Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 3.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 164.004 km |
KM-stand laatst | 202.170 km |
Oriënteren...
- 164.004 km
Sinds april 2014 rijd ik Subaru en de toenmalige dealer 'waarschuwende' me toen dat ik daarna niets anders meer zou willen. Hij heeft gelijk gekregen. De Forester 2.0X uit 2004 die ik toen kocht heeft mij anderhalf jaar van punt A naar punt B gebracht en bleek oerbetrouwbaar. Ook tijdens de twee lange tochten door Europa, waarvan één tot in Sicilië met temperaturen van ver boven de 40°C...
Toch voldeed de Forester niet helemaal. Ik heb altijd diesel en turbo diesel gereden en ik miste het koppel van die blokken. Bovendien was ik na een reis naar Noord-Amerika helemaal overtuigd van het gemak van een automaat.
Een tweede nadeel van de Forester was het geluid bij hoge snelheden. Het is nu eenmaal een doos op wieltjes met de aerodynamica van een schoendoos en dat zorgt voor windgeruis. Foresters zijn niet de meest geïsoleerde auto's, dus boven de 120km/u kan het wat onaangenaam worden.
Omdat ik Subaru wilde blijven rijden viel in eerste instantie mijn oog op een Forester of Outback diesel, maar die werden (binnen mijn budget) niet met automaat of CVT geregeld. Ik moest dus noodgedwongen uitwijken naar de benzinemotoren.
Dat het een Outback moest worden, was ook snel beslist. Voor hetzelfde geld als een Forester koop je tegenwoordig een mooie Outback. In eerste instantie zitten zoeken naar een 2.5, maar de vele verhalen over lekke koppakkingen gooiden roet in het eten.
Besloten nog een jaar met de Forester te rijden en dan eens te kijken voor een 2.5 en wat geld opzij hebben staan, just in case.
Tot een Outback 3.0R mijn pad kruiste. De wagen stond zeer aantrekkelijk geprijst bij een autoverkoper (non-Subaru) en na een korte inspectie was de deal snel rond. Je krijgt bij een Outback nog steeds dat Subaru gevoel, wat het best kan worden omgeschreven als een Volvo met een vleugje Azië. Toch is het verschil met de Forester immens. De wagen is veel luxueuzer en nog beter afgewerkt, Wel zijn handige opbergvakjes in de hemel (voor zonnebril/bril) en in de koffer achterwege gelaten. In ruil daarvoor een groot multimediascherm met navigatie hoog in de middenconsole en een driedubbel opbergvak in de middenconsole en middenarmsteun.
Vreemd genoeg ontbreekt de derde 12V aansluiting in de kofferbak, terwijl ze in de Forester wel aanwezig was.
Het grote tweedelige elektrisch schuifdak zorgt voor veel licht in de cockpit. Mooi detail is dat in stand 1 het voorste deel ervan opklapt en fungeert als diffuser. Hierdoor valt de rijwind minder in de cabine, wat zorgt voor een stillere beleving.
En net die stilte waardeer ik aan de Outback. 140 rijden verloopt nu even stil als 90 in de Forester en dat kan ik toch enorm waarderen.
De 3.0R is uiteraard uitgerust met een H6 motor. Een motor die rond 2000 zijn intrede deed in de Outback en die in mijn uitvoering zo'n 245 pk en 297Nm koppel levert. Nette waardes en het maakt snelwegwaarden tot een waar genot. De boxermotor is trouwens uitzonderlijk stil. Bovendien draait het blok een nette 2700 rpm bij 120 km/u. Netjes dus.
Eerste beurt
- 164.404 km
De wagen werd afgeleverd zonder beurt. Geen probleem, want elke factuur sinds aankoop was aanwezig. Bovendien waren de werkzaamheden uitgevoerd door dezelfde Subaru dealer.
Wat wel opviel, was dat de bak nog nooit was gespoeld. De 5EAT is misschien wat primitief naar hedendaagse normen, maar schakelt voortreffelijk en doet geen afbreuk aan de rij-ervaring. De bak is bij de les en met zowel een D, Sport stand als semi-automaat doet hij alles wat hij moet doen.
De bak laten spoelen zou volgens velen risico's kunnen inhouden op schade door loskomend vuil en viel voor mij meteen af. Onderhoud heb ik zelf gedaan met volgende procudure: vloeistof aflaten, vullen, rijden, aflaten (en dit 3 keer). Op die manier komt er een hoog percentage nieuwe vloeistof in de automaat.
Verder werden multiriem met loop-en spanrol vervangen (preventief), alsook de vloeistoffen. Bovendien kreeg de wagen 4 seizoensrubber aangemeten (vredestein quatrac 3).
Als ik dan toch een echt nadeel van Subaru moet noemen, is het de tankinhoud, met 64l (volgens mij maar 60l in werkelijkheid) kom je echt niet ver. Bij rustig snelwegrijden is dit goed voor zo'n 680km autonomie, rijd je veel stad, dan is 450km al mooi.
Niet de zuinigste wagen dus, maar wel elke keer een hoop plezier.
Tweede beurt
- 184.000 km
Afgelopen zomer heb ik met de auto de Zwitserse bergpassen opgezocht (Susten, Furka, Grimsel) en daar moet de automaat in semi-automaat gereden worden. Zo niet, schakelt de auto in afdalingen niet terug, waardoor je geen motorrem hebt.
Vervolgens nog een poos in Noord-Italië rondgereden en bij temperaturen van rond de 38°C bleef alles zoals het hoort. Net als de Forester loopt de koelvloeistoftemperatuur nauwelijks op bij hoge belasting (wijzertje blijft pal in het midden staan).
Intussen iets meer als 20 000km met de Outback gereden en dat rijden blijft telkens opnieuw een plezier. De wagen heeft ook net een tweede beurt achter de rug waarbij opnieuw oliefilter, olie, luchtfilter en pollenfilter zijn vervangen. Als ik 5w30 gebruik, verbruikt de auto 1l op 8000km, dus dat vind ik aanvaardbaar.
Ik had al gemerkt dat mijn Forester hetzelfde 'probleem' had, tenzij ik 5w40 gebruikte. Even met de monteur overlegd en hij raadde me aan in de winter lekker bij de 5w30 te blijven en bij hogere temperaturen over te schakelen op 5w40.
De 16inch velgen met 215/60 banden zijn vervangen voor 18 inch exemplaren in de bandenmaat 225/45 en hoewel dat de 'standaard' moet zou zijn, is de afwijking op de teller toch groot geworden. Volgende keer toch maar 235/45 doen.
Derde beurt... Bijna saai...
- 192.410 km
De auto zelf blijft ontzettend leuk, maar wat onderhoud betreft kunnen we van een 'saaie' auto spreken, in positieve zin natuurlijk.
Bij 188 621 km zijn de achterste remblokken vervangen. De schijven waren nog voldoende dik, maar worden volgende keer wel meegenomen.
Door de dealer zijn net voor de zomer, bij 190 546 km de bussen van de draagarmen, de stabi's vooraan en de rubbers van de stabi-stang vervangen. Ik had namelijk al een hele tijd last van 'geklonk' wanneer ik over een minder goede weg reed en dat is nu helemaal weg.
Aangezien er de komende maanden weer duchtig gereden zal worden, is de oliewissel uitgevoerd (overgeschakeld op 5w40) en zijn de remblokken vooraan vervangen. Ze waren nog goed voor zo'n 10 000 km, maar ik was toch aan de knutsel.
Wat me ook is opgevallen is het verbruik. Sinds dit jaar kan je in België enkel nog Bio-Ethanol tanken ipv de reguliere 95 en daarmee is de wagen beduidend onzuiniger, zo'n 5 à 10%.
Klaar voor het nieuwe jaar
- 202.170 km
De teller is inmiddels over de kaap van 200 000 heen gegaan, niet dat dat voor Subaru's (en de meeste wagens in feite) zo'n prestatie is. Ik blijf ervan overtuigd dat mensen te vaak denken dat ze aan een nieuwe wagen toe zijn (ik spreek dan niet over liefhebbers die graag eens wat anders willen). Auto's die naar de sloop worden gebracht en vooral nieuwe die worden geproduceerd zijn nefast voor het milieu...
In de zomer van 2017 heeft de Outback ons zorgeloos naar de Côte d'Azur. Behalve dat de airco moeite had tijdens een file doorheen een bergdorp, is er hierover niets spannends te melden.
Daarna heb ik nog enkele langere ritten met lichte aanhanger (Saris, 400 kg) naar het Noorden van Frankrijk gemaakt voor hengelsportvakanties. En opnieuw heeft de Outback het netjes gedaan.
De olie is afgelopen maand, samen met uiteraard het filter, ververst, alsook het pollenfilter wat ik steevast elke 10 000km probeer te doen.
In feite moet de wagen nog langs bij de dealer voor 6 nieuwe bougies (die moeten elke 100 000km) en de airbag recall.
Is er dan echt niets speciaals te melden? Nee, in feite niet. Behalve dan een piepend geluid aan lage snelheden. Ik dacht eerst dat één van de diffs het aan het begeven was, maar na vele ritjes bleek dat het de achterremmen zijn die aan lage snelheden (file) piepen. Ik vrees dat - ondanks het feit dat de schijven nog voldoende dik waren - een nieuw setje schijven en blokken soelaas zullen bieden.
Afgelopen week (mei, 2018) zijn de bougies dan eindelijk vervangen. De auto moest binnen voor een recall (passagier airbag is vervangen) en aangezien de auto dan toch bij de dealer stond heb ik gevraagd om de 6 bougies mee te nemen. Kostprijs was redelijk hoog (260 euro incl dagloon), maar gelukkig hoeft dit pas elke 100 000km te gebeuren en bespaar ik hopen door het overige onderhoud zelf te doen.
De remmen - vooral achter - beginnen vaker en vaker te piepen, ik vrees dus dat ik zowel schijven als blokken zal moeten vervangen of leren leven met het gepiep.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Op de rollenbank - Subaru Outback

Subaru Outback 3.0R

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'
