Peugeot 306 XS 1.6i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 XS 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 109.985 km |
ERVARINGEN
- 109.985 km
Na een half jaar zonder auto gezeten te hebben, hebben we een aardig bedragje kunnen sparen voor een nieuwe 2e handse auto.
Ons budget was zo’n 2500-3000 euro en onze voorkeur ging uit naar een lichte station (Suzuki Baleno achtig) of een wat grotere hatchback (Nissan Almera) achtig.
Na wat proefritjes en speurwerk kwamen we tot de conclusie dat ons budget nog niet echt toereikend was voor een echt betrouwbare auto met garantie. Via een kennis die bevriend was met een merk-dealer kwamen we deze auto tegen die sinds 1996 van een oud-monteur is geweest.
Deze heeft de auto goed onderhouden en zelf uitgebreid een onderhoudsboekje bijgehouden, doch niet ontzettend veel km’s mee gereden: km stand na 14 jaar was 100.800 wat neerkomt op ca 7000 per jaar.
De vraagprijs was 1250,- wat ons een eerlijke prijs leek voor deze auto die in een goede staat was (nieuwe apk). We hebben besloten niet verder te zoeken maar voor deze auto te gaan in de verwachting hier ca 2 jaar mee te kunnen rijden tot we een wat ruimer budget hebben voor een jongere auto.
We hebben de auto aangeschaft op 3-06-2008 en inmiddels ca 900 km mee gereden (2 ritjes deventer -> westen des lands tikt best aan)
Uiterlijk:
Auto ziet er goed uit, weinig lakschade (wat krasjes en paar kleine deukjes, maar met z’n leeftijd valt dat te verwachten). Door lichtmetalen velgen ziet hij er van buiten sportief uit. Heb de 306 altijd een leuke auto gevonden al is hij van dichtbij toch iets kleiner dan ik dacht, doch momenteel groot genoeg voor ons (nog geen kinderen).
Interieur:
Kuipstoeltjes! Zitten geweldig en zien er nog vrij goed uit. Helaas geen deelbare achterbank, wat ik een groot minpunt vind (moet regelmatig instrumenten verslepen), maar wel mee te leven. Ruime achterbak.
Luxe:
Geen centrale deurvergrendeling, automatische raambediening, airco en dat soort fratsen. Vrij basic, maar de ventilator werkt goed. Er zit een cassettespeler in, die ik wil vervangen door m’n eigen mp3/cd-autoradio, maar doordat deze vergrendeld is, moet ik eerst laten verwijderen. Helaas geen speakers achter, maar daar verzinnen we wel wat op.
Prestaties:
3 keer getankt: 1:12,4 (eerste keer) 1:12,3 (tweede keer) en 1:13,2 (3e keer) Verbruik is acceptabel, hoop dat hij rond de 13-13,5 blijft
vermogen: Hij voelt een beetje lui aan. M’n oude Fiat Tipo 1.4 accelereerde even snel, dus van een 1.6 had ik eigenlijk wat meer vermogen verwacht, maar misschien dat bijtrekt. Vind het in ieder geval goed genoeg.
wegligging: weinig bijzonderheden. Hij rijd goed.
Na 750 km’s begon hij bij constante snelheid van 50 of 80 (in z’n 3 resp. 4) in te houden en te hikken. Iets dergelijks had ik met m’n vorige auto ook meegemaakt en dat was een aflopende zaak. Contact gehad met de verkoper en tot conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat er weinig in gereden is en de motor vervuild is geraakt en ik hem heb laten schrikken door er ineens veel mee te rijden (hij heeft ook een tijdje met bijna lege tank gestaan). Heb een flesje brandstofsysteem/injectie reinigingsmiddel bij de benzine gegooid, volgetankt en sindsdien doet hij het weer normaal. Bij de volgende tankbeurt zal ik het proces herhalen.
Deze zomer willen we naar Zweden, dus we zijn benieuwd hoe hij dat uithoud. Ben inmiddels goed verzekerd (ANWB europa dekking, goede reisverzekering). Doordat deze auto een stuk goedkoper was dan ons budget toeliet hebben we wel een buffer, mocht dit niet voldoende zijn.
update 07-07-2008, km stand 102.300:
Het hikprobleem is weer teruggekomen. Ook na het vervangen van de benzine filter en een 2e flesje injectiereiniger. Na het vervangen van de bougies lijkt het probleem weer eventjes weg, maar ben er nog niet helemaal gerust op.
Gisteren was m’n linker achterband opeens erg zacht (bleek nog maar 0,8 bar in te zitten), terwijl ik hem 2 weken geleden nog bijgevuld had en hij afgelopen zaterdag er nog goed uitzag. Heb hem nu weer opgepompt, ben benieuwd of hij hard blijft anders ga ik langs bandenspecialist.
update 01-10-2008, km stand 109.000
Voordat we naar zweden gingen heb ik de bougies vervangen, toen 2500 km geen last van hikken gehad. Het verbruik in Zweden was bijzonder zuinig te noemen (1:14 tot 1:15) terwijl ik toch aardig wat spullen meesleepte.
Op de terugweg begon hij weer zoals vanouds te hikken, ook het verbruik liep op naar 1:11, dit heeft na thuiskomst nog zo\'n 2 weken geduurd, doch was er toen niet aan toegekomen langs de garage te gaan.
Opeens hield hij weer op met hikken en sinds de vakantie ben ik weer 2000 km verder (verbruik is weer rond de 1:13,5) en heb nu slechts sporadisch last van hikken/inhouden. Ik vraag me nu een beetje af of ik de grote beurt icm apk in het begin van volgend jaar moet afwachten of dat ik toch eerder langs de garage moet.
PROBLEMEN
- 109.985 km
- wat hikken/inhouden. Nog niet helemaal opgelost. kosten: ca 50 euro (benzinefilter (13), bougies (28), 2x injectiereiniger (16))
- na een fikse regenbui kwamen wat waterdruppels te voorschijn uit het leeslampje. Hier moet ik nog naar kijken.
- bandenspanning verdient aandacht
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.