Renault Mégane RS (2004)
Doordeweeks sta je in de file, wanneer je je woon-werkkilometers maakt. Maar wat je eigenlijk wilt, is: ver in de versnellingen doortrekken, strepen leggen op het asfalt. Autofabrikanten kennen die wens en doen van alles om die droom levend te houden. Daarom heeft Renault ook een 'straatraceversie' in de middenklasse: de Mégane RS, waarbij RS staat voor 'Renault Sport'. Om passende prestaties te leveren, ligt er een pittig machientje onder de motorkap. Renault ging uit van de 2,0-liter turbomotor die al in het programma voorkwam. Onder meer de turbo, krukas en zuigers werden aangepast. Uiterlijke aanpassingen zijn de dikke bumpers met grote luchtinlaten en de lichtmetalen 18-inchwielen. De eigenzinnige achtersteven is voorzien van een dakspoilertje en twee uitlaatpijpen steken middenachter door de bumper.
Net als in de gewone Renault Mégane zit je wat hoog. Renault is terughoudend met kleur in het leefgedeelte; de overheersende tint is antraciet. Dikke sportstoelen, die veel zijdelingse steun geven, zorgen voor een prima zit. Ook al omdat de chauffeur de stand van stoel en stuur uitgebreid kan instellen. Het driespaaksstuurwiel doet niet erg sportief aan en het instrumentenpaneel is eenvoudig: vier instrumenten in twee grote klokken. Rode wijzers en
markeringen zorgen voor sportieve accenten.
Sportief staan ook de oranje veiligheidsgordels waarmee je de Mégane RS kunt krijgen. Met oranje gordels zijn ook de stiksels van de stoelen oranje. Wie het liever rustiger houdt, kan kiezen voor een geheel antracietkleurig interieur.
Krachtpatser
De krachtcentrale van de Mégane RS wordt geassisteerd door een turbo. Hij weet 225 paardenkrachten te mobiliseren en levert 300 newtonmeter koppel. Geen wonder dat hij heel vlot uit de startblokken komt. Oké, je moet niet zuinig met het gas zijn bij het wegrijden, maar dan versnelt de Mégane RS ook krachtig. Je richt je blik op een voorligger, geeft gas en het locomotiefachtige koppel doet zich gelden. Het gevoel dat de RS z'n prestaties moeiteloos neerzet, wordt versterkt door de rust in 't interieur. Hij slaagt er goed in z'n ware aard te verbergen. Neem nou de zesversnellingsbak, die laat zich prima bedienen, maar je hebt via de pook maar weinig voeling met het mechaniek. De elektrische, variabele stuurbekrachtiging is door Renault aangepast voor deze snelle rakker. In de RS geeft hij meer weerwerk dan in de met minder vermogen bedeelde versies, maar erg communicatief is de besturing nog altijd niet. Dat neemt niet weg dat de RS de commando's van 't stuurwiel nauwgezet opvolgt.
Doordat de voorwielophanging stevig onder handen is genomen, laat de Mégane RS zich ongemeen snel en strak door de bocht sturen. En op de achtergrond is het standaard ESP inclusief tractie- en onderstuurregeling altijd paraat. Renault heeft ervoor gezorgd dat het strakke weggedrag niet bekocht wordt met een keihard onderstel. Vering en demping zijn stevig, maar niet oncomfortabel. Je zou 't bijna vergeten, maar het blijft in principe een gewone hatchback. Zo is de Mégane RS leverbaar met drie of vijf deuren. Hij is dus berekend op drie achterpassagiers. Die hebben meer plaats dan je zou verwachten. En daarom zijn er ook zijruitairbags vóór en achter ingebouwd. De Mégane RS kost 35.695 euro,
maar omdat hij z'n prestaties op zo'n onderkoelde manier neerzet, beleef je er
niet eens zoveel lol aan.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane 2.0 16V T 225 RS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 32.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.228 mm / 1.777 mm / 1.437 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 650 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 4,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,3 s / 7,3 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod

Renault Mégane Grand Tour 2.0-16V Business Line - AUT - Pano - Clima - Leder
- 2006
- 156.712 km

Renault Mégane 1.6i 16V Dynamique Luxe 100% onderhouden Trekhaak 17"LM velgen
- 2005
- 146.150 km

Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0-16V Privilège Luxe Cabrio! Airco! Cruise Control! Dealer Onderhouden!
- 2006
- 188.541 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.