Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XLi (1996)

autoreview

Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XLi (1996)

Signalement

UitvoeringCorolla Stationwagon 1.6 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst600.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

half miljoen

  • 510.000 km

de 500.000 zonder noemenswaardige problemen. we rijden maar gewoon verder zolang het kan.

groene tank

  • 560.000 km

na 10 jaar in bezit te zijn van deze auto heeft deze auto mij nog nooit in de steek gelaten. Destijds gekocht bij een kilometerstand van 160.000.
Het is tikken en lopen en nu met bijna 400.000 km op de teller vind ik het nu toch tijd om een review te plaatsen.
Heb nooit veel kosten gehad aan de auto. Olie, banden, een accu en een uitlaat is alles mee gezegd. De auto blijft trouw zijn werk doen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1:13 bij normaal rijgedrag. Ja niet echt zuinig, maar ik vraag mij altijd af of ik een soortgelijke auto kan vinden met een dusdanige betrouwbaarheid. Bij sportief rijgedrag zakt het verbruik naar 1:11.
De auto heeft geen luxe vergeleken met de moderne bolides, maar alles is aanwezig, behoudens een airco. Gedurende een hete zomer is het echt door de zure appel bijten.
Maar ja vroeger reden we allemaal zonder airco en de betrouwbaarheid maakt veel goed.
Alles is oerdegelijk uitgevoerd. Regelmatig zie ik briefjes onder de ruitenwissers met auto inruil of verkoop. Het antwoord is voorlopig: Nee

In 2010 zijn we met de auto naar Portugal gereden. Het was een behoorlijk ritje, maar we hebben geen enkel probleem gehad met de corolla. Probleemloos de rit doorstaan heen en terug van 4500 km. Ja en dan zal je zeggen waarom pak je niet het vliegtuig?
Nou autorijden is een avontuur en je ziet ook veel meer onderweg.

In 2012 heb ik grote kosten moeten maken vanwege een ingeslagen voorruit. Geparkeerd in een openbare parkeergarage vond iemand het nodig om zich uit te leven op de voorruit van mijn auto. Totaal schade 600 Euro. Hoewel de openbare parkeergarage vol met camera's hing was via parkeerbeheer geen dader te achterhalen en parkeren is op eigen risico werd mij verteld. Tot op de dag van vandaag snap ik nog steeds niet deze zinloze daad en ben er ook niet voor verzekerd. Nieuwe voorruit bij carglass en snel vergeten die handel.

Ben uiterst tevreden over de bagage inhoud. Met de achterstoelen neergeklapt heb je een zee aan laadruimte. Dat heeft zijn nut wel bewezen tijdens kleine verhuizingen. Een wasmachine en een droger kan in 1x vervoerd worden, en zelf een 3 zits bank was geen probleem. Het scheelt toch weer de kosten voor een aanhanger huren.

De acceleratie van 80 km/h naar 120 km/h is echt een plezier in de 4e versnelling. Ben daar uiterst tevreden over. Er is voldoende trekkracht aanwezig en het toerental klimt rap, dan begin je de 16 kleppen motor echt te waarderen. Boven de 120 km/h is het motorgeluid overheersend aanwezig en een normaal gesprek is dan niet meer te voeren.
Ja geluidsisolatie is tegenwoordig vele malen beter.

Vorige week constateerde ik dat het lampje van de accu continu aan het branden was tijdens het rijden. Ik dacht gelijk aan de dynamo. Heb even gezocht en ben uitgekomen bij firma Jongeneel in Rotterdam. Prima service. Dynamo bleek de tand des tijds niet overleefd te hebben. Gelukkig bleek er een ruildynamo aanwezig te zijn en na een half uur kon ik mijn weg vervolgen. Kosten ruim 200 Euro.

Ik hoop op nog vele kilometers. Wat wel een aandachtspunt wordt is enige roestvorming bij de achterwielen. Alleen als je goed kijkt zie je sporen van roest onder de wielkasten. Ik vraag me af of dit proces te stoppen is. Roest is de vijand van menig autoliefhebber. Ik zit zelf te denken aan een tectyl behandeling. Maar misschien kan iemand daar meer over zeggen. Eenmaal roestvorming is volgens mij niet te stoppen.
Ja en het blijft toch een auto van bijna 20 jaar oud, dus enige roestvorming was wel te verwachten.

De vraag is nu of er nog meer onderdelen aan vervanging toe zijn na de kilometrage van bijna 400.000. Daarvan zal ik u regelmatig op de hoogte houden.

De 400.000 km zonder problemen en dan maar doorkachelen. De kosten, ja alleen een beetje olie, verbruik circa 1: 3000 km ? Is dit normaal met deze stand. Geen idee? Motor lekt nergens olie. onder de auto is kurkdroog.

Verleden week een lekke achterband op de snelweg. Ik had het helemaal niet in de gaten, maar vond de achterkant van de auto nogal slingeren. Gelukkig werd ik er op gewezen door overige medeweggebruikers. Toch fijn dat iedereen elkaar controleert. Even seinen, gebaren, niks mis mee. Nieuwe achterband is noodzakelijk, echter ook maar gelijk de voorbanden vervangen. Geheel staat weer op nieuwe sloffen en we kunnen weer doorkachelen

En verders. Ja niks te melden. Het blijft gewoon een betrouwbare saaie auto, gemaakt voor het van A naar B rijden zonder luxe en problemen. Waarom zou je anders willen?

Nu 415000 km op de teller; overigens wel wat meegemaakt; naast nieuwe apk zonder problemen ook poging van inbraak. Was gelukkig voortijdig opgemerkt door oplettende buren. Schade beperkt gebleven, maar alleen hoop ergernis, Waarom weer?
Nou daar maar niet aan nieuw denken en gewoon doorrijden maar.

De 450.000 gaat komen, nog steeds running zonder problemen zonder grote kosten.... wordt vervolgd

453.000 op de teller, geen problemen tot nu toe. Nog steeds blijf ik mij verbazen over de trekkracht en accelaratie van de auto. Ik rij altijd de boel rustig warm en dat komt de levensduur wel ten goede

480.000 ; distributieriem laten vervangen; de tellerstand wanneer deze was vervangen was onleesbaar maar moet
geweest zijn tussen 200.000 en 300.000 km. De rest na de 2 was inmiddels onleesbaar geworden op het motorblok. Ongelooflijk dat dit geen problemen heeft gegeven; puur geluk of betrouwbaarheid ? Kosten voor vervanging 320 Euro. Verder geen noemenswaardige kosten. Binnenkort zit er een nieuwe accu aan te komen, maar dat acht ik onder normale kosten.

verlichting defect

  • 580.000 km

Tijd voor een update; gezien de donkere dagen is goede verlichting niet onbelangrijk. ik merkte dat de linker koplamp bij het starten niet aansprong. De constatering maak je altijd in het donker en ik heb een hekel om met een enkele koplamp te rijden; leuk voor andere weggebruikers die denken dat er een motorfiets nadert.... Vreemde was dat ik elke keer bij het heen en weer bewegen van de stekker de koplamp weer aansprong; Bij helder daglicht bleek er toch iets ernstig aan de hand te zijn; de gehele stekker was gesmolten en bleek een geheel te vormen met de fitting van de lamp. Door een of andere sluiting was het geheel veel te warm geworden en heb het ook gelijk bij de garage laten repareren. En maar gelijk overig onderhoud uit laten voeren (luchtfilter en olie wissel) Nu weer een ton verder werd er verder nog op de distributieriem gewezen. Die laat ik binnenkort wel vervangen. Nog een detail; diverse dashbordlampjes hebben het begeven; De temperatuurmeter, toerenteller en helft van de kilometerteller is volslagen duisternis. De sigaretten aansteker geeft nog het meeste licht en heb er de navigatie op aangesloten; we kunnen nu ook de snelheid aflezen in het donker. Verder na 580.000 geen noemenswaardige defecten aan deze auto. Het blijft gaan.

Old School

  • 590.000 km

We zijn van -15C naar + 15graden buiten temperatuur gegaan; maar ook bij extreem lage buitentemperaturen is het starten en lopen met met deze Toyota bouwjaar 1996. En heb er met deze old school techniek een aantal medeweggebruikers op gang moeten helpen met sleepkabels. Reden EPC of traction control werkt niet of niet kunnen uitschakelen, wielen blijven slippen; Oke zit er bij mij allemaal niet op en daardoor kom je wel verder; maar ik vind het te triest voor woorden al die technieken waar je nu met deze omstandigheden geen meter mee verder kan rijden en de oude techniek toch meer betrouwbaar is.

600000 km

  • 600.000 km

De 6 ton zonder problemen bereikt, deze week heb ik een afspraak voor de APK, maar ik verwacht geen grote problemen; het is nog steeds een plezier om in te rijden. Vanochtend de tank weer vol gedaan voor aankomende week. Ik tank altijd de duurdere E5 benzine; hoewel ik ook wel een keer de E10 heb genomen; deze laatste lijkt goedkoper; maar deze motoren rijden veel verder op de E5 en deze brandstof veroorzaakt geen schade aan brandstofleidingen etc. Voor het tanken gebruik ik een app "direct lease tankservice" deze geven in de buurt altijd de laagste prijzen weer. Overigens heb ik nog nooit getankt langs de snelweg; ik vind de huidige prijzen niet normaal. Verder dan nog de hamvraag.. wanneer schakelen we over naar electrisch rijden. Ik heb er voorlopig nog even niks mee om een aantal redenen: de aanschaf van een elektrisch voertuig vind ik veel te duur en heb er nog echt geen echt gevoel van autorijden aan overgehouden. Beperkingen onder andere oplaadpunten; bij mij voor de deur staan er 2 laadpalen continu bezet voor een appartementencomplex waar wel 100 voertuigen staan. De overheid zal ook weer extra belasting gaan heffen op elektrische voertuigen. Inkomsten moeten toch ergens vandaan komen, dus voorlopig blijf ik nog even rond rijden met mijn vertrouwde oude bolide. ...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens