Subaru Outback 2.5i Comfort Pack (2006)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Comfort Pack (2006)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Comfort Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 96.000 km

1 oktober 2007 was het zover ik verruilde mijn Mazda 6 station voor een Subaru Outback. Al geruime tijd had ik het voorzien op een Subaru en na het zien van de Outback en er in proef gereden te hebben was ik verkocht.
De Soeb is voorzien van een LPG installatie en had pas 56000 km gelopen. De huidige km stand is inmiddels 72000 en er hebben zich geen noemenswaardige problemen voorgedaan die de Soeb aangerekend kunnen worden. Wel heeft de LPG installatie twee keer een steekje laten vallen (was wellicht te voorkomen geweest).

Eenmaal ging het eng. lampje branden en was de cruise control niet meer te gebruiken. Ingebouwde veligheid zij de garage.
Na een afspraak te hebben gemaakt kon ik een week later terecht bij de garage om de storing uit te laten lezen. Een uur voordat ik bij de garage zou zijn heeft de storing zichzelf gereset en kon er alleen nog uitgelezen worden dat er een probleem in de branstoftoevoer had plaatsgevonden.
De tweede maal dezelfde klacht echter de auto wilde ook niet meer op LPG rijden.
Via de dealer direct door verwezen naar de LPG specialist en binnen no-time geconstateerd dat er een LPG injector vervuild was. Gelukkig viel dit nog onder garantie. Tevens is daarbij het LPG filter vervangen, het oude bleek zeer vervuild te zijn. Ik denk dat het filter vanwege z'n vervuiling ge-bypassed is en zodoende de vervuilde injector tot stand is gekomen. Hij rijdt nu weer goed.
Ik houd alleen het verbruik op LPG bij en dat is meestal zo'n 1:8,5 soms met een uitschieter naar 1:10,5. (niet slecht voor een 2.5L met ruim 1400kg.

Inmiddels is de Sub bij de 96000 km beland.
Ik had bij voorgaande beurten al eens gevraagd de klepspeling te controleren en bougies te vervangen.
De dealer wilde dit echter nog zolang mogelijk rekken om nu in één keer alle onderhoud aan het motorblok uit te voeren. (schijnt beter te zijn i.v.m. de arbeidskosten.
Ik hoop dat door o.a. de bougies en het kleppenstellen de motor wat beter gaat lopen.
Ik heb n.l. al geruime tijd klachten over het oppakken van de motor bij het optrekken en over het terug zakken naar stationair bij stoplichten. De motor pakt niet goed op bij optrekken en zakt vaak te ver af onder stationair (net niet afslaan) bij stoplichten. De lpg inbouwer verdacht de klepspeling en de bougies.
De dealer bl+ijft echter volhouden dat de klepspeling nog goed genoeg zou zijn en dat de dure WRX bougies makkelijk 100000km meegaan. We zullen het meemaken.
Ook zal men deze beurt alle riemen vervangen.
Verder verwacht ik dat nu ook de remschijven voor vervangen zullen worden (dit werd bij een vorige beurt al opgemerkt). Ze zijn al eens afgedraaid i.v.m. een trillend stuur bij het remmen.
Het zal in ieder geval een leuk kostenplaatje worden, maar dan heb je ook wat.
Verder bevalt het nog steeds al is er wel eens een vervelend rammeltje hoorbaar.

kmst 145000

  • 145.000 km

De Soeb heeft inmiddels een kmst bereikt van 145000.
Helaas staat ten tijde van dit verslag de auto bij de dealer.
Na tot heden weer probleemloos gereden te hebben blijkt er nu een klepgeleider los geraakt te zijn.
De auto gaf hierbij vooral klachten in het slecht stationair lopen. Tijdens rijden op de snelweg leek er niets aan de hand.
De motor moet helaas helemaal uitgebouwd worden om de cilinderkop te kunnen demonteren. Het bestellen van overmaatse klepgeleiders bleek enige tijd te kosten.

Ik had de auto door dit verschijnsel aangeboden voor een grote beurt. Versleten bougies en slechte bougie kabels werden toen aangemerkt als boosdoener voor het slechte stationair lopen. We weten inmiddels beter.

Ik heb de dealer tevens gevraagd of er iets aan het piepen van het dual mass vliegwiel is te doen.
Deze heeft mij al vaker gezegd dat het een veel voorkomend euvel is bij auto's met zo'n vliegwiel (dus niet alleen subaru).
Technisch gezien is het piepen geen reden voor vervanging en is er ook geen garantie dat het verschijnsel na het monteren van een nieuw vliegwiel wegblijft.
Lekker laten zitten dus is het advies (kost zo'n €600,-).

Men zou nog een poging wagen om middels smeren van bepaalde delen het piepen voorlopig op te lossen. Men blijkt echter niet afdoende bij het vliegwiel te kunnen komen zonder het te slopen er zou dan alsnog een nieuw vliegwiel gemonteerd moeten worden.

Komende week verwacht ik de auto terug en gaan we eens kijken hoe hij zich de komende tijd gaat gedragen.

  • 170.000 km

Ik had inmiddels de tijd naar de volgende beurt een klein beetje opgerekt om daarbij ook gelijktijdig de APK uit te laten voeren.

Ik verwachte eigenlijk geen verrassingen deze keer maar er bleek toch een kleine reparatie noodzakelijk. Dit keer was er één hoes van de versnellingsbak naar de voorwielen kapot en de andere zijde maakte aanstalte eerdaags kapot te gaan.

Ik heb ongeveer een halfjaar geleden de orginele 16" wielen vervangen door een look-a-like van de subaru 17". Eerdaags de oude velgen, met winterbandjes er onder.

De laatste weken vliegen de kilometers er weer bij.
Ben onlangs toch eens gaan kijken voor wat anders Volvo XC70 D5(duur en toch nog niet echt ruim van binnen), Mazda 6 2.2CITD reed super maar moest ook nog wat kosten en de Ford S-MAX TDCI. Diesels omdat ik graag wat meer power onder het pedaal wil. Het is voorlopig bij kijken gebleven, niet een van deze heeft mij de klik gegeven de Subaru echt in te ruilen.

De Outback blijft het voorlopig toch maar mooi doen.

Subaru gaat ingeruild worden.

  • 173.000 km

Het is er dan toch van gekomen. Inmiddels stak er weer 'n LPG probleempje de kop op.
Volgens mij was er maar weer eens een injector kapot.
Tijdens het rijden was er niet zo veel van te merken maar bij het stationair draaien des te meer.

Het ging me steeds meer moeite kosten om een afspraak te maken bij de LPG specialist. Je kan veelal weken later terecht en als het euvel geconstateerd is moet er vaak een onderdeel besteld worden waardoor de installatie weer een nieuwe afspraak vergt.

Deze problemen vergeef ik de Subaru wel, het stelt ook eigenlijk niets voor maar omdat we toch al voor meer ruimte en diesel aan het kijken waren is de knoop doorgehakt en is er een Ford S-Max voor in de plaats gekomen.
De Mazda 6 station met z'n 2.2 diesel was wellicht mooier maar de S-Max doet er niet voor onder en bied echt veel meer ruimte.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens