en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | MR2 2.0 GT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Na jaren meelezen nu toch maar een keer zelf in de pen gekropen voor een review van mijn MR2. Vanaf het moment dat ik het kon betalen heb ik elke paar jaar een funauto voor erbij gekocht. Het was dan de sport om voor zo min mogelijk geld een zo leuk mogelijke auto te kopen. Er zijn onder andere een Peugeot 406 coupe, een Rover 216 cabriolet, een Peugeot 205 1.9 CTI cabriolet en een BMW 325 E36 de revue gepasseerd. Tot dat ik tegen de MR2 aanliep kocht ik ieder jaar wel wat anders. De MR2 was liefde op het eerste gezicht. Ik ben van de generatie waarbij alle tot verbeelding sprekende sportauto's (lees Ferrari F40) klapkoplampen hadden en toen ik de MR2 ging bekijken was ik al gelijk verkocht. De MR2 stond te koop in een chique appartementencomplex naast het Kurhaus in Scheveningen. De eigenaresse had de MR2 aan haarzelf cadeau gedaan voor haar 60ste verjaardag (en een Mazda RX7 ingeruild. De dame had smaak).....maar was inmiddels begin 80 en kon niet meer auto rijden. De auto had de afgelopen jaren nauwelijks gereden en stond geschorst. Het was dus een beetje een gok....maar het blokje liep netjes en de auto was altijd bij de Toyota dealer onderhouden. Daarnaast was het aankoopbedrag dermate laag dat ik het wel aandurfde. De MR2 was roestvrij en motorisch netjes onderhouden. De buitenkant had echter wel geleden onder 20 jaar eigenaarschap van een oudere dame. Ze had de MR2 bij aankoop geheel over laten spuiten in Parelmoer wit en door de jaren heen wat schades gereden die slecht waren bijgespoten. De verf hing letterlijk van de achterbumper. Maar goed een bumper spuiten gaan we niet failliet aan. Dus de auto gekocht. Nu inmiddels 5 jaar verder is de auto gedeeltelijk gerestaureerd en volledig over gespoten. Wat is er allemaal gebeurd in de afgelopen 5 jaar:
- de bestuurderstoel had instapschade. Ik heb de stoelen vervangen en opnieuw laten bekleden met leer/suede
- ik heb eerst de achterbumper opnieuw laten spuiten, na een tijdje besloten om de MR2 te plasti-dippen. Dat was de fout van mijn leven....wat een troep is dat! Jaartje gereden met de dip op de auto en toen dagen bezig geweest om het er allemaal weer vanaf te krabben. Daarna de auto in de originele kleur (Toyota 040 wit) geheel over laten spuiten. Daarnaast alle plekken waar ik bij kon ingespoten met speciale holle ruimte tectyl.
- nieuwe 17 inch velgen gemonteerd. Ik heb de originele 15 inch antraciet laten poedercoaten en die heb ik ook nog. Ik twijfel elk jaar weer wat ik mooier vind ;-)
- Ik heb de remmerij voor en achter preventief vervangen en voor EBC yellow stuff remblokken geplaatst en stalen remleidingen.
- Voor en achter een veerpootbrug geplaatst
- het airbag stuur vervangen door een origineel Toyota driespaaks stuur zonder airbag
- de radio vervangen door een Sony unit met Apple carplay
Verder heb ik er door de jaren heen buiten preventief en normaal onderhoud niks aan gehad. Ik ben een keer stil gevallen omdat de koppelingscilinder niet meer goed werkte. Maar dat was vrijwel voor de deur van mijn garage. En ik heb een keer een thermostaat gehad die het niet meer goed deed. Echter beide zijn zaken die normale slijtage zijn bij een auto van 30 jaar oud.
Hij wordt verder niet gespaard. Gaat af en toe het circuit op maar wordt met name gebruikt voor fun ritjes samen met mijn zoontje.
Het blijft een feest om erin te rijden. Hoewel mijn zakelijke dagelijkse auto veel sneller is voelt de MR2 snel aan omdat je zo dicht bij de grond zit en door de open dakjes alles veel intenser mee maakt.
Ik heb inmiddels besloten dat hij nooit meer weg gaat......tenminste...zolang de Ferrari F40 onbereikbaar blijft ;-)
Onderhoudoverzicht:
- Remmen voor en achter compleet
- Wielen en banden
- Fuseekogel achter links en rechts
- olie en filter elk jaar
- K&N inlegfilter
- Accu (preventief)
- Thermostaat
- Koppelingscilinder
- Klepdekselpakking (ivm iets zweten olie)
- Bougies, verdeelkap en bougieskabels
- Stabilisatorstangetjes en een motorsteun
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.