Volkswagen ID4 77kWh 204pk Life (2021) #2

autoreview

Volkswagen ID4 77kWh 204pk Life (2021)

Signalement

UitvoeringID4 77kWh 204pk Life
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1.500 km
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel storingen en hoog verbruik

  • 1.500 km

Ik rij de VW ID.4 nu een paar weken en ondanks dat de auto prima rijdt, al een aantal storingen gehad.

De storingen variëren van het niet kunnen bedienen van functies tijdens de rit tot een weerbarstige storing aan de verbinding met de auto.

De storing aan de verbinding heeft zichzelf na een kleine week opgelost. VW en de dealer moeten nog steeds met een oplossing komen. Ik vraag me af of ik hier nog antwoord op ga krijgen.

Een storing die regelmatig voorkomt is dat de klimatisering niet werkt. Stap je alsnog in een koude auto en minder rijbereik, want de accu is ook niet op temperatuur.

Deze week een nieuwe storing, de auto wilde niet opladen. Ben benieuwd hoe vaak dit voor gaat komen.

Het verbruik van de auto valt zwaar tegen. Op dit moment is het bereik met een volle accu ca. 360km terwijl collega's met andere elektrische merken (en kleinere accu's) beduidend meer rijbereik hebben.

Het is koud en guur en de auto staat op winterbanden, maar dan nog..

De auto rijdt prima en comfortabel. De Life versie heeft net iets meer functies dan de huidige basisversie.
Een achteruitrijcamera zit er niet op en die mis ik wel.
De auto heeft een enorme kofferbak en voldoende zitruimte op de achterbank.
De bediening van de auto is even wennen en in het begin even zoeken (of misschien toch het boekje eens lezen).

Binnenkort nog een uitgebreide uitleg van de dealer over de ID.4 en tips over hoe om te gaan en te rijden in een elektrische auto. Hopelijk kan ik dan het rijbereik nog verbeteren.

Pluspunten:
- ruime auto
- rijdt comfortabel
- 1000 kg trekgewicht

Minpunten:
- rijbereik
- veel storingen
- klimatiseren werkt slecht/niet
- nog geen all-seasonbanden leverbaar, dus winterbanden
- slechte oplossingsgerichtheid VW en dealer

Aanbeveling:
- neem een uitvoering met achteruitrijcamera

Ik zal de review bijwerken zodra ik meer kilometers heb gemaakt.

Update 7500km

  • 7.500 km

De vorige review was niet erg positief en dat ben ik nog steeds niet.
Wel kan ik zeggen dat auto geweldig rijd, veel ruimte in de auto heeft (wat handig is als je iemand helpt te verhuizen) en is heerlijk stil.

Storingen
De storingen blijven helaas maar komen.
De vorige storing heeft de garage uiteindelijk opgelost door de software opnieuw te installeren. De fout met de verbinding is niet meer teruggekomen.

Een nieuwe storing heeft er zelfs voor gezorgd dat de auto compleet stil viel. Op de snelweg. Het betrof deze keer een 12 volt accu storing.
De auto is weggesleept en in de garage is een instelling gewijzigd, dat zou voldoende moeten zijn.
Inmiddels heeft de volgende storing zich aangemeld, het electrosysteem werkt niet goed. Gelukkig blijft de auto deze keer wel doorrijden.

Verbruik
Het verbruik vind ik persoonlijk nog aan de hoge kant, zeker in vergelijking met collega's die andere auto's rijden, zoals de Kia Niro.
Het gemiddelde is nu 20,1 kWh per 100 km.
het rijbereik met een volle accu kruipt langzaam naar de 400km (vandaag 395km).
Binnenkort gaan de zomerbanden erop en krijg ik vanuit de dealer nog een gebruikerstraining.

Dagelijks gebruik
Ik ben blij met de warmtepomp aan boord. De auto is heerlijk opgewarmd en ontdooid als je instapt.
De bediening van de elektrische ramen vind ik onhandig. Je hebt maar 2 bedieningsknopjes en een wisselschakelaar voor/achter. Ik heb toch vaak dat ik per ongeluk de wisselschakelaar op achter zet.
Ook iets wat vaker voorkomt is dat de buitenspiegels niet uitklappen als je de auto start.

Zoals ik begon rijd de auto heerlijk. Je voelt dat je een solide auto onder je hebt zitten en reageert zoals je verwacht. Als je de drang om 130 te blijven rijden van je af hebt kunnen zetten een fijne auto om ook langere afstanden mee te rijden. De ACC gebruik ik vrijwel bij elke rit en bevalt mij heel goed.

Opladen doe ik meestal 'thuis' aan de openbare laadpalen. Incidenteel gebruik ik een snellaadpaal en ook dat gaat prima, kopje koffie en een broodje en je hebt snel weer wat kilometers erbij.
De laadcurve van de auto valt nog wel tegen, vanaf 50/60% zakt die toch weg. Ik hoop dat de aankomende voorjaarsupdate dit verbeterd.

Voorlopige conclusie: fijne auto om te rijden met een prima rijbereik. Volkswagen moet de betrouwbaarheid van de auto nog wel flink verbeteren wil ik na deze auto weer voor een VW gaan.

2,3
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen ID4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens