Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 3.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Goodbye my love
- 180.000 km
Drie jaar in gereden. Onlangs afscheid van genomen.
Hierbij een totaalbeeld.
Allereerst: het gaat hier om een US uitvoering van de Outback. Met de 3.0 6 cilinder boxermotor. De oorspronkelijke verkoper is vanuit de US naar Nederland verhuisd en nam zijn Outback mee.
Via een tweede eigenaar, die ook goed voor haar zorgde, uiteindelijk bij mij beland.
Ben voor haar gevallen omdat ik nog even (zolang het niet verboden is) wilde genieten van een 6 cilinder. Maar ook beige leer wilde. En het moest minimaal 200 PK hebben.
Dit was de mooiste en betaalbaarste oplossing.
Al vrij snel ben ik overgegaan tot vervanging van de schokdempers en remschijven. Dit was meteen ook het duurste grapje van de afgelopen drie jaar.
Maar voor de rest: viel heel erg mee.
Alle beurten keurig op tijd uitgevoerd (eerst bij de dealer en later een Subaru specialist). En de kosten waren telkens heel redelijk.
Enige echte pechgeval was afgelopen winter toen opeens bleek dat de spanrol teveel speling kreeg en de accu niet werd opgeladen. Ook daarvan vielen de kosten mee, maar was wel het enige pechgeval (voor een 16 jaar oude auto). Sindsdien als een zonnetje gelopen en van elke kilometer genoten.
Wat wel erg tegenviel was de OEM radio. De kwaliteit hiervan was ronduit slecht. Deze uiteindelijk vervangen door een moderne radio met DAB+ en Apple Carplay. Daar knapte de auto verder van op qua rijdgenot.
Wat ook wel steeds pijnlijker werd was het verbruik. Zonder al te mak te rijden op de snelweg 1 op 8,3 was dat wat ik er uit kon halen. Pure snelwegritten op NL snelheid ging richting 1 op 10. Maar boven de 120 km/h liep het verbruik snel op. Kwam natuurlijk niet als een verrassing, maar met de hoge brandstofprijzen de afgelopen maanden werd het wel pijnlijk.
Ze is dan ook vooral een cruiser en niet een racer. Ook al was ze erg snel, ze was vooral bedoeld om te cruisen. En dat was genieten.
Wat ook heel gaaf was, waren de vaardigheden op onverharde weg. Heb het maar een keer een keer geprobeerd in Drentheland. Maar wat zij kon was om heel blij van te worden. Mede ook doordat de auto lekker hoog op de wielen staat.
En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor winterweer. Op Michelin Crossclimates ben ik eigenlijk nooit teleurgesteld geweest en vast blijven zitten. Alles kan er gewoon mee. En dat is gaaf.
En dat alles bij elkaar ga ik enorm missen nu. Het waren drie prachtige jaren die ik niet had willen missen.
Wellicht ooit weer een Subaru Outback. Maar dan wel gewoon een Japan-made en van een bouwjaar van rond 2007.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.