Peugeot 306 XT 1.6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 XT 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 38.561 km |
KM-stand laatst | 42.335 km |
Een auto voor erbij
- 39.835 km
Ik dacht na 2 jaar toch maar even een kleine review schrijven over het gezins(boodschappen)bakje.
Geschiedenis:
In 2000 is de auto aangeschaft voor mijn grootouders ter vervanging van een +/- 15 jaar oude Toyota Corolla II.
In 2012 werd helaas het rijbewijs niet verlengd, waarna wij de auto overnamen met 33 duizend km op de teller.
In die tijd heeft hij netjes zijn beurten gehad en werd altijd netjes onderhouden.
Electra bekabeling is in 2009 compleet vervangen.
De originele autoradio is nooit geactiveerd, aangezien mijn grootouders van rust in de auto hielden voor een goed gesprek.
Tegen 2000 raakte de auto helaas een paaltje waardoor de bumper een gat kreeg.
Heden:
Mijn vrouw maakt elke dag nog dankbaar gebruik van dit autootje.
Ik pas met mijn 1.98m niet echt goed in de auto voor langere afstanden, maar daarom rijdt ik ook een Volvo S60 ;-)
Wat ik heb gedaan in de afgelopen periode is:
- Banden laten uitlijnen
- Temperatuursensor laten vervangen
- Bougies vervangen
- Bumper verwijderd en met polyester gerepareerd en opnieuw gespoten.
- Kleine deukjes en krassen verwijderd.
Problemen:
Het enige probleem wat we nog niet hebben kunnen oplossen is dat de auto koud goed start, maar als hij even stil staat en weer moet starten je soms 3 minuten bezig bent om de motor te starten.
Ik heb de motor al met injector reiniger en brandstof conditioner behandeld, waarna het al iets beter gaat, maar nog steeds niet goed.
Enkele garages weten ook niet goed waar het aan ligt.
Erg vervelend, maar als hij het doet is het goed ;-)
Conclusie:
Een leuke auto voor er naast en afgezien van de motor verder weinig onderhoudskosten. En met een gebruik van 1/15 valt het ook wel mee
Groot onderhoud
- 42.335 km
Nog maar even een update dacht ik.
15-11-2015 is de 306 voor de APK en een extra grote beurt gegaan.
Uit de papieren bleek dat hij eigenlijk de afgelopen 6 jaar kleine beurten had gehad, aangezien de kilometers niet echt aantikten. Tevens waren er steeds startproblemen als de tank onder de 40-50% benzine kwam.
Dus een korte samenvatting:
- Startmotor vervangen
- Ophanging gecontroleerd en gereviseerd
- 2 nieuwe remschijven met toebehoren
- 4 nieuwe bougies
- nieuwe bougie kabel
- nieuwe brandstoffilter
- nieuwe brandstoflijn (oude was vervuild)
- reparatie aan de scharnier van berijdersdeur.
- ruitenwisserbladen
- nog een aantal kleine dingen.
Totaal kosten € 734,-
En gelijke maar 4 nieuwe all-season banden van Vredestein 195/55-15, aangezien de huidige al 10 jaar oud waren en scheuren begonnen te vertonen.
Kosten € 448.-
De auto start nu gelijk, ligt echt super op de weg en mijn vrouw is weer super blij.
Dus voor het bedrag van € 1182,- rijdt hij weer als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.