Renault Clio RN 1.9 D (2001)

autoreview

Renault Clio

Signalement

UitvoeringClio RN 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn toenmalige werkgever scheepte mij op met deze Clio. Een Clio is een kleine auto en deze diesel was destijds de minst gemotoriseerde van het stel.
De motor was erg wennen, maar het ging uiteindelijk wel. Ik was hiervoor een turbodiesel gewend. In het begin maakte ik daardoor inschattingsfouten omdat de auto niet op het gaspedaal reageert, op de snelweg. In de bebouwde kom gaat het allemaal nog wel.
Om het gebrek aan vermogen te compenseren, 75 pk uit mijn hoofd, trapte ik altijd het gaspedaal vol in. Na niet al te lange tijd stond er dan 160 km op de teller. Tot ik weer moest inhouden om verkeerstechnische redenen. Even wachten, en weer 160.

Wat beviel me wel aan deze auto:
Zoals gemeld, de motor deed zijn werk redelijk. Ik reed ongeveer 1 op 17 en dat met het gaspedaal altijd vol ingedrukt. De stoelen zaten redelijk. Ik heb er nooit rugpijn in gehad.
Ik ben een keer met 4 volwassenen op stap geweest, en niemand kwam met verkrampte ledematen uit de auto. Wat beviel me niet aan deze auto:
tamelijk veel. De auto is niet erg comfortabel, ligt ook niet echt goed op de weg, is niet degelijk (zie bij problemen), stuurt vaag, is niet stil en heeft ook niet weinig onderhoud nodig.
Samengevat: ik kan geen redenenen bedenken waarom mensen deze auto zouden willen kopen. Misschien is de auto goedkoop in de aanschaf, in onderhoud is ie dat zeker niet. Mijn advies: koop een vergelijkbare japanner.
Ik heb overigens 1 keer bij de garage een nieuwe generatie (>2004) Clio meegekregen. Die reed al veel beter (in alle opzichten), en is ook een stukje groter.

PROBLEMEN

Het grootste probleem dat ik heb gehad, zijn de achterremmen geweest die volledig aan gort waren, toen ik de auto kreeg. Dit is gemaakt bij de dealer, het was een lease auto dus kostte mij niets. Ik vind dit erg gek voor een auto die relatief nieuw was maar mogelijk heeft mijn voorganger zich ernstig misdragen. Dit had hoe dan ook bij een beurt aan het licht moeten komen.
Het is een beetje mijn eigen schuld maar ik heb mijn rechterkuit behoorlijk om zeep geholpen door het continue plankgas. Het gaspedaal stond niet goed ten opzichte van de stoel. In de tijd dat ik leasde, heb ik 3 auto’s gereden, deze Clio, een Lupo en een Polo. De Clio zat, stuurde en reed duidelijk het meest beroerd. En er moest ook het meeste aan gebeuren. Belachelijk voor een auto van 4 jaar oud. Ik had al geen vertrouwen in de degelijkheid van Renault, en dat is toch wel behoorlijk bevestigd.

Feedback

  • 130.000 km

Deze auto heb ik al jaren niet meer in mijn bezit. Toch wil ik nog een update plaatsen.
Recentelijk keek ik nog een naar deze review en de reacties daarop.

Ik was nogal negatief over deze auto en dit blijkt ook negatieve reacties aan te trekken. Voer voor psychologen!

Ik zat destijds blijkbaar in een meer negatieve periode van mijn leven.
Inmiddels kijk met een wat meer milde blik.

Het was ook geen wonder dat ik negatief was. Ik kwam uit een XM. En downgraden is dan altijd vervelend.
Ik zat met deze auto (en later met de Lupo en de Polo) aan de onderkant van de lease markt. Net als met mijn functie omschrijving en mijn salaris. De auto paste dus daar heel goed bij.

Als ik dan objectief terug kijk, dan is het niet meer dan logisch dat ik niet beter kon/mocht rijden dat dit.
1 van de reacties hieronder stelt dat ik mijn neus ophaal voor een dergelijke stadsauto. Dat is deels waar maar vergeet niet, ik werd geacht stad en land af te rijden en dan is een goed zittende en rijdende auto eigenlijk een must.

En ik blijf erbij, deze auto reed duidelijk minder goed (om het woord beroerd te vermijden) dan zijn toenmalige concurrenten. Zoals ik zelf mocht ondervinden.

Onlangs zat ik in een blue montion lease Polo en wat blijkt: een relatief fijn rijdende auto in deze klasse verschilt per jaar! Wat een dramatische aandrijflijn had deze blue motion. Herrie en trillen door de hele auto heen. En dan ook nog wind geruis! Mijn toenmalige SDI lease polo reed veel minder onprettig! Mogelijk dat de huidige clio veel beter rijd.

Anyway, ik ben blij dat ik de luxe heb om tegenwoordig zelf een auto uit te kunnen kiezen. Tweedehands kan je voor hetzelfde geld een E klasse achtige auto rijden.
Nou ja, niet vergeleken met een onderkant B klasse auto. Die is echt goedkoper. Maar dat ervaar ik dan wel continu als straf. Tijdens het rijden.
Brrrrr.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.