Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 306

Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

autoreview

2
Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)
deux cent cinq en een dikke BMW
  • deux cent cinq en een dikke BMW31
  • Gebruikersreview
17 september 2017 om 20:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering306 XSi 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst136.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 136.000 km
  • 17 september 2017

Dag allen,
Bij deze mijn eerste poging tot het schrijven van een review over deze mooie Peugeot.

Mijn naam is Emil, 19 jaar oud en ik kwam uit een BMW Z3 1.8 uit 1996 en op LPG3. Dat was voor mij een fantastische auto om mee te beginnen. Erg veel plezier aan beleefd, reed enorm strak (nog strakker na montage van Powerflex rubbers), betrouwbaar en bovendien zeer geschikt om te rijden op LPG3. Maar aan de BMW zat te veel roest. De BMW moest daarom weg en dat vond ik jammer, maar ergens was ik ook wel blij omdat ik iets snellers kon kopen omdat de 116 pk'tjes van de 1.8 BMW motor niet overhielden.

Al snel bleek ik te gaan zoeken naar Peugeots. Zelf had ik voor de Z3 al een 205 en dat vond ik een fantastische auto, het geluid, het ouderwetse rijden, de roestbestendigheid en hoe gemakkelijk alles te fixen was. Bovendien zijn bijvoorbeeld Volkswagens van een vergelijkbare prijs altijd zwaarder en met minder vermogen. Daarnaast staan veel Peugeots uit de jaren 80 en 90 bekend om de goede onderstellen. Ik zocht namelijk een auto waar ik relatief goed mee door de bochten kon scheuren, want je komt toch uit een BMW en eigenlijk wil je dan niet meer anders. Maar voor een goede BMW met zescilinder en zonder roest moest ik meer duiten gaan betalen dan dat ik op dat moment kon.
Daarom de 306 dus, en automatisch de 2.0 16v omdat de GTI's te duur zijn en ik met de lichtere motoriseringen geen genoegen neem. Waarom dan geen 206? Ik heb een 206 GTI proefgereden maar het is niet mijn auto, de zitpositie is erg raar en je zit te hoog. Bovendien meer elektronica problemen dan een 306. 106 was me te klein en te roestgevoelig.

Op marktplaats daarna opzoek gegaan naar een 2.0 16v 306 en ik kwam bij deze uit in Enschede. De auto was goed onderhouden met verse motorolie, remvloeistof en nieuwe draagarmen. En maar 136.000 op de teller. Vrij weinig voor een auto van die leeftijd. Verder was er geen roest aan te ontdekken en bij proefrit viel meteen op dat deze Peugeot sneller was dan mijn BMW. De 0-100 tijd van 10.6 sec. suggereert dit echter niet. Dat komt omdat Peugeot destijds metingen uitvoerde met passagiers in de auto en een gevulde kofferbak. Deze komt makkelijk onder de 10 sec omdat een 1.8 16v 306 dit ook al doet. Ook reageert de Fransoos veel vinniger op het gas dan de Bayer. Deed m'n 205 ook.
Ook viel het mij op hoe comfortabel de 306 geveerd was. Niet gek natuurlijk als je uit een verlaagde Z3 komt. Desondanks viel de Peugeot me niet tegen in de bochten. Met een hoge snelheid kun je nog de voiture in de bocht gooien en er zonder problemen uitkomen. Sturen deed de 306 ook goed evenals het remmen.
Het enige wat tegenviel was dat het ding enorm smerig was. De autohandelaar vertelde me dat er een man van naar schatting 120 kg in had geleefd en het ding nooit schoon had gemaakt. Desondanks toch de auto gekocht.

Meer info volgt later. Voor nu zet ik alles op drie sterren omdat ik nog niet veel kan zeggen na één proefrit.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Peugeot 306? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 306
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 306 1.8-16V

    Peugeot 306 1.8-16V

    • 2001
    • 218.888 km

    € 1.600

    Peugeot 306 1.6

    Peugeot 306 1.6

    • 2000
    • 160.050 km

    € 2.750

    Peugeot 306 2.0 CABRIOLET

    Peugeot 306 2.0 CABRIOLET

    • 1999
    • 234.611 km

    € 4.950

Meer Peugeot 306 occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 306 specificaties
  • Peugeot 306 occasions
  • Peugeot 306 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 306 tests
  • Peugeot 306 gebruikersreviews
  • Peugeot 306 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Peugeot 306 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 1.6 (2000)

    Peugeot 306 XT 1.6 (2000)

    1
    • 28 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 1.6 (1999)

    Peugeot 306 XT 1.6 (1999)

    1
    • 29 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 1.6 (1999)

    Peugeot 306 XT 1.6 (1999)

    • 29 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.4 (2000)

    Peugeot 306 XR 1.4 (2000)

    • 2 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.4 (1999)

    Peugeot 306 XR 1.4 (1999)

    • 19 januari 2005
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 2.0 HDI (2000)

    Peugeot 306 XT 2.0 HDI (2000)

    • 15 april 2003
meer reviews
Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

60

We moeten uitkijken dat het geen standaardriedeltje wordt. Maar pas op voor de THP-motor in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    1
    • 27 januari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 306

    Facelift Friday: Peugeot 306

    63
    • 21 februari 2020
  • PREMIUM
    Honda Civic - Peugeot 308

    Honda Civic - Peugeot 308

    • 19 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    4
    • 4 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    4
    • 16 juli 2017
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    48
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

    Peugeot 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

    2
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden