Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Toyota Avensis

Van 12 tot 150 pk

Toyota Avensis
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
26 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 32
AutoWeek 2000 week 32

Je leest het in AutoWeek 2000 week 32

Nieuwe motoren, een kleine facelift, technische verbeteringen en vernieuwingen in het interieur. Dat zijn in kort bestek de wijzigingen die de pas drie jaar oude Toyota Avensis heeft ondergaan. We deden de eerste rij-indrukken op in de buurt van Toyota's Europese fabriek in Engeland.

Mr. Wainwright had als 17-jarige nooit kunnen vermoeden dat hij 65 jaar later nog eens vereeuwigd zou worden met een Toyota Avensis 2.0 VVT-i. Nou, hè, hè, zult u denken, dat geldt voor iedereen en allerlei situaties.

Niet helemaal, of in dit geval helemaal niet. Het was al geen toeval dat wij juist mr. Wainwright's garagepad opreden. 'Goed huis voor foto's!' riep fotograaf Raymond uit. Nog minder toevallig was 't dat de 82-jarige Engelsman meer dan normale interesse had voor de krachtbron in het vooronder van de Avensis.
Hij was in 1935 immers motorenbouwer bij Armstrong Siddely. Daar werden de lange, hoge 2-liter 6-cilinders volledig met de hand gebouwd. Ze hadden een vermogen van 12, 14 of 16 pk. Dat is natuurlijk wel even wat anders dan wat een gloednieuwe direct ingespoten 2-liter viercilinder met 150 pk.

Primeur

De komst van de D4-benzinemotor is het belangrijkste nieuws dat gepaard gaat met de lancering van de tweede generatie van de Avensis. Hoewel de Avensis de primeur krijgt van deze motor, kunnen we hem straks ook verwachten in andere modellen, maar het is nog niet bekend welke.
De 2.0 VVT-i D4 levert 150 pk meer vermogen en heeft een hoger koppel van 200 Nm dan de 2-litermotor die hij vervangt. Bovendien is hij 7 % zuiniger. De D4 mag dan gloednieuw zijn, alle andere benzinemotoren zijn eveneens nieuw voor de Avensis, maar werden al eerder in andere modellen geïntroduceerd. Deze nieuwe VVT-i-generatie vervangt vervangen de oude serie lean burn-motoren. Zo kennen we de 1.6 VVT-i (110 pk) al uit de Corolla en de 1.8 VVT-i uit de Celica en de MR2. Voor toepassing van de 1.8 in de Avensis is het motormanagement gewijzigd en een andere uitlaat ontwikkeld. De 1.8 levert 129 pk. De direct ingespoten 2.0 D4-D turbodieselmotor (110 pk) blijft onveranderd beschikbaar.

Technisch, optisch en functioneel

Afgezien van de beschikbaarheid van nieuwe motoren heeft de Avensis een aantal andere technische wijzigingen ondergaan. Zo is de afstemming tussen vering en demping verbeterd en zijn er dikkere stabilisatoren toegepast. Op de 1.6 na, hebben voortaan alle versies achter schijfremmen en de 2.0 D4 krijgt VSC (Vehicle Stability Control).
De optische wijzigingen die de slechts drie jaar oude Avensis onderging moeten hem weer up-to-date brengen. Zo heeft hij een nieuwe grille en nieuwe voorbumper, multi-reflector koplampen met heldere glazen, witte knipperlichtglazen en nieuwe achterlichtunits. Aan de achterkant valt bovendien op het gebruik van meer chroom en het verchroomde eindstuk van de uitlaat.
In het interieur zien we niet alleen een nieuw instrumentenpaneel maar ook luxueuzere bekledingsstoffen en zachtere kunststoffen. Verder zijn de bedieningsorganen van het verwarmings- en ventilatiesysteem en ook de uitstroomopeningen van daarvan verbeterd.
Het optionele audiosysteem is nu geïntegreerd in de middenconsole en heeft een groot display, waarop ook informatie wordt weergegeven van de boordcomputer zoals brandstofverbruik, en buitentemperatuur en tijd. De Linea Sol wordt uitgerust met schakelaars op het stuur voor de audiobediening. Ook binnenin is er meer chroom toegepast, zoals rond de versnellingspook, op de handrem en de portiergrepen.
Alle Avensis-modellen zijn standaard voorzien van twee airbags vóór en kunnen tegen extra betaling van f 795 worden uitgerust met zij-airbags (standaard op de Linea Sol). Er zijn met de komst van de nieuwe Avensis nog maar twee uitvoeringsniveus beschikbaar, de Linea Terra en de Linea Sol. Het instapmodel Linea Terra E blijft bestaan, maar heeft altijd nog twee airbags, standaard ABS, elektrisch bedienbare portierruiten voor en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Hij mist airco die op alle andere modellen standaard wordt geleverd. De Linea Sol heeft behalve side-airbags, onder meer mistlampen vóór en een leren stuur.

Soepel en stil

De eerste rij-indrukken met de Avensis hebben we opgedaan in de buurt van de Toyota-fabriek in Burnaston, ten noorden van Birmingham. De D4-motor, de direct ingespoten 2-liter VVT-i, maakt meteen indruk door zijn stille loop en zijn soepele kracht. Hij reageert snel op ook maar een geringe druk op het gaspedaal en rijdt als de gesmeerde bliksem door de Engelse herfstbuien. Hij accelereert ook in de vierde versnelling nog vlot naar snelheden die niet alleen in ons land verboden zijn.
De Avensis voelt daarbij lekker stabiel aan. Zijn gedrag op de typische Engelse landweggetjes is betrouwbaar en op de Motorway blijft hij mooi op koers. Ook een korte rit met de 1,8-literversie viel niet tegen. Uiteraard is hij niet zo snel als de D4, maar je kun er met deze 129 pk sterke variant toch flink de sokken in zetten.
Je kunt wel zeggen dat er met deze beide versies van de nieuwe Avensis niets mis is. Of het moeten de spatlappen zijn, die speciaal op de Engelse uitvoeringen zijn gemonteerd en die op Nederlanders nogal hilarisch overkomen. Laten we maar uitkijken naar de eerste test met de nieuwe Avensis, die 't moet gaan opnemen tegen concurrenten als de Opel Vectra, Peugeot 406, Mazda 626 en de Ford Mondeo. De Avensis staat medio september bij de dealers.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Avensis
Toyota Avensis Toyota Avensis

Uitgelicht aanbod

    Toyota Avensis 1.8 VVTi Dynamic Business Special

    Toyota Avensis 1.8 VVTi Dynamic Business Special

    • 2010
    • 125.416 km

    € 10.500

    Toyota Avensis Wagon 1.6 VVTi Business | Navi | Camera | Clima |

    Toyota Avensis Wagon 1.6 VVTi Business | Navi | Camera | Clima |

    • 2011
    • 114.727 km

    € 10.950

    Toyota Avensis Liftback 2.0 Linea Lun

    Toyota Avensis Liftback 2.0 Linea Lun

    • 2003
    • 93.887 km

    € 4.999

Meer Toyota Avensis occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Avensis specificaties
  • Toyota Avensis occasions
  • Toyota Avensis video's
Advies en informatie
  • Toyota Avensis tests
  • Toyota Avensis gebruikersreviews
  • Toyota Avensis index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis (1999)

    Toyota Avensis (1999)

    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic...

    2
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Business (2014)

    Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Business...

    12
    • 30 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea...

    22
    • 7 november 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Linea Luna (2004)

    Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Linea Luna...

    3
    • 18 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

    Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic...

    5
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Sol (2005)

    Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Sol (2005)

    10
    • 5 december 2019
meer reviews
Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

194

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    Toyota Avensis (2000) - Facelift Friday

    Toyota Avensis (2000) - Facelift Friday

    36
    • 9 april 2021
  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D4-D – 2007 – 549.354 km - Klokje Rond

    Toyota Avensis Wagon 2.2 D4-D – 2007 –...

    • 5 april 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar: D-segment-stations

    Op zoek naar: D-segment-stations

    • 22 mei 2018
  • PREMIUM
    Renault Laguna Estate 2.0 16V - Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i

    Renault Laguna Estate 2.0 16V - Toyota...

    • 28 november 2017
  • Renault Laguna vs Toyota Avensis - Occasion Dubbeltest

    Renault Laguna vs Toyota Avensis - Occasion...

    114
    • 24 november 2017
  • Nieuws
    Gespot: nieuwe Toyota Avensis

    Gespot: nieuwe Toyota Avensis

    67
    • 28 februari 2017
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    412
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    194
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    225
    • 24 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden