo begon ineens moeilijk te doen. Hij was niet vooruit te branden. Na een poosje toch maar even gestopt. Er brandde niks op het dashboard dus even onder de auto knielen. Een enorme rode gloed lichte de hele straat op onder de auto. Dus maar weer snel naar huis, komt er ineens rook tussen de handrem omhoog. Snel de auto uit gedaan en duwen. Bleek dat er 2 bougies stuk waren en 2 deden het bijna niet meer. Dat verklaart de kracht en de rode gloed door al het onverbrande brandstof.
Toen het verhaal met de bougies gebeurde hadden we de polo ongeveer 3 maand. Toen is de katalysator ook stuk gegaan. Niet echt merkbaar maar hij rammelde bij weinig toeren een beetje. In Februari bij de apk voor 75 euro een sloopkatalysator eronder laten zetten en hij was er door. Ook is toen (pas) het stotteren aangepakt. Het stotteren gebeurde tot 2000 tpm, dus op toeren houden als je comfortabel wil zitten zonder door elkaar geschut te worden. Gasverdeelkap schoongemaakt en het stotteren was over. Maar er kwam een nieuw probleem bij. Onder het rijden, gewoon constante snelheid, veil de motor ineens uit. De toerenteller op nul en het gaspedaal reageerde niet meer. De ene keer wou de auto (onder het rollen) niet meer starten, maar de andere keer startte hij vanzelf weer. Als het eerste het geval was moest je hem even op benzine zetten en (soms met wat moeite) startte hij weer. Dit is ongeveer 10 keer gebeurt en daarna was het ineens over. Na 6 maand ging het kofferbak slot kapot. Waarschijnlijk door de kou. We gebruikten de koffer haast nooit aangezien die vol zit met een reservewiel, ruitensproeier, olie, koelvloeistof en een grote gastank van 45 liter. Niet heel erg ruim dus. Na een paar maand toch maar eens de kleding van de kofferbak eraf gehaald en het slot van binnenuit open gemaakt. Nu werkt de kofferbak weer, hij kan alleen niet meer op slot, maar je kan hem wel gebruiken.
Toen we de auto ophielden moesten er nieuwe banden onder. Een zetje van 4 banden voor 25 euro op marktplaats gehaald. Met 4 mm profiel, konden we weer eventjes. Het merk weet ik niet meer. Ze waren in ieder geval erg grappig want hoe langzaam je ook de bocht om ging piepen deden ze! Daarna vredestein met 6mm gekocht. 5 voor 80 euro en zitten er nog steeds onder, maar moeten eigenlijk ook weer vervangen worden. Binnenkort. Beide prijzen waren incl velgen.
Hij lijkt wat veel problemen te hebben, maar ondanks alles kom je altijd van A naar B. Hij rijd verder prima en je kunt er hard de bocht mee door. De motor is erg krachtig ondanks het weinige vermogen voor een 1.6. Ook klinkt de motor lekker degelijk en niet een irritant stofzuiger geluid dat je bij sommige andere auto's wel hebt. Bijvoorbeeld een 206.
Volgens de specificaties hier op autoweek staat dat de polo 172kmh haalt. Op gas zou het dan waarschijnlijk minder zijn. Onze polo haalt ongeveer 185kmh, misschien komt dat door het grotere luchtfilter ivm het G3 systeem?
Een vervellend minpunt is dat de polo niet warm word in de winter. Je moet echt constant 3500-4000tpm maken wil je de auto op bedrijfstemperatuur krijgen. Als je gewoon normaal rijd dan kun je wachten en dan gaat de temperatuur meter nog niet om hoog na 30 minuten. Dit werd iets opgelost toen we met een a4-papiertje en een stuk tape een deel van de grill afplakten.
Na een jaartje en 30000km vol doet de auto nog steeds erg goed. Ondanks dat we eigenlijk wel weer een grote auto willen. We hebben inmiddels een hond en als je dan met zn 4en erin moet in eigenlijk niet te doen.
Als volgende auto word het waarschijnlijk een Bmw 3-serie E46 model. Wederom op lpg en een station met een 6-in lijn zou fantastisch zijn. Of dit hem ook word weet ik niet. Aangezien ze nogal schaars zijn helemaal op lpg. Nu eerst nog even een jaartje langer met de polo door tuffen.
Mijn waarderingen: Hij is comfortabel en je kunt elkaar bij gemiddelde snelheid van 140-160kmh prima verstaan. Prestaties: Hij is snel, gaat goed de bocht door.
Betrouwbaarheid: Heeft wel eens wat, maar dat staat los van VW ivm het gassysteem, maar komt ondanks alles altijd van A naar B.
De gebruikskosten zijn positief. Onderdelen kosten niks. Goed setje banden incl velgen voor ongeveer €100 en veel 2e hands onderdelen. Ook een tank gas voor 25 euro en 400km valt er mee. De polo rijd ongeveer 1 op 11.
Problemen:
Het stotteren. Inmiddels verholpen zie review.
2 bougies stuk + daardoor katalysator, zie review.
1 voorlamp, verder nog niks ondanks het bekende lampenvreet probleem.
Kofferbakslot kapot, zie review
Uitvallen onder het rijden, zie review.
Bedankt voor het lezen! en alle reacties zijn welkom!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.