Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Soleil (2005)

autoreview

Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Soleil (2005)

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 16v VVT-i Linea Soleil
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst232.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 48.000 km

Na enkele zeer comfortabele jaren met onze vorige Toyota Previa uit 2002 (zie elders op MyReview) gingen we halverwege 2007 op zoek naar een geschikte vervanger. Jammer genoeg vertikt Toyota het nog steeds om het nieuwe model Previa hybride naar Europa te halen.

Heel even rondgekeken naar andere grote MPV's. Ook even in de VS gekeken, en laten uitrekenen wat een import Sienna zou kosten. Wordt wel prijzig, en de wagen is bij nader inzien voor Nederland ook wel erg groot en heeft een erg hoog verbruik (wel een fantastische 3,5 V6 overigens).

Bij Toyota-dealer Compier vonden we een vrij zeldzame Previa Soleil van anderhalf jaar oud, met zo ongeveer alles wat er er aan opties te wensen valt, en nog anderhalf jaar fabrieksgarantie.

Aan de Previa is in de tussentijd niet heel veel veranderd, ook al zit er een facelift tussen. Een iets ander front, een paar lampjes op het dashboard op een andere plek en (wel belangrijk) de middenstoel achter heeft nu een driepuntsgordel. Er zitten ook wat meer airbags in dan vroeger. Echt mooi is het nog steeds niet, wel functioneel.

Deze Previa rijdt niet echt anders dan de vorige, al heb ik het gevoel dat de overbrengingsverhoudingen wat gewijzigd zijn in vergelijking met het oude model. Snel accelereren (kick-down) gaat voor het gevoel net wat trager, met een diepe brom, alsof je in een te hoge versnelling rijdt. Dat valt te voorkomen door bij een inhaalactie vooraf heel even de overdrive uit te zetten met het knopje op de versnellingshendel.

De wagen rijdt merkbaar strakker dan het vorige model, met Michelins om 16 inch lichtmetalen velgen in plaats van Bridgestones om 15 inch velgen onder de oude. Inmiddels liggen de winterbanden (Yokohamas) er onder maar die hebben me nog niet kunnen overtuigen: veel meer lawaai, en duidelijk minder prettig in de regen. Nog niet de sneeuw mee ingeweest, daar zou het echte verschil moeten blijken.

Deze Previa zit wat steviger in elkaar dan zijn voorganger. Ik merk niets meer van torderen of kraakjes bij de achterklep en schuifdeuren, zoals vroeger. De deuren lopen een stuk zwaarder. Alles voelt zeer solide en betrouwbaar aan.

Tot slot het verbruik. Gemiddeld (rustige rijstijl, gemengde routes) halen we nog steeds zo ongeveer 1 op 9, met veel snelwegritten ongeveer 1 op 10. Met een wat sportievere stijl krijg je het verbruik ook wel op 1 op 8, maar daar is de Previa niet voor gemaakt. Zeker met automaat nodigt de wagen vooral uit om met 130 op de cruise control naar Zuid-Frankrijk te glijden.

Update december 2008: Een probleemloos jaar verder. Collega's met moderne MPV's zijn trots op stoelen die in de vloer van hun auto verdwijnen, maar ze moeten toegeven dat je in een Previa echt met zeven volwassenen op pad kan. Dat is dan wel een voordeel van echte stoelen, al blijven het loeizware krengen met veel nare randjes als ze eens uit de auto moeten. Maar daarna kun je wel een flinke verhuizing aan!

GEEN PROBLEMEN

Geen enkel probleem of aandachtspuntje. Net weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, en met in totaal 243 euro op de rekening hoor je mij niet klagen.

Niets spannends

  • 90.000 km

Over de laatste twee jaar is er helemaal niets spannends te melden. Alles werkt nog steeds probleemloos. Alleen moeten er nu wel nieuwe remschijven voor op, maar dat zijn eigenlijk de eerste extra kosten. Met drie opgroeiende jongens (en hun voetbalteams) heeft de Previa wel het nodige te verduren. De Previa is echt een supercomfortabele, ruime rijdende huiskamer.

Onderhoudskosten!

  • 105.000 km

De jaarlijkse onderhoudsbeurt/APK dwong ons tot de eerste meer serieuze kosten. Tijd voor nieuwe banden (voor het eerst!), een twijfelachtige accu toch maar voor de winter vervangen, en nieuwe remblokken achter. De hoogste rekening tot op heden, maar natuurlijk allemaal normaal onderhoud.

Minder normaal is een kapot motortje van de centrale vergrendeling in een schuifdeur, en vrij irritante kraak ergens aan de passagierskant op slecht wegdek. Nog niet kunnen vinden waar dat vandaan komt.

Maar goed, de voordelen van een grote MPV blijven staan. Zeker met drie snelgroeiende jongens is al die ruimte erg fijn. Gewoon mee blijven rijden dus maar, en niet te lang nadenken over benzinekosten.

Niet helemaal feilloos...

  • 115.000 km

Sinds de vorige update hebben zich jammer genoeg toch een paar ongebruikelijke kosten voorgedaan, en hebben we zelfs een keer met pech gestaan. Daar worden we niet blij van. Eerst: twee maanden na het plaatsen van een nieuwe accu gaf de dynamo de geest. En daarmee was meteen ook de accu overleden. Sterke brandlucht in de auto. De auto werd door de Toyota service afgevoerd naar de dichtstbijzijnde dealer, maar ze laten je gewoon op straat achter (neem maar een bus naar huis). Wel een rekening van 1100 euro.

Toen: een defect (fabrieks)alarm, dat telkens spontaan afging na het starten en wegrijden. Hele module vervangen.

Vervolgens, weer remblokken vervangen. Wel gek, de eerste set ging 90k km mee, de tweede set nog geen 25k km. Kwaliteitsprobleempje met de onderdelen bij Toyota? Verder nog een nieuwe set (Michelin) winterbanden aangeschaft. Al met al dus het duurste jaar ooit aan onderhoudskosten.

Met het rijden is nog steeds niets mis. Niet snel, wel heel ruim en comfortabel. Met drie snel groter wordende jongens in huis (met vriendjes) en veel sport-/vakantiebagage blijft een full size MPV onverslaanbaar. Het verbruik schommelt nog steeds tussen de 1 op 8 bij stadsverkeer en 1 op 11 bij lange snelwegritten, maar daar wen je aan. Zo lang mogelijk mee doorrijden lijkt economisch het meest aantrekkelijk. En tieners zijn toch niet altijd even voorzichtig.

Probleemloos jaartje

  • 137.000 km

Inmiddels acht jaar oud, maar niets te melden bij de jaarlijkse kleine standaardbeurt bij de dealer. Meteen maar weer de winterbanden laten monteren, dat scheelt weer een bezoek. 350 euro onderhoudskosten in een jaar, daar valt mee te leven.

In nette staat houden maar, bij gebrek aan geschikte opvolgers op de markt.

10 jaar, gewoon doorgaan

  • 175.000 km

Na een tijdje maar weer eens een update. De Previa is inmiddels tien jaar oud, maar dat is alleen te merken aan een slijtageplekje in de stof op een armsteun. Verder rijdt de wagen nog net als altijd.

Onderhoudskosten blijven erg beperkt. Een jaarlijkse standaard onderhoudsbeurt, verder niks. De enige bijkomende kosten zijn de remblokken, die moeten om de twee jaar worden vervangen. Een ouderwetse (low-tech!) Toyota, die voorlopig de reputatie van het merk bevestigt. Ondanks het steviger verbruik rijden we toch goedkoop. Gewoon doorrijden dus!

Na 13 jaar toch weer wat kosten

  • 210.000 km

De afgelopen jaren zijn zonder rare dingen verlopen. Alleen jaarlijkse beurtjes, niets te herstellen of te vervangen. Niets te melden dus. Helaas nu na 13 jaar een paar forse kostenposten tegelijk, zo heeft de katalysator het begeven (en daarmee APK afkeur), en weer de dynamo. Nou ja, als dat de enige kosten zijn in al die jaren dan gaat het nog, maar het was wel een tegenvallertje. De auto is verder nog in keurige staat, dus houden we hem maar zo. Voor de kids (die nu zelf ook rijden, en met hun vrienden heel blij zijn met onze Previa) is er nu een heel stevige audio ingezet (5*200 watt...), dus nu hoort iedereen ze van een afstand al aankomen.

Kleine reparaties

  • 232.000 km

Sinds we ons wagenpark hebben aangevuld met een Model 3 rijden we minder met de Previa. Ieder jaar een (budget-) beurtje bij de dealer voor 250 euro, daar kun je je geen buil aan vallen. Setje nieuwe Michelins tussendoor, dat was het wel. Kleine dingetjes: de bekleding van de bestuurdersstoel was doorgesleten (bekend probleem met Previa's), maar we vonden een vakman die voor 200 euro de stoel heeft hersteld. We vonden ook een paar beginnende roestplekjes bij de wielkasten achter en de achterklep, ook bekende zwakke punten. Ook hiervoor vonden we een adresje. Zo blijft de auto netjes en technisch in topconditie.

Kortom, geen enkele reden om de Previa weg te doen. De dealer gaf laatst aan een paar belangstellenden in de wacht te hebben staan voor een Previa in deze conditie (ze zijn sowieso zeldzaam), maar die moeten maar wachten.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens