Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i Access (2009) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 12v VVT-i Access |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 199.500 km |
KM-stand laatst | 207.300 km |
Zucht, weer een ander account
- 205.500 km
Hoi allemaal, hier ben ik (al)weer.
Omdat ik ergens op een andere site mijn account heb verwijderd was opeens ook mijn autoweek account voor de 2e keer weg.
Bij deze dus weer de review over mijn yaris die weer onderhouden kan worden voor zolang het duurt.
(de andere review staat ook nog steeds online, maar is helaas gaan zweven en kan door de moderators verwijderd worden.)
Hoe kom ik erbij om een yaris te kopen.
Mijn ouders hadden in 2010 dit model Yaris ook aangeschaft en ik mocht er destijds vaak in rijden.
Dit model is mij altijd bijgebleven door de soepele 1.0 motor, prima rijgedrag en vooral de ruimte voor zo'n kleine auto.
Mijn vorige auto was een toyota carina uit 1993 in nieuwstaat die helaas met slechts 128.000km geëxporteerd moest worden door lekstroom en te duur was om te repareren.
Iedere dag een lege accu was niet fijn.
Ook was sinds een paar jaar mijn situatie veranderd waardoor ik eigenlijk een kleinere auto nodig had.
En door de hele Corona situatie reed de carina nog slechts 100km per maand.
(ook vergat ik vaak om de accu bij te laden waardoor ik noodgedwongen de aygo van mijn moeder moest lenen)
De zoektocht
Ik heb niet lang hoeven zoeken naar een Yaris.
Typ alleen al op marktplaats de zoekterm Yaris in en de occasions vliegen je om de oren.
Ik heb mij uiteindelijk maar beperkt door het grote aantal tot Yarissen in mijn eigen omgeving.
Welke motor pak je
Ik heb lang getwijfeld over de 1.0, het is een zuinig en sterk motortje dat ik al ken uit moeders aygo en ook bekend ben met de motor in de Yaris.
Maar 69pk op 950kg houdt niet echt over.
Ik heb in allebei de versies een proefrit gemaakt, maar de 1.3 voelt bij normaal gebruik net zo snel aan en heeft niet zo'n leuk 3 cilinder roffeltje. Je moet bij de 1.3 ook echt hoog in de toeren hangen om het extra vermogen eruit te persen.
Aangezien ik een rustige rijstijl heb was dat mij de investering die 1/3e hoger lag dan een versie met de 1.0 motor niet waard.
Yaris gevonden op internet
Ik vond in een dorpje verderop bij mij een mooie Yaris te koop.
Hij had veel gelopen, op een paar kilometer na 2 ton, maar ik had mij goed ingelezen en dat moet deze auto technisch zonder problemen aankunnen.
Er zat het 1.0 motortje in dat we ook uit o.a. de aygo en de cuore kennen (alleen iets kortere versnellingsbak verhoudingen zodat de 955kg wegende Yaris beter van zijn plek komt)
en daarbij voldeed hij aan mijn wensen, hij was zelfs nog puntgaaf aan de buitenkant , met uitzondering van een dikke kras op de achterbumper.
Proefrit
Al snel was ik door de lage prijs geïnteresseerd in een proefrit, maar deze beviel prima.
Vering prima, schokbrekers prima, geen kraakjes of rammeltjes, prima interieur (op wat slijtagesporen aan het stuur, versnellingspook en krassen op het krasgevoelige dashboard na)
Motortje maakte wel een beetje een dieselend geluid met accelereren, maar youtube en problemcar hebben mij geleerd dat dat kan gebeuren en de motortjes er heel oud mee worden.
Gekocht
Na de proefrit met de verkoper gepraat en er uiteindelijk een nieuwe apk, beurt, nieuwe bandjes en ruitenwissers eruit weten te onderhandelen.
De deal was binnen 30 minuten rond en 7 dagen later kon de pret beginnen.
Eerste indruk
Zoals wel vaak bij een eerste indruk van een auto is je blik wat gekleurd, minpunten vallen minder op en de positieve des te meer.
Mij viel in het begin al op dat de Yaris ondanks het hogere gewicht sneller aanvoelt dan een Aygo, al is dat waarschijnlijk omdat de bakverhoudingen korter zijn en het motortje dan net iets lekkerder in zijn toeren zit.
De stoelen zijn na 2 ton ook niet eens doorgezakt en zitten nog prima.
Ook zijn de extra's leuk zoals de vele opbergvakjes, hier kom ik later op terug.
exterieur
Tja, er valt niet zoveel over te vertellen, het is een grijze Yaris... Oh ja, met een kras op de achterbumper.
Verder zit er geen steenslag op de voorbumper en motorkap, ik vermoed dus dat deze recent een keer is gespoten.
Al is dit dan wel zeer professioneel gedaan, zonder verf of plakranden op alle rubbers en geen kleurverschil.
Ook is dit gewoon de versie met zwarte buitenspiegels ipv meegespoten exemplaren.
Prestaties
De prestaties van een Yaris met 69pk zijn voldoende, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik rijd ook meestal alleen in de auto en dan is het prima te doen.
In de stad kun je goed meekomen en draai je eens de snelweg op, moet je iets later schakelen met invoegen.
Ivm je overdag toch maar 100 km/h mag gaat dit prima en zelfs met normaal opschakelen zit ie er zo aan.
120-130km/h kan ook, maar dan maakt ie wat meer toeren (4000+), herrie en verbruikt ie iets meer, dat is een keuze die je zelf moet maken.
Bij inhalen op de snelweg moet je goed anticiperen, maar dat heb ik geleerd in een 96' alto waarvan de helft van de paardjes al uit de stal waren ontsnapt, dus dat gaat prima.
Maar het scheelt vooral dat ik een rustige rijder ben, ik blijf meestal op de rechterbaan en haal soms een vrachtwagen in als het moet.
Comfort
Ik merk niet zoveel verschil met mijn carina, de geluidsbeleving is ongeveer hetzelfde.
De stoelen zitten prima met voldoende steun en lengte.
De vering is stug maar rechtvaardig: ga je echt te hard een drempel over wordt je afgestraft, iets langzamer en het is een heerlijke auto.
Interieur, opbergvakjes en ruimte
Hierin merk je dat de Yaris echt een slimme auto is.
Je hebt overal waar je kijkt opbergvakjes en bekerhouders.
Waarschijnlijk heeft er een ontwerper aan de tekentafel gezeten met iets te veel koffie op, anders krijg je dit niet verzonnen: 3 dashboard kastjes, opbergvakje onder passagiersstoel 5 bekerhouders (2 voor, 3 achter) en in de middelconsole aan beide kanten nog opbergvakjes voor o.a. papieren.
Verder zit er ook nog standaard een verschuifbare achterbank in welke extra plaats biedt aan passagiers of aan een grotere kofferbak.
Omdat ik toch nooit achterin passagiers heb staat de achterbank altijd in de voorste stand en dan heb je een zeer behoorlijke kofferruimte.
Veiligheid
In de euroncap test kreeg de Yaris de maximale 5 sterren score voor inzittenden.
Al weet ik niet of dat ook voor het model dat ik heb geldt waar maar 2 airbags inzitten (de Yaris had standaard in de meeste landen 8 of 9 airbags als ik mij niet vergis)
Verder zit er een dashcam in die het alarmnummer belt in het geval van een ongeval, maar deze heb ik er uiteraard zelf achteraf ingebouwd.
Problemen
- Enkele weken nadat ik de auto had opgehaald blijken de gaten waar je de hoedenplankpinnen inschuift kapot te zijn.
Nadere inspectie leerde dat dit al een keertje was gerepareerd en waarschijnlijk toen ik de kofferbak iets te veel vulde en de achterklep hard dichtsloeg heeft dit de genadeklap gegeven.
De hele hoedenplank waaronder ook de bevestigingen is opgespoten uit een soort purschuim met een lap stof overheen, niet het meest ideale spul om dit van te maken lijkt mij.
- het motorstoringslampje ging aan toen ik een keer heel stevig accelereerde en snel schakelde, bij het uitlezen bleek dit de ontstekingstiming te zijn die niet goed was.
Daar zijn deze blokken heel gevoelig op afgesteld en als je enkele milliseconde een zeer kleine afwijking hebt, bijvoorbeeld als het toerental te snel veranderd, krijg je deze storing al.
Omdat ik dit ook al in de Aygo en cuore van mijn moeder met dezelfde motor in dezelfde situatie heb gehad, maakte ik mij geen zorgen.
Storing gewist via obd en is nooit meer terug gekomen.
Terugroepactie
Ik kreeg laatst een brief van de rdw voor een terugroepactie voor de passagiersairbag.
Ik denk dat bijna elk onderdeel van de Yaris wel eens bij een terugroepactie inmiddels is vervangen.
Maar het ging erom vertelde de dealer dat er een hele kleine kans misschien is dat als de airbag geactiveerd wordt metaaldeeltjes kunnen ontsnappen, en dat gebeurd met zulke hoge kracht en snelheid dat het bijna kogeltjes worden, dat wil je natuurlijk niet meemaken.
Netjes dat Toyota dit nog na 11 jaar verhelpt.
Omdat het dashboard eruit lag hebben ze gelijk de gehele kabel van mijn dashcam daarachter verwerkt ipv in het deurrubber, dat stelde ik zeer op prijs.
Upgrades
- nieuwe antenne van aliexpress, de oude was letterlijk tot de draad versleten.
- nieuwe pasvorm automatten van just carpets, de oude kon je doorheen kijken en de pasvorm en kwaliteit is werkelijk perfect.
Bedankt nog voor de tip in de reacties bij mijn vorige review.
- nieuwe steutelhoes, de oude was niet meer af te lezen wat open en dicht was.
Gelukkig voor 1.50 euro een siliconen hoesje bij aliexpress kunnen bestellen waar wel alles duidelijk opstaat.
Olieverbruik
Ik heb ruim 4000km gereden en ondanks dat deze motoren er om bekend staan olie te verbruiken bij hogere km standen, is er nog geen druppel uit.
Brandstofverbruik
Hier kan ik zeer kort over zijn, met mijn rustige rijstijl en vlot opschakelen rijd ik tussen de 1:18 en 1:21.
De verbruiksmonitor vind ik de omslachtig en ik reken het liever zelf uit.
Wat gebeurd er verder nog
Ik ga binnenkort even wat leuke foto's maken en dan zal ik deze hier plaatsen.
EDIT: een paar spelfoutjes eruit gehaald, nieuwe hoofdstukken toegevoegd en sommige dingen even wat netter opgeschreven.
VERSLETEN DYNAMO
Al een tijdje hoorde ik een geluid uit de motor dat steeds erger werd.
Na een tijdje op internet zoeken en youtube video's te beluisteren werd ik niks wijzer, behalve dat het van een lager afkomstig moest zijn.
Vandaag ben ik toch maar eventjes langs de dealer gereden, de monteurs waren al naar huis gestuurd en enkel de garagehouder en een verkoper waren aanwezig.
Aangezien er toch geen klanten waren en de garagehouder zelf ook monteur is geweest heeft hij eventjes naar de yaris gekeken, de conclusie is: de lagers van de dynamo zijn versleten en maken bijgeluiden.
Ook start de auto al een tijdje wat moeilijker, maar de accu is nog goed en de dynamo laadt nog prima bij, mogelijk komt dit door extra weerstand vanuit de dynamo is mij verteld.
De garagehouder vertelde mij dat dit waarschijnlijk nog de originele dynamo is aangezien het een origineel onderdeel is en er best oud uit zag, niet slecht dus voor een auto van 11 jaar oud die de 2 ton gepasseerd is.
Maandag moet ik eventjes terug bellen om een afspraak in te plannen (op zaterdag is de receptie dicht) en dan kan ie misschien in diezelfde week al vervangen worden.
TOCH NIET DE DYNAMO
Maandag ben ik terug geweest naar de garage om een afspraak in te plannen, ik was toch in de buurt.
De monteur hoorde mij al aan komen rijden en vertrouwde het geluid niet en stond erop om nog even aandachtig te kijken voordat er een nieuwe dynamo besteld werd.
Zijn diagnose: het is de waterpomp die geluid produceerde en moest vervangen worden.
Het advies was om niet meer verder te rijden en de auto bij de garage achter te laten.
In de tussentijd kreeg ik de splinternieuwe yaris hybrid mee als leenauto met slechts een maagdelijke 500km op de klok, geen straf om in te rijden, al hebben ze sinds de 3e generatie yaris niks meer aan de vering gedaan, deze is net zo stug als ik mij herinner als de yaris 3 van mijn ouders, hadden ze ook flink spijt van dat ze deze tegen de yaris 2 hadden ingeruild, vrijwel alle handigheden waar de yaris om bekend stond is vanaf dat moment ook de sloophamer doorheen gehaald.
Ook miste ik al snel de handige opbergvakjes van mijn eigen yaris, al is het maar om de zonnebril en nachtbril in te leggen.
Maar wat een fijn vermogen als je van een 1.0 motortje afkomt met 69pk.
Direct veel koppel als je wegrijdt, maar de loeiende cvt zal ik minder missen.
Vanmiddag kreeg ik bericht dat mijn auto klaar was en de auto produceert geen bijgeluiden meer.
De kosten waren 280 euro incl. de leenauto.
NIEUWE FOTO'S TOEGEVOEGD
Zo, vandaag even de auto gewassen en gelijk de gelegenheid gepakt om nieuwe foto's te maken zoals ik in mijn eerste review al had beloofd.
Eindelijk ging vandaag de wasstraat open, deze was enkele tijd dicht ivm de lage tempraturen.
De yaris staat er weer netjes bij.
Binnenkort de APK
De volgende update komt binnenkort, dan dient namelijk de APK.
En aangezien de APK door de verkoper bij een schimmig bedrijf is uitgevoerd waarbij je als niet-handelaar/garage niet terecht kunt voor een beurtje of APK en gerund wordt door ongure types ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Maar daar kwam ik pas geleden pas achter toen ik er naartoe ging voor een afspraak voor de apk en een beurt.
Het rijgedrag van de Yaris is in ieder geval niks op aan te merken.
Wordt vervolgd...
De Yaris laat mij voor het eerst staan
- 205.650 km
Gisteren merkte ik dat de ruitensproeiervloeistof op was, dus heb ik deze in de avond even bijgevuld.
Ik voelde al nattigheid toen ik vanmorgen naar mijn auto toe liep: er brandde zwak een lampje van de binnenverlichting, die normaal zo fel schijnt als ie aan staat.
Tevergeefs proberen te starten, maar meer dan een getik van de startmotor kon er niet vanaf.
Gelukkig heb ik een acculader dacht ik, maar samen met een buurman kregen we met alle kracht de motorkap niet open.
Na tevergeefs diverse forums te hebben afgestruind heb ik uiteindelijk maar de ANWB wegenwacht ingeschakeld.
Na 20 minuten was de beste man met zijn bus al gearriveerd.
Hij vertelde mij dat er een trucje voor was: een iemand (ik) moet de hendel opengetrokken houden voor de motorkap en een ander (de ANWB monteur) maakt de motorkap open.
Dit werkte ook niet zo goed, maar met een paar stevige klappen op de motorkap ging ie plotseling toch open.
Wat mij en de buurman na 30 minuten nog niet was gelukt, lukte deze man in nog geen 30 seconden.
De accu werd doorgemeten en is kapot, hij laadde nauwelijks meer bij.
De Yaris startte vaker al slechter met een langzaam draaiende startmotor, maar omdat ie zelfs met -3 nog gewoon zijn werk deed leek het mij nog een redelijke accu die nog wel even meekon.
De binnenverlichting aan laten staan heeft de genadeklap gegeven voor de accu was het oordeel van de ANWB monteur.
