Renault Mégane 1.5 dCi 80 Privilège Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.5 dCi 80 Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
Renault Mégane 1,5 dCi
- 198.000 km
‘’Tsja., vind je hem zelf mooi?’’. Dat was de allereerste reactie op mijn net gekochte Renault Mégane. En als ik eerlijk antwoord op moet geven., dan vind ik het vooral een ‘’lief kind’’ om het maar even te omschrijven als Herman Finkers. Maar wat er aan de buitenkant minder mooi is, is het aan de binnenkant wat mij betreft wel echt een goed geslaagde auto. Daarom een schrale troost., je zit in de auto, dus van de buitenkant heb je weinig last.
Verkocht
Om maar gelijk goed van start te gaan, heb ik deze auto gekocht op het moment dat mijn vorige wel echt weg moest., die was totaal afgeschreven en moest dus nog redelijk onverwacht op zoek naar een nieuwe kar. Bijna geen eisen voor de nieuwe., alleen het moest een diesel zijn en bij voorkeur met cruise control. Na nog een redelijk lange zoektocht, aangezien het budget er nog niet helemaal voor was.. kwam ik uiteindelijk uit bij een Bordeauxrode Renault Mégane. Eindje rijden en voilà, daar stond een dikke Mégane te shinen in het zonnetje. Maar helaas werd hij daar ook niet mooier van. Maar, na een rondje om de auto te hebben gelopen en hier mijn ontzettende twijfels bij hebbende, deed ik de deur open en stond zowaar versteld van het interieur van de Mégane., Dit was echt super strak! Een beige kleur waar werkelijk nog geen spatje op zat. Dit veranderde mijn mening over de auto toch wel een beetje. Ook onder de motorkap was hij super schoon., dat geeft geen garantie, maar vind ik persoonlijk toch wel een prettig idee. Motorkapje sluiten en blokje om., zo, tegen mijn verwachtingen in, reed dit ding echt fenomenaal. Ze hebben het uiterlijk gecompenseerd met de rijeigenschappen wat mij betreft. Hij schakelde soepeltjes, trok nog redelijk goed op ondanks de weinige pk’s en stuurde gewoon prima. Wat me wel opviel was dat het wel aanvoelde als een redelijk logge auto ondanks het kleine formaat. Maar dit was niet storend gelukkig. Waar ik ook altijd groot fan van ben is dat er vakjes in de auto zitten, het liefst veel. Dit was in de Mégane dus het geval, overal bakjes en vakjes om je spul in te sodemieteren. Ideaal! Even onderhandelen en bingo, ik was de trotse eigenaar van een rijdende, rode bouwcontainer!
Eerste 60.000km
Wat ik persoonlijk ook wel leuk vond was het starten en stoppen van de auto., dit ging doormiddel van een knopje. Erg leuk. Ook vond ik het pasje als sleutel wel een leuk idee. Maar goed, het heeft weinig meerwaarde. Wel was ik er bang voor dat dat uiteindelijk voor problemen zou gaan zorgen, echter heeft zich dit tot in den einde des dagen volgehouden. Het stond op de planning om redelijk wat kilometers te gaan rijden, ongeveer zo’n 20 á 25.000 km. Echter had ik er na 10 maanden al 60.000 km extra opgezet. Dit was niet geheel de bedoeling, maar wegens wat omstandigheden kon ik niet anders dan maar blijven rijden. Ik heb in al die kilometers weinig te klagen gehad over de auto, hij startte altijd en kachelde altijd lekker door. Wat met wel opviel is dat de koppeling toch wel redelijk zwaar ging maar ook dat was niet storend. Het mooiste van deze auto was dat je werkelijk alles in de auto hebt. Zoals; Cruise control, airco elektrische ramen, etc. Dan komen we nu toch ook helaas bij het eerste probleem.. Hij heeft elektrische ramen, maar ze werken alleen niet. Een heel vaak voorkomend probleem bij deze auto’s. Maar gelukkig heb ik dit zelf kunnen fixen. Eind goed al goed! Verder heb ik alleen nog een keer een lampje vervangen. Tot dusver een betrouwbare auto dus!
De laatste kilometers
Het gin zo goed en het leek zo mooi.. Maar aan al het goede komt een eind, helaas. Ineens ging de motor bokken als een gek en viel af en toe regelmatig uit. Ook viel met enige regelmaat de cruise control uit. Cruise control is niet zo erg, maar dat de motor uitvalt vind ik veel kwalijker. Dit gebeurde dus een keer op de snelweg en een keer bij het invoegen op de snelweg. Dat leidt natuurlijk tot een gevaarlijke situatie en wil je voorkomen. Na het van het contact afhalen en opnieuw starten was er niks meer aan de hand. Uiteindelijk hebben ze bij de garage niks kunnen vinden. De auto begon nu ook echt te slijten. Er zat een tikje in, waarvan geen enkele garagehouder de oorzaak van kon vinden. Ook startte hij iets moeilijker dan normaal. Ook hield de motor nog in bij vlagen., al met al geen prettige ervaring uiteindelijk.
Conclusie
Hij moest inmiddels ook voor de APK. Met zweethandjes en een onplezierige kriebel in mijn buik heb de auto afgeleverd bij de garage om even te laten checken wat het ongeveer gaat kosten om deze parel door de APK te trekken. Nou, het gezwete zweet en de kriebel waren terecht want mijn vermoedens werden bevestigd. Ongeveer kwam het uit rond de 1000 euro om het allemaal weer veilig en werkend te krijgen. Wat mij betreft was hij dit niet meer waard en heb daarom besloten om de Mégane maar weg te doen. Voor de tijd dat hij werkte was het echt een prettige auto. Wel spuuglelijk, maar tegelijkertijd wel ontzettend praktisch. Betrouwbaar was hij voor de helft ongeveer. Naar mijn mening mag hij dan een sticker van; ongeschikt hebben.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.