Subaru Vivio GLi (1999) #3

autoreview

Subaru Vivio

Signalement

UitvoeringVivio GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een kleine naaimachine op wielen

  • 69.000 km

Een paar jaar terug kregen we de behoefte aan een kleine 2e auto. De voor de hand liggende modellen vielen om verschillende redenen af. Daewoo Matiz was in 2004 nog te kort op de markt en dus gebruikt te duur. Suzuki Alto geen 4 deuren en dat was de enige eis die mijn vrouw heeft. En toen zagen we een Subaru Vivio met 4 deuren voor een leuke prijs.

Vier jaar hebben we hem gehad en het is een geinig karretje. Je moet niet te veel verwachten van een bromtol met 660 cc maar in de stad kun je er goed mee uit de voeten. Op snelweg kun je er mee rijden maar echt lekker is het allemaal niet. Boven 120 denk je echt dat de zuigers er uitkomen zoveel toeren maakt het motortje dan. De versnellingen zijn ongebruikelijk kort waardoor je 40 in zijn 4 kunt rijden. Hierdoor valt het verbruik wat tegen maar als je rustig aan doet kom je toch op 1:16.

Het uiterlijk is klein dus van binnen is het niet al te ruim. Je kunt er in zitten maar ritten langer dan 1 uur zou ik niet graag doen. Achter in gaat het wel. De kofferbak (mag eigenlijk de naam niet hebben) is klein en er past niet al te veel in. Gelukkig kan de achterbank in delen neer.

Kleine bandjes dus stuurbekrachtiging heb je niet nodig. Bandenmaat is wel zodanig dat niet iedereen deze 12 inch bandjes op voorraad heeft. Veel keus in merken heb je ook niet.

Tja verder valt er weinig over dit auto'tje te zeggen. Na een jaar of vier ga je dingen als airco, centrale deur vergrendeling en een stukje meer comfort missen. Moderne kleine auto's als de C1, Hyundai i10, Suzuki Alto bieden zoveel meer dan deze wat oudere Subaru Vivio. Maar als alternatief voor een oud Opeltje Corsa, Alto oid kan ik hem zeker aanbevelen.

Afscheid van onze brommobiel

  • 80.000 km

Na een paar jaar en met de teller rond de 80.000 km besloot iemand achteruit tegen het achterportier te rijden. We hebben uiteindelijk maar afscheid genomen van onze Brum en gekozen voor een i10. De Vivio is een leuke auto maar het is allemaal wel erg klein en krap. Het motortje is klein en maakt veel toeren. Met de korte versnellingen is stadsverkeer goed te doen. Op de snelweg heb je nauwelijks iets over. Comfort gaat maar maak geen lange ritten. Het is een soort skelter, dus prima voor in de stad. Niet te veel meenemen want bagageruimte is er nauwelijks al kan de achterbank wel plat. Maar een 5 deurs koop je meestal omdat er ook iemand achterin moet zitten (kind). Voor erbij is de Vivio een prima keus zeker als het budget krap is. Al koop je momenteel ook veel kleintje voor een redelijke prijs nieuw.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens