Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Previa 2.4 16v VVT-i Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Luxe, betrouwbare familieauto
- 212.000 km
Heb gezin met 3 jonge kinderen en zocht een 2ehands full-size MPV die betrouwbaar is en voorzien van automaat.Prijs rond 15000 euro. Zal er zo'n 15k per jaar mee gaan rijden.
Mijn schoonzus reed al een Previa en is daar erg tevreden over. Mijn broer raadde de Peugeot 807, Chrysler Voyager en Espace af vanwege mindere betrouwbaarheid. Ford Galaxy/Volkswagen Sharan/Seat Alambra was een alternatief, echter geen schuifdeuren.
Uiteindelijk gezocht naar een Executive versie en gevonden bij een particulier. In prima staat en aantoonbaar dealeronderhouden met 183k op de teller. Op een storing in de radio was er nooit iets aan de hand geweest met deze auto. Gewoon netjes onderhouden bij de toyotadealer.
Na aankoopkeuring aangeschaft voor 12.500 euro, waarna ik kort daarna nieuwe banden en remschijven/blokken vóór heb laten monteren. In onderhoud bij Toyota dealer omdat met de gratis Toyota Eurocare (uitgebreide wegenwachtservice in Europa)erbij de prijs niet echt veel hoger is dan bij een onafhankelijke garage.
Auto is een heerlijke reisauto. Door de ruimte en rust zijn de kinderen vanzelf veel relaxter dan in bijvoorbeeld de Zafira van mijn vrouw.
Auto heeft voldoende vermogen en de automaat schakelt zijdezacht. Tot zo'n 130 km/h is hij heel stil, daarboven begint windgeruis prominenter te worden.
Instappen met de schuifdeuren is ideaal met kinderen, je kan ook makkelijk via het middenpad naar achteren lopen om ze te helpen met gaan zitten. Ook tijdens het rijden kan je vanuit de passagierstoel gewoon naar achteren lopen via het gangpad (geen middenconsole, automaat aan het stuur) om even wat te geven aan de kinderen.
Navigatie(met TMC) en radio werken prima en het grote touchscherm is goed afleesbaar.
Airco is dubbel uitgevoerd en achterin onafhankelijk instelbaar met elke passagier een eigen ventilatie opening.
Ruimte is ongeëvenaard. Met alle stoelen erin kan je nog prima een duobuggy laden.
Met alle stoelen eruit kan je gewoon een complete Fietsfabriek classic bakfiets inladen! Met zijn vijven op skivakantie is geen probleem. Ski's in het middenpad en met een stoel thuisgelaten blijft er genoeg laadruimte over. Alle stoelen achterin zijn hetzelfde, voorzien van armsteunen en zijn geschikt voor volwassenen.
Verbruik bij normaal rijden is ruim 1:10. Ik tank wel Shell Fuelsave.
De Previa rijdt voor een grote MPV gewoon prima en helt heel weinig over. Sinds ik hem rij 2x regulier onderhoud laten uitvoeren bij de toyota dealer. Verder geen storingen.
Door de lage afschrijvingskosten en het voorspelbare onderhoud, zijn de kosten in het gebruik voor zo'n grote en luxe MPV relatief laag.
Nadelen:
Niet echt, maar om toch wat te noemen.
Vinden parkeerplaats.
Vrij zware stoelen voor het (de)monteren. Stuur niet in diepte verstelbaar.
Ik verwacht zeker de 3 ton te halen met deze auto en nog vele relaxte famile/vakantieritjes te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren