Volkswagen ID4 77kWh 204pk Life (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID4 77kWh 204pk Life |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 1.500 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Veel storingen en hoog verbruik
- 1.500 km
Ik rij de VW ID.4 nu een paar weken en ondanks dat de auto prima rijdt, al een aantal storingen gehad.
De storingen variëren van het niet kunnen bedienen van functies tijdens de rit tot een weerbarstige storing aan de verbinding met de auto.
De storing aan de verbinding heeft zichzelf na een kleine week opgelost. VW en de dealer moeten nog steeds met een oplossing komen. Ik vraag me af of ik hier nog antwoord op ga krijgen.
Een storing die regelmatig voorkomt is dat de klimatisering niet werkt. Stap je alsnog in een koude auto en minder rijbereik, want de accu is ook niet op temperatuur.
Deze week een nieuwe storing, de auto wilde niet opladen. Ben benieuwd hoe vaak dit voor gaat komen.
Het verbruik van de auto valt zwaar tegen. Op dit moment is het bereik met een volle accu ca. 360km terwijl collega's met andere elektrische merken (en kleinere accu's) beduidend meer rijbereik hebben.
Het is koud en guur en de auto staat op winterbanden, maar dan nog..
De auto rijdt prima en comfortabel. De Life versie heeft net iets meer functies dan de huidige basisversie.
Een achteruitrijcamera zit er niet op en die mis ik wel.
De auto heeft een enorme kofferbak en voldoende zitruimte op de achterbank.
De bediening van de auto is even wennen en in het begin even zoeken (of misschien toch het boekje eens lezen).
Binnenkort nog een uitgebreide uitleg van de dealer over de ID.4 en tips over hoe om te gaan en te rijden in een elektrische auto. Hopelijk kan ik dan het rijbereik nog verbeteren.
Pluspunten:
- ruime auto
- rijdt comfortabel
- 1000 kg trekgewicht
Minpunten:
- rijbereik
- veel storingen
- klimatiseren werkt slecht/niet
- nog geen all-seasonbanden leverbaar, dus winterbanden
- slechte oplossingsgerichtheid VW en dealer
Aanbeveling:
- neem een uitvoering met achteruitrijcamera
Ik zal de review bijwerken zodra ik meer kilometers heb gemaakt.
Update 7500km
- 7.500 km
De vorige review was niet erg positief en dat ben ik nog steeds niet.
Wel kan ik zeggen dat auto geweldig rijd, veel ruimte in de auto heeft (wat handig is als je iemand helpt te verhuizen) en is heerlijk stil.
Storingen
De storingen blijven helaas maar komen.
De vorige storing heeft de garage uiteindelijk opgelost door de software opnieuw te installeren. De fout met de verbinding is niet meer teruggekomen.
Een nieuwe storing heeft er zelfs voor gezorgd dat de auto compleet stil viel. Op de snelweg. Het betrof deze keer een 12 volt accu storing.
De auto is weggesleept en in de garage is een instelling gewijzigd, dat zou voldoende moeten zijn.
Inmiddels heeft de volgende storing zich aangemeld, het electrosysteem werkt niet goed. Gelukkig blijft de auto deze keer wel doorrijden.
Verbruik
Het verbruik vind ik persoonlijk nog aan de hoge kant, zeker in vergelijking met collega's die andere auto's rijden, zoals de Kia Niro.
Het gemiddelde is nu 20,1 kWh per 100 km.
het rijbereik met een volle accu kruipt langzaam naar de 400km (vandaag 395km).
Binnenkort gaan de zomerbanden erop en krijg ik vanuit de dealer nog een gebruikerstraining.
Dagelijks gebruik
Ik ben blij met de warmtepomp aan boord. De auto is heerlijk opgewarmd en ontdooid als je instapt.
De bediening van de elektrische ramen vind ik onhandig. Je hebt maar 2 bedieningsknopjes en een wisselschakelaar voor/achter. Ik heb toch vaak dat ik per ongeluk de wisselschakelaar op achter zet.
Ook iets wat vaker voorkomt is dat de buitenspiegels niet uitklappen als je de auto start.
Zoals ik begon rijd de auto heerlijk. Je voelt dat je een solide auto onder je hebt zitten en reageert zoals je verwacht. Als je de drang om 130 te blijven rijden van je af hebt kunnen zetten een fijne auto om ook langere afstanden mee te rijden. De ACC gebruik ik vrijwel bij elke rit en bevalt mij heel goed.
Opladen doe ik meestal 'thuis' aan de openbare laadpalen. Incidenteel gebruik ik een snellaadpaal en ook dat gaat prima, kopje koffie en een broodje en je hebt snel weer wat kilometers erbij.
De laadcurve van de auto valt nog wel tegen, vanaf 50/60% zakt die toch weg. Ik hoop dat de aankomende voorjaarsupdate dit verbeterd.
Voorlopige conclusie: fijne auto om te rijden met een prima rijbereik. Volkswagen moet de betrouwbaarheid van de auto nog wel flink verbeteren wil ik na deze auto weer voor een VW gaan.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties2
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID4
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID4 Pro 77 kWh | COMFORT PACK | NAVI |
- 2022
- 5.819 km

Volkswagen ID4 Elektromotor 204 1AT Pro Automatisch | Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2023
- 10 km

Volkswagen ID4 Pro 204pk 77 kWh + Panoramadak + Head-up + 360 Camera
- 2021
- 6.875 km