Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)
Ruimteschip vernieuwd
Op ruimtegebied heeft Toyota voor ieder wat wils. De verschillende Verso-uitvoeringen zijn echter maar ielige verkenningsschuitjes vergeleken bij moederschip Previa. In 2000 werd de tweede generatie van deze full-size MPV geïntroduceerd en deze kreeg in september 2003 een kleine facelift. Pak het vergroot-glas er maar bij. Met de neus was eigenlijk al weinig mis, toch zijn de koplampunits enigszins aangepast, met een andere plek voor de richtingaanwijzers en de stads-lichten. De mistlampen zijn voortaan in de bumper weggewerkt. Die bumper is trouwens ook gerestyled, met één grote opening in het midden en twee kleine aan beide kanten daarnaast. Al met al is het front wat strakker geworden. Aan de achterkant is de Previa eveneens licht gewijzigd. De omlijning van de lichtunits is hetzelfde, maar de lampen hebben een andere indeling gekregen en het glas is helder gemaakt. Verder is er een verchroomde strip boven de kentekenplaat toegevoegd. En profil vallen de goedgevulde wielkasten op, want de Linea Sol en Executive staan standaard op nieuw ontworpen lichtmetalen 16-inchwielen.
Fijne bediening
Technisch is er niets veranderd aan de Toyota Previa. Zoals we al eerder geconstateerd hebben: hij rijdt gewoon goed. Dat wordt bevestigd als we in de 2.4 VVT-i automaat onderweg zijn. Het zoef-comfort is zeer hoog, zonder dat dit echt ten koste gaat van het stuurgevoel. Voor een auto van dit formaat en gewicht ligt hij prima op de weg en de Previa laat zich fijn bedienen. De transmissie schakelt zijdezacht, dat past perfect bij het karakter van deze auto.
Meer d'r op en d'r aan
Voor onze hernieuwde kennismaking hebben we de beschikking over een Linea Sol, die standaard zeer compleet is uitgerust, met onder meer een radio/cd-speler (nieuw), parkeersensoren (onmisbaar, want door de hoofdsteunen op de derde zitrij is het zicht naar achteren slecht), automatische airco voor én achter (nieuw), diverse houtaccenten en zes luxe captain's seats met armsteunen. De stoelen op de tweede en derde zitrij zijn verstelbaar, zodat je zelfs met zes volwassenen riant kan zitten. Al vergt het enige lenigheid om tot die derde rij te komen. Ga je met minder mensen op pad, dan kunnen de stoelen worden omgeklapt en als tafeltje dienen. Ook zijn ze afzonderlijk uitneembaar (maar dan zijn spierballen vereist!), zodat naar wens de bagageruimte gevarieerd kan worden. Al zullen in de praktijk de boodschappen en de bagage eerder om de stoelen heen geparkeerd worden. Nieuw zijn het leren stuurwiel met bedieningsknoppen voor de audio-installatie, de tractie- en stabiliteitscontrole, Brake Assist en zij-airbags.
Nieuwe versie
Eén uitrustingsniveau lager is alleen de opgewaardeerde Terra-uitvoering nog leverbaar, de Luna is van de lijst geschrapt. Toevoeging naar boven is de super-de-luxe Executive, met onder meer navigatie en lederen bekleding. Jammer is dat, ondanks de vernieuwde kleurstelling, de binnenkant nog steeds erg grijs is, al zijn de afwerking en materialen dik voor elkaar.De multifunctionele Previa (in vijf- zes- of zevenzitter) is verkrijgbaar vanaf € 36.190. De door ons gereden Linea Sol met automatische transmissie kost € 41.840.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 42.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.362 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 225 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.780 mm / 1.790 mm / 1.780 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 600 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,4s |
Brandstofverbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 259 g/km |
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer
