Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 CC Féline 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 152.118 km |
KM-stand laatst | 153.100 km |
OPVOLGER VOOR 207CC
- 152.210 km
Na 3 jaar een 207cc als 2e auto op de oprit hebben staat, begon het te kriebelen om te kijken naar een waardiger opvolger. Een Mercedes SLK was een goede kandidaat maar als trouwe Peugeot-rijder kon ik niet om de 308cc heen en trof ik een exemplaar aan in de mooie parelmoer-witte kleur in luxe uitvoering zoals zwarte leren bekleding met nekverwarming. Opgetogen de auto kritisch bekeken en van bewust dat de beruchte THP-motor veel problemen geeft, ging er bij de testrit geen waarschuwingslampjes branden en de motor klonk goed. Het risico maar genomen ook ondanks het ontbreken van onderhoudshistorie (import-auto) op gevoel en blauwe ogen gekocht voor een mooie winterprijs. Bij thuiskomst hartelijk ontvangen door vrouwlief en direct de zwakke halogeen pitjes vervangen door Xenon-H7 lampjes. Ik zal jullie op de hoogte houden van onze ervaringen.
THP QUICKSCAN
- 152.550 km
Onlangs heb ik de THP-motor laten beoordelen bij een specialist, in dit geval onze regionale Peugeot dealer. Zij hebben alles gecheckt, geen gebreken hebben gevonden en de conclusie is dat de motor gezond is. Dat had ik al een beetje verwacht en gehoopt.
De bandenspanning sensoren gaven telkens een foutmelding dus deze functie heb ik maar laten uitschakelen. Eén wiel is beschadigd maar die kan ik zo te zien vervangen met het aanwezige volwaardige reservewiel. Eerst maar ff genieten de komende tijd.
CHIPTUNING
- 153.100 km
Na twee maanden en duizend kilometer met de 308cc te hebben gereden, is de motor voorzien van chiptuning (stage-1) door Dynamic in Hoogeveen. Het vermogen zou hiermee gestegen zijn van standaard 156 pk naar 190 pk en de koppel van 240 Nm naar 310 Nm. Bij een testrit voorafgaan aan de tuning, bleek dat de katalysator aanzienlijk vervuild te zijn, waardoor de turbo niet goed zijn werk kon doen. Hierna was het verschil gigantisch groot te merken, de auto rijdt nu vele malen soepeler en sneller door het verkeer.
De auto zou ook zuiniger gaan lopen zeggen ze, maar dat zal ik gaan monitoren. Volgens de boordcomputer was het in de afgelopen 1.000 km het gemiddelde verbruik 1 op 12 km/liter.
Aan uiterlijke styling heb ik ook e.a. gedaan: de zilveren 18 inch wielen zijn glanzend zwart gespoten, hoogglans side-skirts aangebracht, wat met elkaar een mooie combinatie geeft met het witte koetswerk.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