Ik ben werkzaam in de ICT en heb wel ervaring met diepontlading in li-ion accu's, maar van loodaccu's had ik er nog nooit van gehoord.
Weer wat geleerd.
Ik kreeg de keuze om de accu te jump-starten en zelf een vervangend exemplaar te scoren of zij konden hem vervangen.
Dat eerste had ik ivm de barre weersomstandigheden echt geen zin in om een paar tientjes uit te sparen met als risico als de motor uitvalt ik hem niet meer gestart krijg.
Voor 109 euro is de accu vervangen door een ANWB exemplaar met 3 jaar garantie.
Ik moet er echt aan wennen, de auto start zo snel dat ik vaak te lang doorhaal met de sleutel met hard gekraak vanuit de startmotor tot gevolg.
De volgende update is waarschijnlijk ook weer binnenkort, de apk zit eraan te komen.
APK afgekeurd
- 205.800 km
Vandaag moest de auto naar de garage voor de APK, ik heb nog bijna twee volle maanden APK, maar ik vind het toch altijd een fijn gevoel om wat ruimte over te hebben voor als er iets met de auto aan de hand is, zoals nu.
Na iets minder dan een uur werd ik teruggebeld dat ik de auto kon komen halen, niet omdat ie goedgekeurd was, maar omdat de levering van de onderdelen nog een paar dagen kon duren er het weekend ertussen zit.
De uitlaat is namelijk lek, hij schijnt al een keertje gelast te zijn, maar dat is nu niet meer mogelijk en hij is op verschillende plaatsen door aan het roesten, dus tijd voor een nieuwe.
Donderdag heb ik een afspraak bij de garage en dan wordt de auto hopelijk ook goedgekeurd voor de APK als de reparatie is gedaan.
APK Goedgekeurd en (bijna) 1 jaar in bezit
- 206.000 km
Vandaag is de Yaris weer naar de garage geweest.
De einddemper is vervangen en de Yaris is weer goedgekeurd voor de komende 14 maanden.
Na bijna 1 jaar is het tijd om de balans op te maken.
Ik heb een kapotte waterpomp gehad, kapotte accu en een lekke einddemper.
En dit alles in slechts 1 jaar en 6000 kilometer.
Ik hoop dat het nu echt klaar is en de Yaris weer zonder problemen een tijdje verder kan rijden.
Zoals veel mensen tegen mij hebben gezegd: een Yaris krijg je nooit iets aan.
Maar dit heb ik nu al moeten bijstellen.
Het zijn geen grote dingen, maar normaal onderhoud moet natuurlijk iedere auto krijgen.
Waarschijnlijk is er de afgelopen jaren niet goed voor gezorgd en heeft ie maar minimaal onderhoud gekregen.
Ik hoop jullie de komende tijd niet meer lastig te vallen met updates.
Afscheid Yaris
- 207.300 km
De Yaris is spijtig genoeg vandaag ingeruild voor een andere auto.
De laatste en komende tijd rijd ik veel op de snelweg en ik begon irritaties te vertonen in de Yaris.
De motor reageerde niet vlot genoeg en het gemis van cruise control was enorm.
Ook groeide de lijst met dingen waar ik mij aan ergerde, zoals rammeltjes, piepjes en kraakjes.
Dus de pc maar eens aangezet en een hele avond op marktplaats kijken.
Conclusie: een Yaris met mijn wensen is een zeldzaamheid en bijna onbetaalbaar, en dat voor een autootje van zo'n 10 jaar oud met een lage nieuwprijs.
Dus ik heb verder gekeken naar andere modelletjes.
Het is uiteindelijk een Skoda Fabia 1.2 tsi geworden.
En ja, ik ben bekend met opgerekte distributiekettingen en hoog olieverbruik, maar zelfs als je goed zoekt is over een Yaris nog wel iets te vinden over problemen die zich voor kunnen doen. (zo zit er een schakelaar bij het koppingspedaal en als deze defect gaat start de auto niet meer)
Bedankt allemaal voor het lezen van mijn review en als de Fabia een tijdje in bezit is komt hier ook een review van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.