Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst313.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 313.000 km

Na een Nissan Primera 2.0 SLX sedan, met een G3 gasinstallatie uit 1995, op 300.000km gereden te hebben. Werd het tijd voor wat nieuws.

Toen ik de Nissan kocht in 1997 was ik vrijgezel, reed 23.000km per jaar.
Toen ik hem inruilde reed ik 30.000km per jaar, was getrouwd, had een kind en stond op het punt te verhuizen.
Wat kan er toch een hoop veranderen binnen zes jaar.
Met een grote gastank in de Primera plus de kinderwagen (waarvan ik dan eerst twee wielen af moest halen) was de kofferbak al vol. Natuurlijk wil je ook af en toe op vakantie. Het werd dus tijd voor een stationwagon.

Een stationwagen op gas had ik liever niet. Ten eerste het explosiegevaar. Ten tweede weer een grote tank achterin of een hele kleine, wat weer inhoud dat je om de driehonderd kilometer moet tanken.
Met een diesel heb je deze problemen niet. De Avensis heeft 110 pk een koppel van 240Nm en kan op een volle tank ongeveer 1000km rijden. Tevens kunnen ze meer kilometers rijden. Een benzine/gas-auto is bij 300.000km op een diesel gaat dan nog zo’n 150.000km door.

Ik heb nogal een sportieve rijstijl en vind hem zeker niet tegen vallen qua prestaties. alleen laag in toeren is het effen wachten totdat er iets gebeurt (het bekende turbogat). Met inhalen is het ook geen probleem. Op vakantie met aanhanger gevuld met tent en toebehoren rijd hij zo tegen een heuvel op. Valt hij in snelheid iets terug in de vijf trap je gewoon het gaspedaal wat verder in en hup daar gaat ie.

Als het regent of je gebruikt de ruitesproeiers dan waait door de rijwind een gedeelte over het zijruit. Als het regent komen er ook nog regendruppels op de buitenspiegel. Het zicht bij het inhalen is dus allerbelabberdst. Had ik bij de Primera totaal geen las van.

Ik pomp de banden altijd wat harder op. Dit voor een beter weggedrag. Hij is wat vaag met sturen. Dit is eigenlijk voor snelheden boven de 160 km/uur. Te lezen op een sticker in het dashbaordkastje.

Update na 246.000 km.
Geen problemen. Twee nieuwe banden, olie+filter en ruitenwisserbladen.

Update na 260.000 km.
Na bijna 120.000 km. heeft hij mij nog nooit laten staan. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Al scheelde het niet veel toen de accu aan de beurt was.
Nieuwe accu, lampjes dashbordverlichting, zelf mistlamp (112 euries)vervangen door steenslag gesneuveld. Hendel voor het openen van de brandstofklep is zijn afbeelding kwijt geraakt. Zeker een keer met de voet opgestaan. De richtingaanwijzerschakelaar is vervangen. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de kleinste, ja ik heb inmiddels twee kinderen, achter het stuur heb laten zitten. Hierbij ging hij aan bovengenoemde schakelaar met zijn hele gewicht hangen.

Laatste update
Na een nieuwe startmotor en schokbrekers achter moest hij binnenkort voor grote beurt met distriebutieriem. Maar door aanstaande gezins uibreiding en vakantie heb ik hem, met pijn in het hart, ingeruild.

PROBLEMEN

  • 313.000 km

Hij schoot uit de vijfde versnelling. 500euro.
Het stuurhuis o.i.d. piept af en toe wat.
Brandstofmeter bleef hangen.
Airco kapot.
Schakelaar kachel kapot.
Verwarmingsknop ventilator kapot (2x).
De remschijven waren al bijna versleten toen ik bij het remmen trillingen voelde. Met een paar nieuwe is het probleem weer opgelost.
Antenne, van glasvezel met koperdraadje erin, overmidden gebroken. Nieuwe 55euro (met versteveging).
Het kunstof knopje van de brandstofklepopeningshendel is bij het uitzuigen van de auto verdwenen. Het inwendige ijzer is nu zichtbaar maar dat is toch donker van kleur.
Mijn zoontje van drie trapt de knop van de rugverstelling er af, het is al een keer gemaakt maar nu ligt hij er weer af. Zit met een borgveertje vast. Volgens mij kun je hem beter vastplakken. Lang leve de Bisonkit.
Na startproblemen een nieuwe startmotor aangebracht. Nieuwe schokbrekers achter.
Deze Fantastische wagen heeft me in al die jaren nooit laten staan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.