Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)

Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)
Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Business (2021)

UitvoeringID4 77kWh 204pk Business
Bouwjaar2021

Smaakt naar meer

Zo’n elektrieke mobiel op de oprit was géén financiële afweging. Ik was vooral nieuwsgierig hoe het mij zou bevallen. De discussie ‘beter voor het milieu’ parkeer ik meteen. Well-to-wheel zou dat wel eens tegen kunnen vallen. Om maar weg te blijven van de sluikemissies die BEV’s schijnen te hebben en de footprint van de auto in zijn complete leven. Anyway. Een keuze uit curiositeit, dus. En hoe het dan bevalt?

Ik koos voor een ID.4 in Business uitvoering. In stemmig grijs, omdat ik weiger te betalen voor een fancy lakkleurtje. Ik had het makkelijk: opties kon ik niet aanvinken – of het had de (achteraf toch wel praktische) trekhaak moeten zijn. In deze trim heb je het hoogstnoodzakelijke aan boord. En niet heel veel meer dan dat. Alleen de Life is verder uitgekleed – maar die vond ik té kaal.

Toch voelt de Business niet aan als een poor-mans-choice. Wellicht komt dat ook door de kleuren in het interieur. Die terracotta bovenzijde van het dashboard fleurt de boel goed op. Zeker omdat die kleur ook terugkomt in de (overduidelijk nep-lederen) patches op de zetels en in de deurpanelen. Dankzij de combinatie met de accenten in een geborsteld-alu-look, ontworstelt het interieur zich zowaar aan de traditionele grafstemming waar VW’s doorgaans een patent op hebben.

Verder is het interieur opgetrokken uit zowel zachte als VW-onwaardig harde materialen, met links en rechts misplaatst hip hoogglans polyethyleen. De touch and feel van de harde plastics werpen je helaas terug naar een Toyota Yaris uit 2005. En dat geldt ook voor hoe de materialen hier en daar op elkaar aansluiten – niveau Dacia Duster – of met elkaar matchen; niet! Sijpelen hier de budgetcuts naar aanleiding van het dieselschandaal de auto in?

De stoelen in de (Life en) Business hebben voor een lang mensch als ik een wat korte zitting. Toch kun je er moeiteloos écht flinke stukken mee rijden. Ze bieden genoeg steun en zijn te hard noch te zacht. Ook zijn de zetels vér naar achteren te schuiven en kunnen ze behoorlijk de hoogte en de diepte in. Op de achterbank is het al even comfortabel. Dit is een volwaardige reisauto.

Dan het rijden. De aandrijflijn is prima. Het is geen sprinter pur-sang. Maar voor iemand die thuis de bijnaam ‘Captain Slow’ heeft is dat geen issue. In dik 8 seconden naar de 100 is rap zat. Sneller is leuk maar volslagen onzinnig. Bij welke snelheid je ook het stroompedaal intrapt: de ID.4 versnelt met een groots gemak en doet dat sneller dan (bijna al) het verkeer om hem heen: soepel, zonder drama. Dit is oprecht fijn!

En dat ‘fijn’ geldt eigenlijk voor het algehele comfort in de auto. Ik word oprecht ‘zen’ in de ID.4. De stilte. De klimaatregeling. Het zicht rondom. De ruimte. De plaatsing van de verschillende (maar wel te weinig) toetsen. Het is – zeker op dit vlak – een prima product.

Maar er zijn ook ergernissen. De Human Machine Interface is al veel besproken. En dat ga ik niet nog een keer dunnetjes overdoen. Maar het is simpelweg waar dat VW veel te ambitieus is geweest in zijn poging om zoveel mogelijk knoppen uit het interieur te verwijderen. Met goede software en een betere set hardware (snellere, betrouwbaardere computer + groter scherm – zie Tesla) was dat wellicht nog te billeken, maar deze exercitie is gewoon niet gelukt. En helaas kan de spraakassistent nog niet in de schaduw staan van de allereerste Bèta-versie van Apple Siri. “Hey ID, zet de stoelverwarming aan.” (…..) (…..) “Ik maak een routebeschrijving naar La Rambla, Barcelona.” Je verzint het niet!

De haptic feedback van de knoppen op het stuur is wennen. Mijn zoon was al na de eerste rotonde verkocht. Die is echter van de generatie PS4. Ik kan er inmiddels mee leven, maar zou gráág teruggaan naar gewone knoppen. Dat geldt ook voor de optie om op het stuurwiel het volume omhoog of naar beneden te swipen. Dat werkt – onder de aanrakingen van mijn duim, dan – niet consistent.
En dat geldt in zekere mate ook voor de swipebars onder het centrale display voor de temperatuur en het volume. Drukken op de plusjes en de minnetjes werkt beter. En ik weet niet hoeveel VW heeft bespaard op het skippen van knopjes voor de bediening van de achterruiten in het portier van de bestuurder, maar ik weet een ding zeker: die staat niet in verhouding tot de ergernis die de schakelaar (haptic, vanzelfsprekend…) oproept. Je kunt je hand namelijk niet laten rusten op de armleuning in de deur zonder die knop in te schakelen. En weer uit. En weer in. En weer uit. Het idee is verder overigens prima – alleen zou die schakelaar veel verder naar voren moeten zitten.

De ID.4 is geen bochtenridder. Eerder sompig. Loom. Ongeïnteresseerd. En ik neig er zelfs toe om hem ietwat listig te vinden als het een fractie harder gaat onder licht-vochtige omstandigheden. Al twee keer werd ik verrast door een zwiepje van de kont bij een snelheid die mijn Insignia zonder blikken of blozen accepteerde. En nogmaals: ik ben een in de regel gezapige chauffeur die zijn nickname Captain Slow met trots draagt.

Nee, deze auto voelt zich het beste thuis op de snelweg zonder al te veel bochten. Ik zou de Nordschleife links laten liggen.
Oók omdat de auto vanaf een kilometer of 130 in het uur écht zijn stabiliteit verliest. Dan wordt het allemaal wat wollig en vaag en treedt de ID.4 flink uit zijn comfortzone. De achterbank klaagde bij een ritje Autobahn op hogere snelheid over misselijkheid en wie bij hogere snelheden op de passagiersstoel zijn hoofd even te rusten legt tegen de hoofdsteun, voelt de onrust in het onderstel.

Maar harder dan 130 moet je ook qua energieconsumptie niet willen. Over de eerste 10.000 kilometer noteerde ik een gemiddelde van 17,4 kWh per 100 kilometer. Keurig – zeker omdat daar een vakantie naar Oostenrijk in zat (en daar hebben we écht wel even geprobeerd hoe ver je kon komen met constant vol vermogen: niet zo ver…) en een aantal zakelijke trips naar midden Duitsland.
Wie zich tussen april en oktober aan de Nederlandse maximumsnelheid houdt en rustig met het verkeer meerijdt, kan op een volle batterij zeker de 450 kilometer aantikken. Mijn ‘record’ staat op 501 kilometer. Zonder te hypermilen. Maar wel met aardig wat provinciale wegen. Met goed anticiperen. En nog 12 kilometer range bij thuiskomst. Dat is béter dan het normverbruik van VW zelf! Gekker kan óók, kijk maar naar foto 2. Het verbruik zal de komende tijd vast spectaculair stijgen. Regen, wind en kou beïnvloedt het verbruik aanmerkelijk, weet ik inmiddels.

Nog een laatste punt. In Nederland is elektrisch rijden kinderspel. In elk dorp en langs elke snelweg staan genoeg palen om je auto op in te prikken. In Duitsland timmeren ze ook hard aan de weg. Maar in een land als Oostenrijk, Frankrijk of België is elektrisch rijden toch nog iets exotisch. Daar loopt de oplaadinfrastructuur achter bij wat wij gewend zijn en is reizen een kwestie van even plannen. Iets om rekening mee te houden. Maar ik zou me daar niet door laten afschrikken. Zeker niet met een grote batterij, zoals in de ID.4.

Deze auto smaakt voorlopig naar méér. Zodra ik een nieuwe kaap passeer, volgt een update!

Fijnslijperij gewenst

Een auto hoeft niet perfect te zijn om te kunnen behagen. Mijn BMW 216d GT was er zo eentje. En de Opel Insignia ook. Beide hadden hun tekortkomingen, maar van beide nam ik met pijn in het hart afscheid. Ik ben er nog niet over uit of dat met de ID.4 ook het geval gaat zijn. VW heeft een prima EV-vingeroefening afgeleverd en het elektrisch rijden vind ik oprecht heerlijk. Maar de auto zelf stelt op een aantal fronten flink teleur. Er is nog wel wat fijnslijperij nodig, meneer Volkswagen...

Laat ik beginnen met de positieve punten.
- Het audiosysteem aan boord van de ID.4 is wellicht wat pretentieloos maar eigenlijk best okay. Versterker en boxen doen hun werk naar behoren en je kunt er prima middle-of-the-road-muziek mee luisteren.
- De ruimte aan boord is enorm, ook als je met 4 volwassenen en hun bagage een flink stuk gaat rijden.
- Blij met mijn keuze voor 19 inch. Op vakantie kwamen we een ID.4 rijder tegen die van die kloeke 20 inch velgen had. 'Ziet er mooi uit maar spijt als haren op mijn hoofd! De wangen van de 19 inch velgen beschermen de auto veel beter tegen stoeprandjes.' Hij heeft gelijk.
- Helemaal vooraan in het middenconsole kun je je (laad/wasstraat)pasjes in twee gleuven steken. Fijne vondst!
- Die verguisde menu-structuur went uiteindelijk best!

Dan de teleurstellingen:
- De achteruitkijkcamera is dramatisch slecht. Zoonlief vermoedt een beroerde deal met Ali-Express. Zodra een wolk voor de zon kruipt, wordt het op het scherm allemaal wel erg donker en vanaf de schemer kun je beter gebruik maken van de achteruitkijkspiegels. Ook als het contrast op maximaal staat, is het huilen met de pet op. Verder stelt de fisheye functie weinig voor.
- Het dimlicht kun je niet automatisch aan laten gaan. Dus wil je overdag méér dan DRL, dan moet je telkens handmatig de verlichting aanzetten.
- Voor de automatisch-groot-licht functie geldt hetzelfde. Na elke keycycle springt 'ie uit.
- Hallo 2022... Je kunt inkomende gesprekken niet opnemen vanaf het stuur. Huh? Ja! Echt? Bizar! Een gesprek beëindigen moet ook via het second screen. Omslachtig (zeker als je ondertussen de navi gebruikt) en daarmee gewoon onveilig. Tsssssss...
- Wil je thuis in de daluren laden? Dan moet je na 23.00 uur je auto nog even snel aan de laadpaal leggen. De starttijd voor het laden kun je namelijk niet vooraf instellen. WTF!
- VW beknibbelt op de kosten door het instructieboekje achterwege te laten. "Dat zit nu digitaal in de auto, via het second screen." Inderdaad. Maar de doorzoekbaarheid is een ramp.
- De gele laadkabel die VW-importeur PON levert is van een erg lichte kwaliteit. De communicatie tussen auto en laadpaal is daardoor - vooral in het buitenland - geen vanzelfsprekendheid. VW levert elders in Europa een blauwe kabel die voelbaar hoogwaardiger is en bovendien wél steevast verbindt.
- De rijhulp die de ID.4 binnen de lijnen helpt houden, is van het kaliber liever lui dan moe. Onbetrouwbaar sujet, dus, dat lijnen nu eens wel en dan eens niet detecteert. Ter compensatie krijg je regelmatig valse meldingen dat je niet in het midden van een rijbaan rijdt.
- Ook word ik regelmatig getrakteerd op kleine storingen. Soms gaan ze alleen weg als je als de auto parkeert, afsluit en opnieuw start. Soms verdwijnen ze spontaan na een paar honderd meter.
- De informatie op display achter stuur is erg beperkt. Ik zou daar graag zaken terugzien als de radiozender, de kilometerstand, de dagteller en het verbruik.
- Vreemd: de navi op dat display (achter het stuur dus) neemt wel aanwijzingen van Apple maps over maar niet die van Google maps.
- De harde plastics - en daar is kwistig mee gestrooid - zijn bovengemiddeld krasgevoelig.
- Het regenererend vermogen in de B-stand zou zowel krachtiger mogen als voorspelbaarder. Het is altijd afwachten of de ID.4 afremt of uitrolt.
- De stoelen zijn zeker niet slecht maar zouden een lendensteun en verlengde zitting goed kunnen gebruiken
- De armsteun tussen voorstoelen zijn wat smalletjes.
- Ik ben er altijd nog niet achter wat VW bedacht heeft met de indeling van het opbergvak tussen voorstoelen. Rommel gegarandeerd!
- Het inductief opladen van een mobiele telefoon in het middenconsole gaat tergend traag. Als je muziek of een podcast streamt en/of telefoneert, is van bijladen slechts beperkt sprake.

En dan het verbruik. De kou doet de ID.4 geen goed. Ik ben nu spekkoper als ik tussen de 330 en 350 kilometer ver kom op een volle batterij. Reken op een verbruik van 21 kWh per 100 kilometer gemiddeld - bij een gelijkgebleven gebruik (vooral veel snelweg, 100 kilometer per uur) van de auto. Dat betekent dat ik dus iets meer moet rekenen en plannen.

Mmmmm

Mmmmmm. Dat klinkt dubbel. En is het ook. De ID.4 blijf ik een heerlijke auto vinden. Maar...

Beginnen we bij het positieve deel van deze update? Sure! De ID.4 voelt en rijdt nog even fijn als dat 'ie dat deed op dag 1. Geen kraakjes. Geen rammeltjes. Geen rare uitvalbeurten. Het is simpelweg instappen. Rijden. Genieten. Zen worden. Uitstappen. Ik kan opnieuw alle pluspunten van de auto opnoemen, maar dat voegt weinig toe.

Ik spring daarom door naar twee levensgrote irritaties. De eerste is de range. De tweede het infotainment systeem.

Afgelopen winter zakte mijn range flink in. Van 450 tot 500 kilometer (op een 100% opgeladen batterij) naar zo'n 330 tot 350 kilometer. Maar goed, winterbandjes, verwarming, nattigheid op de weg: heel verklaarbaar. Inmiddels is het juni. En liggen de (flink opgepompte) zomerbanden weer onder de auto. Is de verwarming in zomerslaap. En zijn de wegen doorgaans kurkdroog. Maar voor de range maakt dat verrassend weinig uit. Een volle batterij brengt mij nu maximaal 380 kilometer ver. En als ik heel veel geluk heb een kilometer op 20 extra.
Een rekensommetje leert dat ik dus óf ruim 19 kWh per 100 kilometer gebruik óf dat de batterij ergens een flinke tik heeft gekregen deze winter. Gezien de feedback van de boordcomputer - ik zou gemiddeld 16,1 kWh verbruiken - vrees ik dat de degeneratie van de batterij ongenadig hard heeft toegeslagen. De garage heeft de batterij doorgemeten maar kan niets vinden en verwijst naar een op handen zijnde grote software update. Ik geloof er vooralsnog niets van...

Dat zou meteen ook een einde moeten maken aan de instabiliteit van het infotainmentsysteem. Dat heeft een eigen willetje. Valt soms uit. Verbreekt verbindingen. Wordt zwart. Raakt satellieten kwijt. Dat soort ongein. Ronduit vervelend als je aan het bellen bent. Of muziek luistert. Enige remedie: auto aan de kant zetten. Uitstappen. Deuren sluiten. Vijf minuten wachten. Instappen. Probleem opgelost.

Ik ben benieuwd of de ID.4 en ik de komende maanden weer de weg omhoog weten te vinden, samen!

Hohohoooo

Vrijwel dagelijks verandert het kleine scherm achter mijn stuur minstens één keer in een kerstboom. Dan verschijnen - al dan niet tegelijk - allerlei waarschuwingslampjes op het display. Geel en rood. Het oogt als een feestelijk geheel. Maar verder is het ronduit ergerlijk. Sommige lampjes branden een hele rit lang. Andere een paar honderd meter. Of iets daar tussenin. Soms is het de voorbode van échte malheur - als de ACC weer eens geen sjoege geeft. Maar vaker zijn het valse meldingen.

De garage heeft het antwoord niet. De Grote Software Update bracht geen soelaas. Sterker. Gevoelsmatig is het sindsdien alleen maar slechter geworden. Ook het grote centrale display valt nu met enige regelmaat uit. Dan gaat het scherm gedurende de hele rit op zwart.
"We kunnen de boel nog wel een keer resetten", bleek ook de oplossing niet. "Gevolgd door we horen dit wel vaker, meneer." En dus is en blijft het regelmatig kerst (al dan niet zwart) in mijn auto. Hohohoooo!

Verder begint de fysieke bouwkwaliteit van de auto nu toch wel wat door de mand te vallen. Onverklaarbare tijdelijke brommetjes en piepjes, een 'tankklep' die ik regelmatig met een schroevendraaier moet open wrikken, geopende portierramen die maar voor de helft terug dicht gaan - om daarna weer in het portier te zakken. Dat soort ongein. Ook hierop heeft de garage nog geen antwoord kunnen vinden. En nee, dat lijkt geen onwil te zijn. Krijg het gevoel dat ze écht hun best doen en met de situatie behoorlijk verlegen zijn.

Dat de auto zalig rijdt - want dat doet 'ie - is een royale pleister op de bovenstaande wonden. Maar je weet wat er gebeurt met een wond die je niet goed schoon maakt: die gaat (door)etteren. Hohohooooooo!

3,5

PRIVATE LEASE Volkswagen ID4