Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 CC Féline 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 152.118 km |
KM-stand laatst | 163.105 km |
OPVOLGER VOOR 207CC
- 152.210 km
Na 3 jaar een 207cc als 2e auto op de oprit hebben staat, begon het te kriebelen om te kijken naar een waardiger opvolger. Een Mercedes SLK was een goede kandidaat maar als trouwe Peugeot-rijder kon ik niet om de 308cc heen en trof ik een exemplaar aan in de mooie parelmoer-witte kleur in luxe uitvoering zoals zwarte leren bekleding met nekverwarming. Opgetogen de auto kritisch bekeken en van bewust dat de beruchte THP-motor veel problemen geeft, ging er bij de testrit geen waarschuwingslampjes branden en de motor klonk goed. Het risico maar genomen ook ondanks het ontbreken van onderhoudshistorie (import-auto) op gevoel en blauwe ogen gekocht voor een mooie winterprijs. Bij thuiskomst hartelijk ontvangen door vrouwlief en direct de zwakke halogeen pitjes vervangen door Xenon-H7 lampjes. Ik zal jullie op de hoogte houden van onze ervaringen.
THP QUICKSCAN
- 152.550 km
Onlangs heb ik de THP-motor laten beoordelen bij een specialist, in dit geval onze regionale Peugeot dealer. Zij hebben alles gecheckt, geen gebreken hebben gevonden en de conclusie is dat de motor gezond is. Dat had ik al een beetje verwacht en gehoopt.
De bandenspanning sensoren gaven telkens een foutmelding dus deze functie heb ik maar laten uitschakelen. Eén wiel is beschadigd maar die kan ik zo te zien vervangen met het aanwezige volwaardige reservewiel. Eerst maar ff genieten de komende tijd.
CHIPTUNING
- 153.100 km
Na twee maanden en duizend kilometer met de 308cc te hebben gereden, is de motor voorzien van chiptuning (stage-1) door Dynamic in Hoogeveen. Het vermogen zou hiermee gestegen zijn van standaard 156 pk naar 190 pk en de koppel van 240 Nm naar 310 Nm. Bij een testrit voorafgaan aan de tuning, bleek dat de katalysator aanzienlijk vervuild te zijn, waardoor de turbo niet goed zijn werk kon doen. Hierna was het verschil gigantisch groot te merken, de auto rijdt nu vele malen soepeler en sneller door het verkeer.
De auto zou ook zuiniger gaan lopen zeggen ze, maar dat zal ik gaan monitoren. Volgens de boordcomputer was het in de afgelopen 1.000 km het gemiddelde verbruik 1 op 12 km/liter.
Aan uiterlijke styling heb ik ook e.a. gedaan: de zilveren 18 inch wielen zijn glanzend zwart gespoten, hoogglans side-skirts aangebracht, wat met elkaar een mooie combinatie geeft met het witte koetswerk.
TOERTOCHT EN APK
- 154.282 km
De eerste toertocht met gelijkgestemde CC- rijders rondom de Weerribben gemaakt en was leuk om te doen. Wel hoorde ik een zoemend geluid onder de motorkap wat later bleek bij de Apk+beurt dat de Multi riem vervangen moest worden. Naast teveel speling van een stuurkogel verder geen afkeurpunten. Gemiddeld benzine verbruik tot op heden 1 op 12,3 km/liter en met een gemiddeld olieverbruik 1 op 1.300 km is het iets om in de gaten te houden. Op naar de zomervakantie waarmee we met de cabrio naar Italië willen gaan. Trouwens ik ben de enige 308 CC rijder die een review bijhoudt, zijn er nog andere rijders die dat willen doen? Ik ben benieuwd.
ROADTRIP
- 158.000 km
Weer terug van een mooie roadtrip door Italië. Totaal 3.000 km gereden en de cabrio heeft het fantastisch vol gehouden. Het benzine verbruik is uitgekomen op 1 liter op 15 km wat zuiniger is dan de fabrieksopgave van 1 op 13,9 km gemiddeld. Maar dan kon ook niet anders door de vele snelwegkilometers. Het olieverbruik is uitgekomen 1 op 2.000 km wat ‘normaal’ blijkt te zijn deze type motorblok. Voor alsnog maak ik mij hier geen zorgen om.
1 jaar verder
- 158.737 km
Inmiddels de auto ruim een jaar in ons bezit en wordt nu sporadisch in de winter gebruikt. Totaal in een jaar 6.600 km mee gereden, gemiddeld benzine verbruik is uitgekomen op 1 liter op 13,5 km en het olieverbruik is gemiddeld 1 liter op 2.000 km.
Op dit moment geen storingen maar om de interne vervuiling van de motor een beetje in toom te houden heb ik een zogenaamde carbon cleaning laten uitvoeren. De motor loopt een stuk soepeler nu en ben benieuwd of het olieverbruik hierdoor verminderd.
APK + BEURT
- 161.425 km
Onlangs voor de APK en beurt geweest en dit keer vlekkeloos er doorheen gekomen. En is weer klaar voor de mooi zomerdagen.
KLEINE UPDATE
- 163.105 km
Het olieverbruik is gedaald naar 1 op 2.500 km, dus de carbon cleaning lijkt geholpen te hebben. Verder is het benzineverbruik gedaald van 1 op 14,3 km over 7.000 km gemeten.
Helaas heeft de airco zich begeven tijdens de hete zomerdagen. Bij de garage is een lekkende verdamper geconstateerd en blijkt een kostbare reparatie te zijn omdat het dashboard eruit moet. Maar hey niet getreurd, het dakje kan open waarvoor de auto eigenlijk ook gekocht is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.