AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
7

autoreview

Trabant 601 (1969)

Anoniem
  • Review
9 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering601
Bouwjaar1969
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 41.000 km
  • 8 april 2008

Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker.

In 1957 kwamen de eerste modellen uit, die hadden nog een houten onderstel, bekleed met duroplast. Een katoen, gemengd met hars, gekookt in een stoompers. Die bekleding bleef tot het laatste model in 1991 gehandhaafd.
Dit model, de 601 is zo rond 1963 geintroduceerd. De combi bleef nog een poosje gebaseerd op het oudere model.

Technisch is het allemaal erg onconventioneel. De vering bestaat voor en achter uit een bladveer overdwars, gedempt door een telescoopschokbreker. In de motorruimte ligt die veer duidelijk in het zicht. Voor de veer is de motor gemonteerd, achter de veer zit de benzinetank. Tanken doe je dan ook onder de motorkap, Tweetakt Mengolie met Euro 95 en je benzinemeter gaat nooit stuk, dat is een plastic peilstok die je in de tank steekt.

Het onderhoud stelt weinig voor, wel hoort doorsmeren met de vetspuit er periodiek gewoon bij. En als onderweg de V-snaar knapt, moet je echt meteen stoppen want de motor heeft dan ook geen (lucht-)koeling meer. Men denkt vaak dat een Trabant niet roest omdat hij van plastic is, en uiterlijk ziet het er ook vaak gaaf uit. Roesten wil hij echt wel, onder de duroplast kun je veel ellende aantreffen, ook de kokers, de draagbalken en de binnenschermen zijn tamelijk roestgevoelig. Goed bijhouden dus.

Het motortje, een tweecylinder in lijn, luchtkoeling, van 600 cc. loopt altijd, ook met ontsteking die niet helemaal goed staat of wat vuil in de carburateur.
Bij het toeren op landweggetjes is het helemaal niet zo oncomfortabel. Alleen veel vering is er niet. Op de snelweg ben je telefonisch niet meer bereikbaar, je hoort daar toch niets meer van. Het verbruik is met 1 op 15 best te doen.

Het is en blijft een auto voor liefhebbers, je vindt hem leuk of niet. Wil je comfort, status, en pk’s, neem dan wat anders. Wil je gewoon lol in het rijden, en regelmatig lachende mensen zien, dan heb je er een goed wagentje aan. En als je wat verder zoekt, de laatste lichting is gebouwd met een 1.1 liter viertakt VW polo motor.

PROBLEMEN

  • 41.000 km
  • 8 april 2008

Stuurhuis vervangen
Remblokken
2 banden
Dynamo
Contactpunten

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Trabant 601
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Trabant 601 specificaties
  • Trabant 601 occasions
  • Trabant 601 video's
Advies en informatie
  • Trabant 601 tests
  • Trabant 601 gebruikersreviews
  • Trabant 601 index
PREMIUM
Vroege en late Trabant P601 - Reportage

Vroege en late Trabant P601 - Reportage

De volksauto van de DDR, de Trabant P601, is 26 jaar lang gebouwd, maar in al die tijd slechts...

Lees meer
 

Trabant 601 reviews

  • Review
    Fiat 500 (2018)

    Fiat 500 (2018)

    1
    • 11 april 2021
  • Review
    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2015)

    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum...

    3
    • 10 april 2021
  • Review
    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    1
    • 10 april 2021
  • Review
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine...

    7
    • 9 april 2021
  • Review
    Kia Sportage 2.0 CRDi AWD X-ecutive (2012)

    Kia Sportage 2.0 CRDi AWD X-ecutive (2012)

    3
    • 9 april 2021
  • Review
    Mini One Pepper (2008)

    Mini One Pepper (2008)

    • 9 april 2021
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk...

    15
    • 8 april 2021
meer reviews

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    • 5 november 2019
  • Review
    (1966)

    (1966)

    3
    • 4 september 2019
  • Review
    Trabant 601 K (1973)

    Trabant 601 K (1973)

    26
    • 4 september 2013
  • Trabant 601 (1972)

    1
    • 26 juni 2011
  • Review
    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    5
    • 19 februari 2010
  • Trabant 601 (1971)

    3
    • 14 augustus 2008
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Trabant maakte opmerkelijke opmars in 2020

    Trabant maakte opmerkelijke opmars in 2020

    62
    • 8 maart 2021
  • PREMIUM
    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    • 5 november 2019
  • Review
    (1966)

    (1966)

    3
    • 4 september 2019
  • Review
    Trabant 601 K (1973)

    Trabant 601 K (1973)

    26
    • 4 september 2013
  • Trabant 601 (1972)

    1
    • 26 juni 2011
  • Review
    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    5
    • 19 februari 2010
  • Trabant 601 (1971)

    3
    • 14 augustus 2008

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep