Toyota Corolla Stationwagon 2.0 D XL (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Stationwagon 2.0 D XL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 86.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is een uiterst betrouwbare auto, zuinig met diesel, 6 liter per 100 km , heeft een goede wegligging, niet windgevoelig, stuurt en schakelt heel licht en precies. De kruissnelheid ligt bij 130/140km per uur, daarboven wordt hij lawaaierig . De autokosten zijn zeer laag, want er zijn geen noemenswaardige reparaties. Ook de dealersorganisatie van Toyota is uitstekend (distributieriem, waterpomp en kruiskoppelingshoes)en hele kleine dingetjes, zoals verlichting e.d. worden vaak als service gedaan. Voor de rest is hij in service bij een grote Fitter (olie, filters en banden en remmen.) De koppeling is nog steeds volgens de dealer prima inorde en nog nooit vervangen.
Op de 165.600 km ben ik 2525,00 € kwijtgeraakt aan reparaties. Dit is nauwkeurig bijgehouden in een Exel-programma.
De auto kostte mij tweedehands (toen 6 jaar oud) 4250 €.
de rekensom is dus gauw gemaakt en de uitslag verbluffend.
De hele auto, die ´s nachts altijd in mijn verwarmde garage staat, toont hoegenaamd geen verouderings- en gebruikssporen.
Als nadeel heeft hij dat hij wat hoogtoerig is bij hogere snelheden , een wat langere overbrengingsverhouding in de versnellingsbak, zou het geluid en het verbruik gereduceerd hebben. Verder heeft hij wel een verstelbaar stuur, dakrailings, in de zilvermetallic meegespoten bumpers, stuurbekrachtiging, maar geen electrische ramen.
Nochtans ben ik zeer tevreden over deze auto, die mij niet een keer in de steek heeft gelaten. Een absolute aanrader als occassion.Inmiddels zijn er weer 35000 km bijgekomen, zodat we de 300.000 km naderen. Er zijn geen reparaties uitgevoerd dan behalve de verplichte distibutieriem (100000 km) en tegelijkertijd olie ververst , samen € 365,00. Ook zijn er twee nieuwe achterbanden opgekomen, slijtage. De succes-story gaat voort! Ik ben gewoon heel erg tevreden met deze Corolla 2.0 GXL diesel. Verbruik nog steeds 1 op 15,5 km.(fileverkeer en snelweg door elkaar).
Ik heb becijferd dat deze auto mij tot nu toe (exvl afschrijving, maar incl.brandstof en reparatiekosten 10,7 eurocent (!) per km kost. Afschrijven hoef ik niet veel, daar de auto mij destijds € 4250,- heeft gekost. Dus wil u goedkoop rijden: Toyota 2.0 GXL Diesel.
Uitgerust met stuurbekrachtiging en verder helemaal basic.
PROBLEMEN
Hoes kruiskoppeling links voor 240000 km.
Waterpomp vervangen (gelijk met disributieriem 200000 km)
distributieriem (300000 km) verplicht.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Lezersreacties (0)
Reageren