Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Een echte old school MPV !
- 215.000 km
Na eerder een Toyota Avensis Verso, een Mazda 5 en een uitstapje naar een Ford F150, begon in 2019 de zoektocht naar de volgende (tweedehands) auto. De F150 was uiteraard megagroot, maar we hadden 2 banken tot onze beschikking en de jongste zat tussen ons in. En die werd ook steeds groter, dus moest er een auto komen waarin 5 personen in genoeg ruimte konden zitten. Ik wil geen 3 kinderen op 1 rij, want dan zitten ze de hele tijd te elleboogvechten. In feite had ik maar 1 eis: de persoon / personen op de 3e rij, moest(en) net zo riant zitten als de chauffeur. En met deze simpele eis, valt 99% van de MPV’s / SUV’s af…..Ik had het gezien aan de Mazda 5 die we hadden: de 3e zitrij was alleen geschikt voor kleine kinderen. Maar die kleine kinderen worden toch in elk gezin groter ? Blijven andere gezinnen met 3 (of meer) kinderen de jongste op die te kleine 3e rij stoppen ? Of kopen ze een Skoda Superb en begint het elleboogvechten ?
Ok, de zoektocht begon. Een Volvo XC90 bekeken. Met 4.4 V8 uiteraard. Mijn 14 jarige zoon zat klem op de 3e rij. Een Mazda CX9 viel ook af. Wat ik ook irritant begon te vinden: dat je de 2e rij moest verschuiven / omklappen om toegang te krijgen tot die 3e rij.
De zoektocht ging door: een Mercedes GL500. Vorstelijk leder meubilair op de 3e rij. Maar omdat de stoel ook neergeklapt kan worden, zat de zitting praktisch op de grond en zit je met zwaar opgetrokken knieen. Hij viel af, tot groot verdriet van mijn zoon.
Een Merdeces R500 dan ? Beenruimte genoeg, maar de rugleuning was niet verstelbaar en staat praktisch in een oncomfortabele hoek van 90 graden.
Misschien moeten we de “normale” auto’s vergeten. Ruimte hebben we nodig ! Dus een bus ! Een Volkswagen Multivan bekeken. Tja, dat interieur zoek ik ! Flexibel, ruim. Maar die prijzen he ? Ze vragen de hoofdprijs voor busjes met 200K op de teller en 10 jaar oud. En…allemaal diesel dus ook hoge wegenbelasting.
Een Mercedes Viano bezocht. Die bleek ook door de keuring te komen maar had eigenlijk dezelfde bezwaren als de Multivan.
Maar….zijn er behalve de Viano en Multivan, niet nog meer personen busjes die minder bekend zijn bij het grote publiek (en dus goedkoper )
Vervolgens proefgereden in een 9 persoons Peugeot Boxer. Luxe interieur, maar de bijrijder zat op een soort smal twee persoons bankje. Niet erg comfortabel. Binnen de bebouwde reed de Peugeot prima. Tot we op een slecht wegdek terecht kwamen, en het grote stuiteren begon. Vervolgens de snelweg op, waar het lawaai oorverdovend werd.
Dus, een streep door de busjes. Ik wens wel normaal comfort.
Overleg met mijn vrouw, en zij zei: waarom nemen we niet weer een auto als de Toyota Avensis Verso, die we 15 jaar geleden reden ? Dat was eigenlijk wel een top auto: 6 captain chairs, verdeeld over 3 rijen, automaat, 4 cylinder met 150 pk. Want tja, als je huidige auto een F150 is met een 300PK 8 cylinder, dan stel je ook wel bepaalde eisen aan de motorisering. GEEN 3 cylinder ! Ok, terug naar de vraag: waarom nemen we niet weer een auto als de Toyota Avensis Verso ? Omdat deze dus niet meer gemaakt worden. Nieuwe MPV’s bestaan amper meer. De SUV’s met 3e zitrij die de MPV’s van vroeger proberen te vervangen, falen gewoon allemaal.
Mijn vrouw vraagt nogmaals: waarom kopen we dan niet gewoon nog een andere Toyota Avensis Verso ? Nou, omdat ze 14 jaar geleden gestopt zijn om dat model te maken.
