Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Trabant 601 (1969)

autoreview

7
Trabant 601 (1969)
Anoniem
  • Gebruikersreview
9 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering601
Bouwjaar1969
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 41.000 km
  • 8 april 2008

Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker.

In 1957 kwamen de eerste modellen uit, die hadden nog een houten onderstel, bekleed met duroplast. Een katoen, gemengd met hars, gekookt in een stoompers. Die bekleding bleef tot het laatste model in 1991 gehandhaafd.
Dit model, de 601 is zo rond 1963 geintroduceerd. De combi bleef nog een poosje gebaseerd op het oudere model.

Technisch is het allemaal erg onconventioneel. De vering bestaat voor en achter uit een bladveer overdwars, gedempt door een telescoopschokbreker. In de motorruimte ligt die veer duidelijk in het zicht. Voor de veer is de motor gemonteerd, achter de veer zit de benzinetank. Tanken doe je dan ook onder de motorkap, Tweetakt Mengolie met Euro 95 en je benzinemeter gaat nooit stuk, dat is een plastic peilstok die je in de tank steekt.

Het onderhoud stelt weinig voor, wel hoort doorsmeren met de vetspuit er periodiek gewoon bij. En als onderweg de V-snaar knapt, moet je echt meteen stoppen want de motor heeft dan ook geen (lucht-)koeling meer. Men denkt vaak dat een Trabant niet roest omdat hij van plastic is, en uiterlijk ziet het er ook vaak gaaf uit. Roesten wil hij echt wel, onder de duroplast kun je veel ellende aantreffen, ook de kokers, de draagbalken en de binnenschermen zijn tamelijk roestgevoelig. Goed bijhouden dus.

Het motortje, een tweecylinder in lijn, luchtkoeling, van 600 cc. loopt altijd, ook met ontsteking die niet helemaal goed staat of wat vuil in de carburateur.
Bij het toeren op landweggetjes is het helemaal niet zo oncomfortabel. Alleen veel vering is er niet. Op de snelweg ben je telefonisch niet meer bereikbaar, je hoort daar toch niets meer van. Het verbruik is met 1 op 15 best te doen.

Het is en blijft een auto voor liefhebbers, je vindt hem leuk of niet. Wil je comfort, status, en pk’s, neem dan wat anders. Wil je gewoon lol in het rijden, en regelmatig lachende mensen zien, dan heb je er een goed wagentje aan. En als je wat verder zoekt, de laatste lichting is gebouwd met een 1.1 liter viertakt VW polo motor.

PROBLEMEN

  • 41.000 km
  • 8 april 2008

Stuurhuis vervangen
Remblokken
2 banden
Dynamo
Contactpunten

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Trabant 601? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Trabant 601
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Trabant 601 specificaties
  • Trabant 601 occasions
  • Trabant 601 video's
Advies en informatie
  • Trabant 601 tests
  • Trabant 601 gebruikersreviews
  • Trabant 601 index
PREMIUM
Vroege en late Trabant P601 - Reportage

Vroege en late Trabant P601 - Reportage

De volksauto van de DDR, de Trabant P601, is 26 jaar lang gebouwd, maar in al die tijd slechts...

Lees meer
 

Trabant 601 reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine (2022)

    Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine...

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Dodge Avenger 2.0 SXT (2008)

    Dodge Avenger 2.0 SXT (2008)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine (2016)

    Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Shine...

    1
    • 25 mei 2022
meer reviews

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Trabant 601 (1973) - In het Wild

    Trabant 601 (1973) - In het Wild

    45
    • 4 april 2022
  • PREMIUM
    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    (1966)

    (1966)

    3
    • 4 september 2019
  • Gebruikersreview
    Trabant 601 K (1973)

    Trabant 601 K (1973)

    26
    • 4 september 2013
  • Trabant 601 (1972)

    1
    • 26 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    Trabant 601 UNIVERSAL (1984)

    5
    • 19 februari 2010
  • Trabant 601 (1971)

    3
    • 14 augustus 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    Trabant 601 (1973) - In het Wild

    Trabant 601 (1973) - In het Wild

    45
    • 4 april 2022
  • Achtergrond
    Sanders Trabant pruttelt niet: 't is een elektrische Solar Trabi

    Sanders Trabant pruttelt niet: 't is een...

    16
    • 18 december 2021
  • Nieuws
    Het was er allemaal al: kunststof carrosserie

    Het was er allemaal al: kunststof carrosserie

    41
    • 8 mei 2021
  • Nieuws
    Trabant maakte opmerkelijke opmars in 2020

    Trabant maakte opmerkelijke opmars in 2020

    62
    • 8 maart 2021
  • PREMIUM
    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    Vroege en late Trabant P601 - Reportage

    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    (1966)

    (1966)

    3
    • 4 september 2019
  • Gebruikersreview
    Trabant 601 K (1973)

    Trabant 601 K (1973)

    26
    • 4 september 2013

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden