Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf133.500 km
KM-stand laatst314.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 215.350 km

Auto aangeschaft wegens veel meer km, en dus werd het een diesel. Voorkeur ging naar een merk wat ik bij mij in de woonplaats door een dealer kan laten onderhouden. En liefst Japans.

Auto is een Sol uitvoering, met navigatie, automatische airco en boardcomputer.
Navigatiesysteem bevalt goed, werkt razendsnel, geeft alleen aanwijzingen indien nodig, geen gezeur van rechtdoor op de snelweg o.i.d. bij elke afslag. DVD met heel Europa, stuurt je probleemloos vanaf de oprit thuis naar je vakantie adres in Oostenrijk of Frankrijk. NOOT: werking in de stad is minder... Recentelijk in Utrecht er 40 minuten over een ritje van 15 minuten gedaan omdat de route niet klopte danwel je niet de juiste aanwijzingen krijgt. Het systeem laat je zelden keren maar berekend een nieuwe route... Is soms kilometers om...

Automatische airco: helemaal top, daar hoef ik me verder geen zorgen over te maken. Klein minpuntje ontdekt met wat warmer weer: De airco schakelt niet vanzelf in. Dat hoort zo, maar dat had ik niet verwacht. Nu probeert de wagen zichzelf af te koelen naar 20 graden, terwijl het buiten 30 graden is. Zelf maar even aanzetten.

Boardcomputer: Geeft een aardige indicatie van het brandstof verbruik, maar is optimistisch. Gebruik vlgs computer is 1 op 19,6 tot zelfs 1 op 21 maar dat heb ik nog nooit gehaald.

Wat bevalt: De wagen is comfortabel, biedt voldoende ruimte voor een gezin van 4 personen, ruime bagage ruimte. Alle bagage voor een vakantie (hotel) van 4 personen gaat er eenvoudig in.
Drempels zijn goed te doen, voor mij een belangrijk criterium, want er liggen er heel wat op m’n route woon-werk.
Actieradius is zo’n 950 tot 1000 km voordat het reserve lampje gaat branden. Gebruik van de wagen ligt rond de 1 op 18,5 tot 1 op 19. Ik verwacht dat het nog wat zuiniger kan, het was tot nu toe aan de koude kant. Heb inmiddels een keer 1 op 20 gehaald, dat is niet verkeerd.
Motor koppel is heerlijk, in het platte NL uiteraard royaal, maar zeker in de bergen. De motor blijft trekken, zolang je hem boven de 2000 toeren houdt. Ook de lange heuvels in de Eifel en Luxemburg gaan eenvoudig. Heerlijk rijden.
Hoge kruissnelheden in Duitsland van 160 km op de teller zijn geen enkel probleem. Verbruik gaat dan wel richting 1 op 15. De diesel geeft geen krimp.

Wat bevalt niet: Geen middenarmsteun voor, die mis ik toch wel.
Geluidsniveau: zeer acceptabel, de banden zouden wat stiller mogen, die hoor je wel goed. Kan aan de banden liggen. Motor geluiden geen probleem.
Bediening van ruitenwissers ’verdwijnt’ uit zicht zodra je de wissers in de eerste continue stand zet achter het stuur. Dat vind ik een ergonomische misser.
Wat vervelend is het druppen van water in de achterbak als je de achterklep openmaakt.

PROBLEMEN

  • 215.350 km

18/3/2006 - losse accukabel, auto wilde niet meer starten. Slordigheid van de garage bij afleveren. Vastgezet, niet meer teruggekomen. Verder geen slag verkeerd.
11/8/2006 - Geen echte problemen, perfecte 3000km in 2 weken gereden door Oostenrijk.
Alleen 2 H7 koplampen vervangen (een was er echt stuk, de ander preventief vervangen).
Zelf gedaan, kostte niet dan 5 minuten voor 2 lampen! HULDE, daar kunnen andere merken nog wat van leren.
06/10/2006: 150500, grote beurt met alleen een stadslichtje stuk... Kosten 350 euro, netjes. Bij mijn Chrysler had ik bij dezelfde km-stand meer kosten. Onderhoud ben ik nu voor ongeveer 2,5 cent/km klaar.
10/4/2007: 165950, onderhoudsbeurt met APK. Behalve slijtage spul zoals 2 achterbanden en 2 ruitewisserbladen geen enkel probleem. Onderhoudskosten blijven hiermee op de eerdere 2,5 ct/km.
10/12/2007: 183300, onderhoudsbeurt met APK. Achterwisser blad vervangen en de accu. Deze had nog maar 25% capaciteit. Ach, na bijna zes jaar en 183000km...
Voorgloeien en starten gaat wat vlotter.
26/2/2008: 188000, kleppen bij brandstof pomp vervangen.
24/6/2008: 200000, onderhoudsbeurt met nieuwe distributie riem en twee voorbanden (bijna 70.000 km meegereden).
1/12/2008: 215200, onderhoudsbeurt met APK. 2 verbleekte knipperlichtjes vervangen en een nieuw ventiel in de achterband. Geen bijzonderheden, op naar de 3 ton.

op ruim 80000 km pas een (1) echte reparatie gehad, de rest is onderhoud.

Olieverbruik: Olieverbruik is nu weer nul, sinds de vorige beurt niets bij hoeven vullen.

Korte update

  • 234.567 km

Bij km stand 230.000 besloten GEEN olie te laten verversen, ik rij even door tot 240.000. Moet de auto kunnen hebben en dan ben ik weer helemaal synchroon met de jaarlijkse APK.

Achter een gordel vervangen, bleef blokkeren. Verder geen problemen.

Update 246000

  • 246.000 km

Auto gaat nog steeds als de dag dat ik hem kocht. Bij 240.000 km een grote beurt en APK. Geen enkel probleem behalve een nummerplaat lampje.

Na een week opnieuw gekeurd in Belgie, wegens uitvoer. Ik verhuis naar Belgie en de auto gaat mee. Direct goedgekeurd, auto is voorzien van een Belgisch kenteken. Betaal nu ruim 800 Euro minder per jaar aan belasting!!! (366 euro ipv 1185)

Bij km 246000 prima in orde, niets te melden.

Update 263500

  • 263.500 km

Een beurt bij 258000 km. Een defect stadslichtje. Enige kanttekening van de garage was dat de schijven voor niet meer 100% zijn, er is aan de binnen- en buitenrand roestvorming. Vervanging is aan te raden, werking lijkt echter nog OK. Prijsopgave dealer 405 euri, dat leek me veel voor een setje schijven en blokken. Via het web zijn de nieuwe onderdelen voor zo'n 165,- te koop. Ik denk dat ik zelfs eens ga klussen en 240,- 'verdien'. Afdraaien is geen optie, dan worden de schijven te dun.

Bij 259000 sprong de V-snaar. Mag wel na 8 jaar en kmstand. Multiriem had ook droogtescheurtjes, dus gelijk maar mee vervangen. Was niet op voorraad bij de garage, maar binnen een paar uur geregeld.

Update 271300

  • 271.300 km

De auto loopt nog altijd prima. De afgelopen 8000 km zijn probleemloos verlopen.

Jaarlijkse Keuring: goedkeuring, zonder problemen.
Onderhoud: 2 nieuwe dimlichten en twee nieuwe achterbanden (100.000km mee gereden).

Remschijven voor liggen er nog op, ga ze binnenkort laten vervangen, voor ongeveer 200 euro bij een plaatselijke onafhankelijke garage. voor 35 euro ga ik dat niet zelf doen.

Ervaringen

  • 283.100 km

Alweer de nodige Km sinds de vorige beurt gereden. Inmiddels de voorste schijven en blokken vervangen bij een lokale garage. De monteur daar bleek ooit voor Toyota gewerkt te hebben... Perfecte job, voro de helft van het geld!
Tevens bij 280.000 nieuwe olie en oliefilter.
Verder geen enkel probleem, op naar de 300.000

Korte update

  • 294.000 km

De auto blijft maar rijden.
Wat is er gebeurd sinds de vorige km stand? Niet veel bijzonders, alleen een nieuwe set ruitenwissers en wat olie bijgevuld...
Wederom zonder enige op/aanmerking door de jaarlijkse keuring heen.
Binnenkort een stel nieuwe voorbanden, verder doorrijden tot de volgende beurt waar een nieuwe distributie riem gemonteerd zal worden.

Wat groot onderhoud...

  • 299.500 km

Auto naar de dealer, voor een 300.000 km beurt, iets eerder dan gepland want:
1. de rammel in de uitlaat wat nu niet meer te doen tussen de 1000 en 2000 teoren bij optrekken
2. er kwam soms een raar 'tok' geluid uit de motor, wat je ook in het koppelingspedaal kon voelen
3. optrekken ging bijna niet zonder doorslaande wielen
4. Wisselingen in toerental worden niet mooi opgevangen.

Afijn. Monteur rijd een rondje, weet het niet. Op de brug, collega erbij. Geen olie sporen of iets anders te zien. Diagnose pas te stellen als de bak eronder uit is, het is wellicht de koppeling of het vliegwiel.
Blijkt uiteindelijk het massa vliegwiel defect te zijn. Koppeling ook maar vervangen, dat zijn de kosten niet.
We kunnen er weer tegen, na het grote onderhoud, en een nieuwe distributieriem en rollen!

De monteur zei al bij het ophalen, meneer, het is bijna een nieuwe auto zo mooi loopt ie nu! En das waar, de koppeling trapte ik bijna door de vloer, wat gaat dat licht. Het schakelen precies en superlicht. Geen rammels meer, motor pakt weer soepel en makkelijk op. Top! Op naar de 400000

Afscheid..

  • 314.500 km

Na nog zo'n 15.000 probleemloze km gereden te hebben na het vorige verslag, de auto ingeruild voor een Honda Accord.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens