Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2005)

autoreview

Toyota Previa
Toyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 16v VVT-i Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst308.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Sienna XLE Limited

  • 308.000 km

Auto: Toyota Sienna XLE Limited
Type: Minivan (Full Size MPV)
Bouwjaar: 2005
In Amerika gebouwde Toyota, niet officieel in Europa geleverd
Motor: 3,3 L V6
Versn: 5 traps automaat
Gewicht: 1955 kg
Brandstof: Benzine met LPG inbouw
Geschatte nieuwprijs: In Amerika ca 33.000 dollar. Zou in Nederland ca € 55 - 60.000 gekost moeten hebben? Geen idee eigenlijk.

Nee, dit is dus idd geen Previa. Ook daar heb ik veel naar gekeken als opvolger van het oermodel Previa, welke wij als avonturenbus voor ons gezin gebruikten. Maar ook om groentes in te vervoeren, want ik handel in groentes en fruit en dan is kratten stouwen soms ontzettend handig als je toch bij een leverancier bent. De Previa slokte veel! Een mooie complete, groen metallic met luxe velours interieur van het laatste bouwjaar, 1999. Koelbox, dubbel panoramadak, 4 captainseats, waarvan de middelste twee draaibaar en nog veel meer leuke zaken, waarvan je alleen maar geniet, temeer omdat dit model al in de jaren 80 is ontwikkeld en bijna ongewijzigd van 90 tot 99 is gebouwd. Wat zat dat ding goed en doordacht in elkaar!

Als 10-er was ik geabonneerd op zowel autoweek alsook de autokampioen, die laatste verscheen eens in de twee weken. Zo miste ik niets. Ook over de mooie ronde Previa las ik het een en ander, geweldig vond ik het!
Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor de wat 'vreemdere' modellen, de buitenbeentjes. Maar ook voor merken met een enorme bouwkwaliteit en vooral dan de combi van die twee. Zonder bouwkwaliteit haak ik af :-) Ook een auto als de begin jaren 90 Camry vond ik indrukwekkend, reed eens een keer mee met iemand. Ik zou er nog graag eens eentje kopen; een mooi exemplaar dan. In diezelfde tijd werd ook de Lexus 400 lS ontwikkeld. Die tijd dus! Ik geniet van hoe een auto in elkaar zit, en van de lijnen. Of niet natuurlijk, als je ziet en voelt dat het niet klopt.
Eenvoud is ook iets wat ik enorm waardeer aan een ontwerp. Een bepaalde mate van mooie, rustige lijnen in combinatie met robuustheid geeft overzicht, rust en vertrouwen. Toyota dus, als autoliefhebber waardeer ik het merk. Naast dat ik al jaren lang BMW liefhebber ben, deels sentiment, want mijn vader reed niets anders. Verschillende Young-en oldtimers zijn de afgelopen jaren dan ook de revue gepasseerd. Modellen als E28, E23, E34, E32. Allemaal laag in de km en weer doorverkocht aan andere liefhebbers. Maar nog nooit aan de jaren 2000 geroken. Mijn broer en vader wel, maar verder gaat mijn BMW liefde (nog) niet, misschien dat er ooit nog een keer een mooi samengestelde E39 komt, die ook veel elementen van mijn liefde voor auto's vertegenwoordigt. De BMW's zijn er momenteel overigens niet, wel een Lexus GS300 uit '98 van 1e Duitse eigenaar, zelf gehaald. Ga ik ook nog een review van maken.

De Previa haalde ik overigens uit Duitsland, waar ze veel meer zijn geleverd dan in Nederland. Te duur en te apart vond men hier, maar veel betrouwbaarder en ruimer dan de chryslers en Espaces. Na 3 jaren op LPG met veel plezier rond te hebben getoerd, bleek de cilinderkop het met bijna 250.000 km genoeg te vinden. (hij reed in Duitsland ook al op LPG, geen idee hoe ze er daar mee om zijn gegaan, dus was het een gokje, de lage prijs was daar ook naar).
Wat te doen? repareren, wat ca € 2000,- zou gaan kosten, was al ingepland; de kinderen en wij zelf ook konden geen afstand nemen. Een Previa van het laatste Europese model (2000 - 2006) had als nadeel dat deze twee losse, zware stoelen op de 3e rij heeft, terwijl het oermodel zijn achterbank naar links en rechts weg liet klappen. Geen gesleep dus, ideaal en heerlijk fexibel. Dus zonder goed alternatief besloten om ons 'lieve' busjes te laten reviseren, totdat...

Totdat we deze Sienna tegen kwamen. Ik wist van het model af en had al een keer eerder in zo een wagen test gereden. Maar deze was lichtblauw (wat 'm niet goed stond), helemaal uitgewoond en nog best duur. Dus weer lekker door tuffen met de Previa, waardeer je hem weer extra :-)

De Sienna, waar dit verhaal nu over gaat beginnen (sorry voor de lange aanloop...), komt van een gezin die deze moderne variatie op de Amerikaanse oldschool MPV als derde auto gebruikten. Als vrije tijds/familie auto zeg maar.
Bijzonder was dat we er al vrij snel achter kwamen, dat hun vorige familie auto ook een oer-Previa was. We deelden een passie, een Toyota passie... ja ja, het kan verkeren.
Passie's delen is altijd leuk, dit kom je ook altijd tegen als je een auto koopt of verkoopt, als het goed is. Is deze component niet aanwezig, dan moeten er wel heel goede redenen zijn om de wagen in kwestie alsnog te kopen.

Afin, de Sienna, nadat we thuis met z'n allen de foto's uitgebreid hadden bekeken (en nog een keer, en nog een keer, en....) ben ik afgereisd. Bij aankomst zag ik 'm al staan en was meteen verkocht. Perfecte kleur en op 't eerste gezicht goed in de lak en zonder deuken of krassen. De innerlijke staat van de wagen liet wel te wensen over.

Na een uitgebreide testrit was het al snel duidelijk... De gemoedelijke rij eigenschappen, souplesse, het gewicht en grootte van de wagen in combinatie met de heerlijk dikke en geruisloze 3,3L V6. Ik hou er gewoon van; grote, uitgebalanceerde auto's, waarmee je heerlijk onthaast kunt reizen. En dan die ruimte als je naar achteren kijkt... wow! Ideaal voor ons gezin, maar ook voor mijn zakelijkheden.

Dat Toyota heerlijke, schokvrije aandrijflijnen kan bouwen, werd maar weer eens bevestigd. Het was duidelijk, dit is de opvolger van onze zo gewaardeerde Previa, wat een rijk gevoel!

De prijs was nog wel een dingetje, want er werd voor een 12 jaar oude auto met 275.000 km op de teller nog wel 6500 gevraagd. Nu vragen ze voor een mooie Previa ook nog vrij lang € 5.000,-, ook bij hogere km standen, maar toch.
Hij was echt smerig van binnen (al hadden ze wel flink hun best gedaan...) en zeker niet roestvrij. Vooral de onderkant heeft de nodige roest, heeft aandacht nodig.
De wagen was vooral gebruikt waarvoor deze bedoeld is. Vervoeren van een groot, jong gezin die allerlei hobby's uitoefenen en ook van paarden houden. De hond? Die ging ook altijd mee... Sky vakantie? Jep!
Achterin zijn dan ook best de nodige krassen op de kunststof delen te vinden, terwijl het toch best duurzame materialen zijn die Toyota gebruikt. Wel zat alles nog op z'n plaats en waren er geen scheuren of afgebroken delen enzo.

De man vertelde dat hij al twee keer was gezakt met de prijs en tegen € 10.000,- was begonnen. Er stond nog een Sienna te koop op dat moment met 375.000 km op de teller, waar ze bijna € 11.000,- voor vroegen. Die zag er veel mooier uit, maar dat was me teveel. Verder vind je ze niet in Nederland, dus vol de onderhandeling in. Ook de distributie zat eraan te komen, dus redenen genoeg om iets uit te onderhandelen.

We hadden een klik en ze gunden mij de wagen, zowel de man als vrouw des auto, die uiteindelijk de onderhandeling deed. Ik kan je vertellen; je kunt beter een man hebben om mee te handje klappen :-)
De deal werd uiteindelijk gesloten op € 5.750,- incl. een paar kisten groente en fruit, ter overbrugging van de laatste € 250,-. Dat waardeerden ze enorm, want ik handel alleen in biologische groentes en fruit, precies wat ze prefereerden. En iets waar je van geniet is uiteindelijk toch belangrijker als keiharde pingels, nietwaar?

Met het gezin deze mastodont opgehaald... de eerste reacties van mijn vriendin waren zoals verwacht; "wow, die daar? Wat een ding!" Daarna de elektrische schuifdeuren even demonstreren en de kinderen waren ook meteen verkocht. Alle knopjes even uit proberen, want die zitten er meer dan genoeg op. Fully loaded zoals ze aan de andere kant van de plas dan zeggen.
Helaas, het media systeem met beeldscherm achterin werkt alleen voor Amerikaanse DVD's, maar cd's draait ie wel. Kunnen de kids hun favoriete luisterboek opzetten met koptelefoon, terwijl wij van een eigen muziekje kunnen genieten via het standaard geleverde JBL sound system, met dikke subwoofer achterin. Wat een geluid!

Oké, wat zit er allemaal op? Wat niet! Navigatie, gelukkig maar, want daar kun je toch niet zoveel meer mee. Verder:

- Lederen bekleding, wat na een poetsbeurt nog in prima staat verkeerd. Zelf houd ik meer van stof, maar ja... het zit erop!
- Elektrisch verstelbare 'zetels' voor
- Zelfde dikke uitneembare of wegklapbare zetels op tweede rij
- In de kofferbak neerklapbare 3 zits achterbank, echt heel praktisch!
- Electrische schuifdeuren, waarvan 1 haakt. Die werkt gewoon niet meer optimaal. Nou ja, helaas... Met beleid mee omgaan.
- Elekrische achterklep
- JBL Sound en media systeem
- Diverse stroom- en koptelefoon punten achterin de auto
- Uitgebreid klimaatbeheersing systeem, ook achterin
- Heel veel airbags rondom
- Schuif/kanteldak
- PDC
- Bandenspanningmeter
- Traction, ESP, stability, etc, etc (hoe dat ook tegenwoordig allemaal maar heet)
- Adaptive cruise control
- Ruim hout inleg voorin de auto
- Enorm ruim en praktisch opbergmeubel tussen voorstoelen
- Kompas, boardcomputer en andere, kleine comfort verhogende zaken. Veel details ook. Echt genieten!

De ruimte, het overzicht en de handelbaarheid vallen op. Enorme korte draaicirkel ook; verwacht je niet.
Uiteraard blijft het wel een grote auto, geen verwarring daarover. Als boerenzoon ben ik groot materieel gewend, maar mijn vriendin moet wel even goed kijken voordat ze 'm een standaard Nederlandse parkeerplek indraait. Ze rijdt er graag in, maar de stad vermijdt ze liever. Daarvoor pakt ze veel liever haar eigen Golf.

Hoe ie verder rijdt? Soepel, uitermate. Natuurlijk niet zo strak als een personenauto en zeker geen BMW, maar wel goedmoedig en betrouwbaar. Het zal niemand verrassen dat deze wagen vooral lekker rechtdoor wil, maar ook binnen de bebouwde kom is de handelbaarheid eigenlijk prima. Kwestie van de juiste modus vinden; laat 'm lekker zonder al te veel gas te geven, heel laag in de toeren, tussen en over alle rondingen van vandaag de dag heen glijden. Gewoon met één hand, want de besturing is licht en het stuur licht heerlijk in de hand.

De lage toeren laten hem niet al te veel drinken. 1 op 10 is voor deze bijna 2000 kg zware 'bus' op de snelweg haalbaar. 120 - 130 is een heerlijke kruissnelheid. De motor zoemt geruisloos ca 2100 toeren. Wil je boven de 2500 toeren komen, moet je toch wel je best doen.

De zit achter het stuur, de zeer goed verstelbare stoelen (met fantastische lendesteun!), het overzicht over de weg en het imposante dashboard, de automaat handel op het dashboard en de lichte bediening laten het iedere keer weer een feestje worden. Snel als het moet, maar vooral zo soepel en rustig mogelijk rijden. Laatst met 4 man in één dag naar de Pyreneeën gereden; is ie uitermate geschikt voor. Ook veel achterin gezeten, op de tweede rij. Daarin merk je nog meer als voorin hoe de auto 'glijd'. Mijn schoonvader, die een groot postuur heeft, zag je denken; hehe, de eerste auto, die echt voor mij gemaakt is. Zijn opmerking over het rijden: " Deze auto rijdt niet, hij schuift je vooruit". Relaxed dus.

Ik rijd zelf veel snelweg kilometers en daar voelt ie zich prima thuis. Als we met de familie op pad gaan; altijd met deze! Door de aparte zetels zitten ze niet 'opelkaar', maar echt naast elkaar, wat rust geeft. Een van ons, mijn vriendin of ik, zit vaak bij ze achterin. Helemaal geen straf en super gezellig in de woonkamer achtige omgeving; ideaal om een spelletje te doen.

Trekhaak? Zit er niet op! Maar als je fietsen mee wilt nemen, dan rijd je die er gewoon zo in. Voor de transporteurs onder ons. Er passen 36 EPS hoog kisten in als je de bank weg klapt en de middelste stoelen eruit haalt. 3 kisten passen er naast elkaar. Das even breed als een transporter. Voor mij af en toe heel praktisch voor mijn werk.

De afwerking is zoals je van Toyota mag verwachten, maar dan wel met een Amerikaans sausje. De kieren en naden zijn allemaal wat ruimer en de materialen zijn wat plastiker dan de in Japan gebouwde modellen. Maar alles gebouwd voor de eeuwigheid en een slijtvast en mooi 'gecomponeerd' interieur, ik geniet ervan! De licht grijze kleur geven 'm iets sympathieks en ruimtelijks. Het dashboard is heel overzichtelijk en duidelijk. Ook de bediening van audio en klimaat gaat als vanzelf. Hier en daar heus wel eens een verdwaalt knopje, maar dat heeft Lexus ook, cultuur dingetje zullen we maar zeggen?

De aankoop
Ik heb de auto zo gekocht, op gevoel. Cosmetisch had ie mooier gekund en ook roest aan de carrosserie speelt hier en daar een kleine rol. Moet ik even laten 'spot repairen'. Ook de onderkant moet even bijgewerkt worden, want ik wil er de 500.000 km mee halen en dan zou het zonde zijn als het dan op punt roest fout gaat. Aandacht dus, komende zomer maar even. Ik denk zelf dat ze hem vrijwel nooit hebben schoon gemaakt, ook niet in de winter, want hoe krijg je anders zoveel roest aan de onderkant? Het zou me zelf niet gebeuren, maar goed...

De auto reed soepel en strak en wat techniek betreft vertrouw ik een Toyota lang, dus dat durfde ik wel aan. Onderhoud was wat vaag, maar een grote beurt zou ik 'm sowieso laten geven, altijd een goed gevoel om de auto even helemaal na te laten kijken. Ik reken vaak € 1.000,- bij de prijs van een auto op als achterstallig onderhoud. Remmerij zag er in order uit en remde ook zo. Inmiddels ruim 30.000 gereden en nog geen schijven of blokken hoeven te vervangen.

Problemen die al bekend waren tijdens de koop
De goed werkende adaptive cruise control wordt af en toe gehinderd door 3 lampjes op het dashboard. Iets met de lamda sonde, tractioncontrol en nog iets. Ze gaan af en toe branden, maar gaan ook weer uit. Vervangen van de betreffende module die hier verantwoordelijk voor is, kost bijna € 1.000,-, dus dat laten we maar zo. Zijn vooral sensoren en niets technisch. Ja, ook een Toyota zit tegenwoordig vol met electronica en dat is blijkbaar gevoelig. De overige lampjes, meldingen enzo werken allemaal naar behoren overigens.

De rechter schuifdeur haakt af en toe. Op Amerikaanse review sites lees je dat dit een gevoelig punt is, ook als ze nog jong zijn. De linker werkt prima en handmatig sowieso.

Zoals gezegd was de auto smerig, zeker als het wat vochtiger wordt, ruikt je af en toe nog wat 'natte hond'. Ik heb de auto gelijk laten polijsten en van binnen laten poetsen bij een bedrijf á 250 euro, ook de koplampen even mee genomen, want ja... plastic tegenwoordig he :-(

Verder geen problemen, alles werkt, ook de airco. Ik ben naar de Toyota dealer gereden en die heeft hem na de aankoop nagelopen. Geen problemen. Dat was april 2017. In november 2017 grote beurt met distributieriem en apk. Ik heb dus na de aankoop ook niets laten doen en verder ook geen problemen gehad.
In gebruik
Vanaf het begin rijd ik met enorm veel plezier in de Sienna. Vooral het relaxte karakter en ook het geluidssysteem dragen bij een het plezier. Maar ook het schuifdak in de zomer, de enorme ruimte en daardoor de praktische bruikbaarheid. Jammer dat deze nooit in Europa zijn geleverd. Via Venza in Almere kun je nog wel eens een gebruikte kopen, maar die zijn vrij nieuw en duur. Een Spaans bedrijf importeert ze ook zag ik op Autoscout. Modellen van 8 tot 12 jaar oud met weinig miles op de teller en in uitstekende staat. Prijzen variëren dan tussen de € 20.000,- en € 30.000,-. Dat is veel geld natuurlijk, maar aan de andere kant kun je hier wel heel veel kilometers mee rijden. Dus voor de prijs van een nieuwe moderne Crossover een dikke Full Size MPV van bewezen en ongekende kwaliteit. Je moet er natuurlijk van houden en het geld ervoor hebben of op z'n minst ervoor over hebben, want de kosten om zo'n wagen op de weg te houden zijn natuurlijk wel een stuk hoger.

LPG inbouw
Ik rijdt veel kilometers, zo'n 40.000 per jaar, dus is een LPG installatie geen luxe. Deze heb ik dan ook in laten bouwen, uiteraard met Flashlupe systeem en een beetje benzine bijspuiten vanaf 2200 toeren. Dit om extra slijtage aan de kop te voorkomen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens