Volkswagen Polo 1.3 Fox (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.3 Fox |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto was een Cliootje. Een aimabel Frans romantiekbakje met flair en sjeu. De sjeu raakte er van af en ik besloot een Duitse auto te kopen. Sjeu is in het Duits ’Schwung’. Dit vertaalt zich in de letterlijke zin echter in niet meer dan een lullig spoilertje of ’frivool’ aangebrachte striping over de flank. Het werd een Polo.
Op zoek was ik eigenlijk naar een Corsa A. Een collega van mij had er een en ik zag al snel de voordelen in van een auto van een paar honderd euro die je heerlijk naar de eeuwige roestvelden kunt jakkeren zonder er een schuldgevoel of gapend gat in je portemonnee aan over te houden.
Na enkele Corsa’s bezichtigd te hebben kwam ik tot de conclusie dat een Corsa meer roest kent dan een gemiddeld voertuig dat te zien is in de Scrapheap Challenge (serie op Discovery Channel). Dit deed mij besluiten af te zien van de Corsa. Na enig speurwerk op Marktplaats besloot ik dat het een Polo moest worden. Ik ging kijken bij een handelaar in het midden van het land en zag een zwart Polootje van ’93 staan. Leuke kleur, originele 13 inch BBS’ers eronder en in goede staat. De wagen werd voorzien van een verse APK en mijn derde automobiele aankoop was een feit.
Al snel na de aankoop kwam ik er achter dat de 1.3 motor tot indrukwekkende prestaties in staat was. Redelijk pittig, een verrassend leuk uitlaatgeluidje (ik citeer: prutteleprutteldeprutprutprut) en samen met de trekhaak kon de Polo zonder al te veel kermen een dubbelasser voortbewegen.
Als jongeman was ik gecharmeerd van de uitstraling. Hij is lekker vierkant, er staat coupé op de achterkant (briljante marketinggedachte van de heren uit Wolfsburg) en al snel werd de auto voorzien van 15 inch BBS in hetzelfde patroon als de oude lichtmetalo’s. Stond hem prachtig, maar bleek eigenlijk veel te groot voor de kleine wielkastjes van de Polo.
De afwerking van Volkswagen is als vanouds Gründlich: tuimelschakelaars, claxon, richtingaanwijzer, pook, stuur... Het voelt allemaal alsof het nooit eerder is aangeraakt. Het dashboard is zo hard als de kast van een computer en heeft als nadeel dat het in het midden geen uitstroomopeningen van de ventilatie heeft. Pas dan ga je jezelf er op betrappen hoe vaak je je handen warmt aan de ventilatieroostertjes. Ik moest er aan wennen dat mijn linkerhand zich in Hawaï waande, terwijl mijn rechterhand veranderde in een kilblauwe ijsklomp.
De vering van de Polo is voor bijzonder soepel (2CV) en achter normaal. Dit maakt dat de auto duikt bij sterk afremmen en de kont omhooggooit bij drempels (niet tot in het gevaarlijke overigens).
PROBLEMEN
De eerste dag dat ik hem had viel spontaan de radiateur onder de auto uit. Deze blijkt onder geklemd te zitten en boven geschroeft te zijn. Een klem was weggeroest. Verder was er met vloeibaar aluminium aan het blok geknutseld (had overigens geen nare bijwerkingen en is niet relevant voor u als potentiële koper van een Polo) en viel ook mijn uitlaat spontaan onder de auto uit. Hier bleek een ophangpunt te zijn afgebroken (wat doe ik toch met mijn auto’s.
Echte problemen heb ik dus nooit gehad, alleen vielen er spontaan onderdelen van mijn Polootje af. Wellicht kan ik hem laten herkeuren door het RDW en valt hij een klasse lager uit in de wegenbelasting. Het verliezen van de uitlaat had overigens tot gevolg dat het pruttelpruttel veranderde in een ’vroapperdevroap’. De aanschaf van een sportdemper is in het geval van de Polo dus beslist niet noodzakelijk. Qua ringtones is het net een mobieltje. Het stelselmatig verliezen van onderdelen bracht mij op het idee een rolletje ijzerdraad mee te nemen onderweg. Een aanrader voor de man of vrouw die een Polo overweegt.
Ik heb de Polo niet langer dan enkele maanden gehad en heb hem weggedaan omdat ik niet de ’tik’ kreeg die ik bij mijn andere auto’s kreeg. Het was een auto en bleef een auto. Niet meer. Voor mij reden om afstand te doen van mijn Volkswagen Polo uit 1993.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren