Volkswagen Polo 1.3 Coupé (1989)

autoreview

Volkswagen Polo 1.3 Coupé (1989)

Signalement

UitvoeringPolo 1.3 Coupé
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf77.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Motor/Rij-eigenschappen:

1300 CC 40 KW, 55 PK
Benzine
4-versnelling Handgeschakeld

De auto reed vanaf het eerste moment (de testrit) goed, er zitten weinig opties aan deze auto een interval van de ruitenwisser is zowat het enige en de metallic lak uiteraard. De lijst waar de Volkswagen Niet over beschikt is veel langer, namelijk: ABS, Toerenteller, 5-Versnellingen (4-bak Helaas), Gordels op de achterbank, Stuurbekrachtiging (en Centrale Vergrendeling etc. zitten er niet op. Maargoed, wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Rij-eigenschappen: Ondanks dat de Polo een klein autootje is met een 1300 motor en 55 echte pk’s met een handgeschakelde 4-bak haalt de auto de 150 km/h zeker nog, de top is 158 km/h. Op zich een nette snelheid, gelijk maar even getest op weg van de dealer naar huis. De eerste 3 versnellingen zijn erg kort, je moet vrij rap overschakelen. Tot de 120 / 130 trekt de auto nog goed door. De wegligging is voor de Polo met 13 inch bandjes prima. Doordat de auto niet zwaar is, is het geen ergernis om zonder stuurbekrachtiging te rijden. De koppeling van de auto is wel behoorlijk zwaar, zeker in vergelijking tot de volvo 440 van mijn ouders.

Het gerammel en getril valt nog reuze mee, boven de 120 wordt het wel een beetje lawaaierig.

Exterieur:

Kleur: Zilvergrijs Metallic (lakcode L97 diamantzilver)
Carrosserie: 3 Deurs Coupe

De Polo oogt zeer goed voor zijn leeftijd, de enige minpuntjes aan de carrosserie zijn een paar kleine minescule roestplekjes onder de grill en op de deur aan de bestuurderskant. De polo is een ex-boodschappenauto en heeft dus buiten gestaan. Op de deuren zitten enkele kleine krasjes, verder zit er op het dak een beetje lakschade. Maarach: wat wil je verwachten van een 17 jaar oude auto?. Voor zijn leeftijd nog prima.


Interieur:

Het interieur van mijn 89-er Polo is werkelijk in nieuwstaat, nergens slijtplekken op de bekleding en het dasboard is als nieuw. Er is ook nooit in de auto gerookt.
Dashboard is sober, maar overzichtelijk en goed afgewerkt. De stoelen van mijn polo zitten werkelijk heerlijk. Ook achterin is het nog redelijk vertoeven mits je niet te lang bent, van gordels achterin heb je in iedergeval geen last, de beenruimte is wat aan de krappe kant achterin. de auto is klein, maar de kofferruimte is behoorlijk voor de auto, zeker als je de achterbank neerklapt.

Conclusie:

De auto is qua verzekering en wegenbelasting zeker goedkoop. Wegenbelasting is 37 euro in het kwartaal en de verzekering kost 325 euro per half jaar (WA + bij Unive) en dan heb ik de auto op mijn eigen naam staan. 18 jaar, 0 schadevrije jaren.

Verbruik is ongeveer 1 op 13 a 1 op 14.

Kortom, een leuke autootje waarvan de techniek simpel is, die goedkoop is in aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Met een redelijk pittig motortje en verder niet al teveel gedoe. Ideaal als booschappenauto of beginnersautootje.


Aangepast sinds aanschaf:

Gesloten handschoenenkastje (niet op de foto te zien), van de sloop gehaald voor een tientje haha

Radio/cd-speler van sony (geen herrie, alleen mooi geluid), Rockford fosgate boxen in de kofferbak + Originele hoedenplank van de sloop gehaald. (15 eu)

de zwarte handvatstrips van de deur vervangen voor chromen, ook van de sloop voor een paar cent.

PROBLEMEN

Vervangen bij de aanschaf is:

Distributieriem
Waterpomp
V-snaar

Problemen tot nu toe: (km. stand 84.500)

Bougies vervangen
Verdelerkap vervangen
Bougiekabels vervangen (1 van de bougiekabels was vanaf de aanschaf Niet origineel en de rest was aan vervanging toe) heb maar even een setje van de sloop gehaald die er nog schier uitzagen.
Een keer een voor en achterlampje vervangen.

Totale kosten voor dit onderhoud: € 50

Verder heeft mijn auto nog een winterbeurt gehad eind ’06:
Versnellingsbak olie bijgevuld en onderkant en deuren tectieleren.

Kosten alleen de spuitbus tectiel, tectieleren is door een bekende gedaan.

Inmiddels met nieuwe APK tot Mei 2008! zonder enige problemen glansrijk door de Apk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.