Maar…ze had wel een punt. Dus toch eens ff kijken op autotrack. Filter op benzine: 21 resultaten. Oei, hoge kilometer standen ! Maar….het zijn wel Toyota’s he ? Dus, filter op 200K. We houden welgeteld 3 resultaten over. Maar wacht eens, de Avensis Verso had ook nog een grotere broer: de Previa. Eens kijken wat die doet: 5 resultaten. Wtf ! er staan gewoon meer Lamborghini’s Huracans te koop dan Toyota Previa’s ???
Eentje in de buurt. 6 persoons, captain chairs, automaat, “maar” 210K kilometers op de teller en dealer onderhouden. Toch voor de gein maar ff kijken, om de ruimte op die 3e rij te inspecteren. Mijn dochter van 1m80 mee als proefpersoon. Eerste reactie van mijn dochter: papa, wat is hij lelijk !!! Tja, ik kan hem ook niet mooi noemen idd, en de Previa lijkt alleen in het kansloos grijs gebouwd te zijn. Maar, terug naar de hamvraag: HOE ZIT DE 3E ZITRIJ ?? Nou, eigenlijk perfect ! 2 losse stoelen, met elk 2 armleuningen. Rugleuning mega verstelbaar, de hele stoel is te verschuiven voor NOG meer beenruimte. Geen stoelen die je in de bodem kan verzinken en dus te laag zitten, maar gewoon loodzware stoelen op een hoog frame. 6 stoelen, waarbij je tussen de 2e rij doorloopt naar de 3e rij. Niks naar voren schuiven en omklappen. Instappen, naar je plek lopen en gaan zitten. Kortom we lijken de naald in de hooiberg gevonden te hebben. Tijdens de proefrit geen gekke dingen gevonden.
Thuis overleg: ja, de auto is niet mooi. En de auto heeft een hoop kilometers gereden. Maar ik vind het momenteel belangrijker dat mijn kinderen gewoon comfortabel zitten. Dus, de F150 ingeruild, en de Previa gekocht. Voor het eerst in mijn leven geld TOE gekregen bij aanschaf van een andere auto, dat was wel grappig.
Garagebedrijf vertelde dat ik geluk had. Normaal zijn Toyota MPV’s binnen enkele dagen verkocht en verscheept naar het oostblok. Maar, omdat ik de auto eind Maart kocht (Corona crisis, grenzen op slot) waren er al verschillende potentiele kopers geweest die een aanbetaling wilden doen en de auto op wilden halen zodra de grenzen weer open waren.. Daar zat het garagebedrijf uiteraard niet op te wachten, en dat was mijn geluk.
Ik heb na aankoop de automaatbak laten spoelen en de airco een service beurt laten geven. Verder genieten we van het comfort en de ruimte. Bij moderne auto’s kan je de stoelen omklappen, hier moet je ze eruit halen. Maar dan krijg je ook een balzaal aan ruimte ! Het is elke keer hilarisch wat er in past.
Het is echt old school. Dashboard is Jaren 90. Auto heeft wel cruise control, en een aparte airco bediening voor achterin. Op het dashboard kan je aangeven of de airco achterin ook aan moet. Op de 2e rij kan de rechter passagier vervolgens de luchtstroom, de lucht hoeveelheid en de wamte / kou doseren. Ideaal !!
Het plan is om hierin te blijven rijden totdat de oudste 18 is. Dan koopt papa wel weer een coole, snelle auto. Tot die tijd, lachen we iedereen uit die met z’n 3en op 1 achterbank zitten, of opgevouwen op een ieniemienie 3e rij moeten verblijven.
In Duitsland koopt elk gezin met 3 kinderen een Multivan. In Nederland staat er momenteel een nieuwe te koop, met luxe interieur en geel kenteken…..voor 104950 euro !!! Waanzin. Ik stel voor dat elk gezin met 3 kinderen, de automobiel fabrikanten aan gaat schrijven. Geef ons ruime en betaalbare MPV’s. Tot die tijd kopen we de steeds zeldzamer wordende Toyota’s en verplaatsen ons anoniem, maar comfortabel. Amen.
Ps Ik probeer me weer te melden als er meer kilometers mee gereden zijn. Corona….thuiswerken….je weet wel.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)

Toyota Corolla Touring Sports – Back to Basics

Toyota Sienna - Auto-immigratiedienst

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview Toyota C-HR Prologue: 'hopen dat dit goede werk productie haalt'
