Renault Mégane 2.0 16V T 225 RS Trophy (2005)

autoreview

Renault Mégane 2.0 16V T 225 RS Trophy (2005)

Signalement

UitvoeringMégane 2.0 16V T 225 RS Trophy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst177.545 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf en verder

  • 170.000 km

Tijdens het hebben van mijn vorige en tevens eerste auto, een Renault Clio 1.2 16v, ben ik verliefd geworden op de Renault Megane RS.

Op twintigjarige leeftijd stond er in de buurt een Megane RS F1 te koop in een showroom waar ik bijna dagelijks langsreed. Een paar keer naar binnen geweest om te kijken en weg te smelten. Echter kon ik de prijs niet ophoesten, ruim € 15.000 uit mijn hoofd.

De liefde voor deze auto is dus altijd gebleven. Ruim 2 jaar later, op 22 jarige leeftijd heb ik mijn eerder genoemde Clio uiteindelijk weten te verkopen. Na hier 3,5 jaar in gereden te hebben was het tijd voor wat anders. Echter heb ik de Megane niet direct aangeschaft, tussendoor heb ik 4 maanden zonder auto gezeten. Dat maakte voor mij niet uit, als student zijnde en nog thuiswonend had ik geregeld de beschikking uit 2 of 3 auto's.

Op een gegeven moment had ik een auto nodig om mijn werkzaamheden uit te voeren. De zoektocht kon dus beginnen. Eerst gekeken voor een betrouwbare kleine auto die wat ouder is en dus niet duur was. Toch bleef de liefde voor deze auto en na heel wat speurwerk uiteindelijk deze Trophy gevonden. Ik was opslag verliefd en verkocht. Een kleine testrit gaf de uiteindelijke doorslag.

Uiteindelijk nog een beetje van de vraagprijs af kunnen praten en maandag 27 oktober met gezonde spanning de auto op kunnen halen.

De eerste kilometers waren geweldig, snelle stoplicht sprintjes en voor elke wissedatje de auto pakken. Iets wat ik met mijn vorige auto totaal niet heb gedaan. Toen pakte ik toch vaak de auto van mijn vader (Citroen DS5) en van mijn moeder (Citroen C1). In laatstgenoemde rij ik nu nooit meer. Puur omdat ik mijn auto te leuk daarvoor vind rijden.

Een ruime maand na de aanschaf stond de eerste onderhoudsbeurt gepland, inclusief APK. Complimenten gekregen van de dealer (Renault van Winden, Berkel) dat de auto er goed uit ziet en ook nog is goed is onderhouden. Diverse filters zijn vervangen, net zoals de achterblokken. Mededeling van de dealer was wel dat de Brembo's aan de voorkant de volgende beurt niet zouden halen en dat de banden ook aan vervanging toe zijn. We kregen dus een doel mee om voor te sparen.

Nu ruim zes maanden verder zijn de nieuwe banden eronder gezet. Ik heb gekozen voor Michelin Pilot Sports 3, deze kwamen goed uit de test en bij de bandenboer heb ik een leuke aanbieding gekregen. Ik moet zeggen, wat een verademing de nieuwe banden. Het comfort is omhoog geschoten en het geluid is flink gereduceerd in tegenstelling tot de Pirelli P zero's die eronder zaten. Nu kan het ook te maken hebben met het feit dat deze banden een klein beetje vierkant zijn geworden.

Het verbruik van de auto, alsmede de wegenbelasting, is wel iets om rekening mee te houden. In de Clio reed ik makkelijk 1:19. Als ik geluk heb rij ik nu 1:11. Ook zijn de maandelijkse kosten in de wegenbelasting verdubbeld. Ik heb het er voor over, ik ben verliefd geworden op de auto en zie het echt als een hobby.

Momenteel geniet ik van elk moment dat ik in de auto zit. Draai ik m'n hoofd om als ik wegloop en krijg ik een lach op m'n gezicht als ik ernaar toe of voorbij loop. Het is ge-wel-dig.

Op de korte termijn zullen de Brembo's aan de voorkant worden vervangen en wil ik ook het een en ander optisch aan de auto veranderen. Ik heb momenteel een aantal plaatsen waar steenslag zit. Dit zou ik graag weg willen (laten) werken. Na een aanvraag kost dit toch iets meer dan verwacht, we gaan er dus voor sparen.

Ik ga proberen deze review bij te houden. Mocht je opzoek zijn naar een hothatch kan ik je deze van harte aanbevelen. Maar wellicht kijk ik door een roze bril wegens mijn zwak voor Renault en met name de RS uitvoering.

Remblokken en verbruik na nieuwe banden

  • 177.545 km

Tijdens de eerste beurt kwam al aan het licht dat de remblokken aan de voorkant vervangen moesten worden. Vandaag is dat eindelijk gebeurt en wat een verschil met hiervoor! De remmen doen weer goed hun werk. Enige smetje op de reparatie is dat de bevestigingsbouten helemaal doorgeroest en vastzaten. Deze zijn dus ook vervangen.

Verder zijn de nieuwe banden, die er ruim een maand onder zitten, echt heerlijk. De auto is stukken comfortabeler geworden en daarnaast is het verbruik ook minder geworden. Bij de laatste tankbeurt is er 1:11 gereden. Korte en lange afstanden afgewisseld met rustig en sportief rijden.

Met de volgende beurt zal de distributieriem vervangen moeten worden, alweer 5 jaar geleden. De dealer vertelde mij dat ik rekening moet houden met ruim € 900,00. Hebben jullie hier ook ervaring mee dat deze prijs zo hoog is?

Verder ben ik toch stiekem aan het kijken voor een opvolger. Hoe kan deze auto over een ruime 2 jaar geëvenaard worden? Momenteel staan er op het lijstje en Audi TT, BMW 328 (touring), Volwagen Scirocco, Mini Clubman en (natuurlijk) de nieuwere generatie Megane RS. Als jullie tips hebben hoor ik het graag, enige vereisten zijn sportief, qua uitstraling en rijgedrag en ruimte in verband met werk (personal trainer) en sport (kitesurfen, snowboarden).

Als het zover is zal ik het hier laten weten. Tips om aan de shortlist toe te voegen hoor ik ook graag.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens