Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Toyota
  • Avensis Wagon

Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)
Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 8 juni 2008

De belangrijkste reden waarom mensen hun Toyota ooit inruilen is volgens mij gewoon omdat zij
hem zat zijn, en niet omdat de auto een lawine van defecten begint te vertonen bij een bepaalde
leeftijd. Zo ook mijn inmiddels 13 jaar oude Carina E XLi 1,6 met 360.000 kilometer op de teller:
met remmen schudde het een en ander, en op benzine per maand 2000 km woon-werk verkeer
verstoken werd ook wel begrotelijk.

Via een kennis had ik in mei 2007 een Avensis Wagon D4D aangeschaft uit februari 2000. 110 pk,
en met H7 verlichting.

De binnenruimte is krapper dan van de wat vierkante Carina als gevolg van de wat dikkere deuren,
en het feit dat de auto naar boven toe smal toeloopt. Voor 40 euro een tweedehandse toyota
allesdrager gekocht, ook hier is te merken dat het dak zeker zo’n 15..25 cm smaller is dan bij de
Carina het geval was. Evengoed lukt het prima om 4 fietsen mee te nemen op vakantie. Lang leve
de 100 kg maximale dakbelasting.

Het is een heerlijke reiswagen. Het geluidsniveau is laag, en de airco met climate control is
genieten als het wat warmer is. De compressor van de airco is van het traploze type: in
tegenstelling tot bijvoorbeeld wat oudere Fords merk je niets van het in- en uitschakelen als je
langzaam rijdt. De stoelen zitten redelijk. Hoofdsteunen voor alle zitplaatsen, en er is ruim
voldoende ruimte om kaarten kwijt te kunnen (opslagvak in rugleuning passagiersstoel) en kleine
dingetjes (vakken in deuren, vakjes in de handgrepen van deuren).

Meteen een oorspronkelijk Toyota - net gekocht om de bagageruimte te scheiden van de
passagiersruimte tijdens de vakantie. Het kost wel wat (rond de 180 euro) maar het is in een
ommezien bevestigd, ziet er verzorgd uit (dit in tegenstelling tot de hondenrekken), en is zeer
robuust uitgevoerd. De bagageruimte is ruim, en in de ruimte voor het reservewiel (thuisbrenger -
minpunt!) kunnen startkabels, sleepkabel, flesje motorolie en wat gereedschap eenvoudig worden
opgeslagen.

De motor is even wennen voor een benzinerijder. Bij de Carina gebeurde er niet zoveel tot 3000
omw/min, daarna nam het koppel gestaag toe. Dus je rijdt op de autobahn 120, je geeft gas, en
de auto accelereert tamelijk vlot tot zo’n 170 kilometer per uur. Prima. Je trekt een caravan (1300
kg beladen), bij 80 km/u en windstil weer in z’n 5e versnelling is het te hoog gegrepen. 90 km/u
is er al iets meer koppel en dan lukt het net...

Zoniet de D4D. Onder de 2000 omw/min trekt de motor duidelijk harder dan een Carina met een
1,6 liter motor. Bij 2100 omw/min neemt het koppel explosief toe - om weer af te nemen bij 3100
omw/min. Dus op de autobahn hard rijden, het kan, maar een lichte tegenzin is te bespeuren
vanaf 140..150 kilometer per uur. Nu de caravan aankoppelen. In een woord: magnifiek. Voer de
snelheid op tot 90 km per uur (=83 echte kilometers) en je kan in de 5e versnelling zelfs lichte
hellingen aan.

De afmetingen zijn -voor ons althans - precies goed. Qua laadruimte zit de toyota tussen een
focus en een mondeo in. De achterkant zakt diep door bij het aanhaken van een caravan, maar niet
dusdanig dat hulpveren nodig zijn.

De auto is heerlijk zuinig (gemiddeld 1:19 to 1:20, filerijdend over de A12), en met caravan (kip
Shuttle) rijd je ongeveer 1 op 11/ 1 op 12. Onlangs pilot Xenon verlichting voor het dimlicht laten
monteren. Iets minder scherp afgebakend lichtbeeld, maar een zee van licht. Aanrader.

Een tweede accesoire zie ik maar vanaf: chiptunen. Heb bij een collega in een iets jongere avensis
gereden (116 pk) die voorzien was van een TTE powerbox (dus: 145 of 150 pk). Dag en nacht
verschil, de auto rijdt een stuk feller - zij het dat er een soort aan/uit effect lijkt te zijn. Leuk in je
eentje - minder leuk voor de passagiers. En bovendien: Wanneer gebruik ik het volle koppel?: op
vakantie, en het lijkt mij een slechte zaak als ik bijvoorbeeld tegen een helling op rij, en
gedurende langere tijd op het nieuwe maximum koppel ga vertrouwen met alle gevolgen qua
thermische belasting en mechanische slijtage van dien.

PROBLEMEN

  • 8 juni 2008

Bij aanschaf: Qua constructie is de zonnebril houder zwak uitgevoerd: de scharnieren van de klap zijn afgebroken.

Startmotor defect (195.000) - schijnt een bekende kwaal te zijn.

Bij 200.000 km: bij het optrekken was een licht rateltje hoorbaar bij 1700 omw/min. Rond de 215.000 km begon de motor soms in te houden boven de 3000 omw/min, en het motormanagement lampje begon te branden. (Remedie: langzamer dan 120 km/u rijden). Het verbruik nam iets toe.

Diagnose bij Terlouw in Mijnsheerenland wees uit dat de druk op de common rail af en toe wegviel, als gevolg van defecte regelkleppen achteraan de HD pomp. Kosten 600 Euro. Onmiddelijk effect: de oude verbruikscijfers kwamen weer terug (1:23..1:25 bij 120 km/u), en zijdezacht motorgedrag.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Toyota Avensis? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Avensis
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Toyota Avensis Liftback 2.0 Linea Lun

    Toyota Avensis Liftback 2.0 Linea Lun

    • 2003
    • 93.887 km

    € 4.999

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Linea Terra

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Linea Terra

    • 2003
    • 237.067 km

    € 2.250

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Linea Luna climate control

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Linea Luna climate control

    • 2003
    • 202.807 km

    € 2.999

Meer Toyota Avensis occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Avensis specificaties
  • Toyota Avensis occasions
  • Toyota Avensis video's
Advies en informatie
  • Toyota Avensis tests
  • Toyota Avensis gebruikersreviews
  • Toyota Avensis index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
 

Toyota Avensis reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Terra (2001)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    1
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2001)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    2
    • 31 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2001)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    • 1 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

    Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol...

    1
    • 20 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    1
    • 27 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Terra (2001)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    1
    • 22 september 2008
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)

    Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol...

    • 8 juni 2008
meer reviews
Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

170

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis (1999)

    Toyota Avensis (1999)

    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic...

    2
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Business (2014)

    Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Business...

    12
    • 30 juli 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    Toyota Avensis (2000) - Facelift Friday

    Toyota Avensis (2000) - Facelift Friday

    36
    • 9 april 2021
  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D4-D – 2007 – 549.354 km - Klokje Rond

    Toyota Avensis Wagon 2.2 D4-D – 2007 –...

    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    22
    • 7 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    194
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    170
    • 1 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 (2014)

    Toyota RAV4 (2014)

    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone...

    7
    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden