Peugeot 206 Roland Garros 2.0 HDI (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 Roland Garros 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik van leaseauto moest wisselen, ben ik overgestapt op Peugeot. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het een foute beslissing is geweest. Hieronder een aantal punten waarop ik dit baseer:
De aflevering verliep problematisch: er was al een levertijd van drie maanden, en dat heeft door een communicatiefout tussen de importeur en de transporteur nog eens drie maanden extra gekost.
Het rijgedrag in de stad is uitgezonderd het verbruik (zie ook elders) in orde, op de snelweg is tot 90-100 km/u vrij rustig, al is het wat korte chassis aanleiding tot stuiteren. Wanneer het pedaal diep wordt ingetrapt, wordt het zeer onprettig: in Duitsland bleek 170 km/h veel te snel en de auto wordt heel zweverig.
Het verbruik van deze auto komt niet overeen met de fabrieksspecificaties: volgens het boekje is het verbruik 1 op 19,2. In de praktijk is het echter een dorstig baasje: 1 op 15 - 16 is heel normaal. Volgens de dealer/onderhoudsgarage is de oorzaak de emissienorm, waarbij - om hier aan te voldoen - extra diesel moet worden ingespoten (?).
De automatische airco voldoet niet. Bij een instelling op 20 graden is het te koud in de auto en op 21 graden weer te warm. De airco heeft een vochtafvoerprobleem, zodat in de winter de binnenkant van de auto bevriest en krabben noodzakelijk is.
De stoelen zijn niet geschikt voor lange afstanden. Bij gebrek aan steun in de lenden en harde zit is het rijden na een uur een ware beproeving.
De kwaliteit van het leer is slecht: het ziet er na 1,5 jaar uit alsof het 15 jaar intensief gebruikt is. Buiten het leer is het interieur van goedkoop plastic, en vanwege rare reflecties door het plastic interieur heb je het gevoel alsof je in een metalen ruimte zit.
De kwaliteit van geluidsinstallatie - met maar liefst zes speakers - is afgrijselijk. Ik heb na een maand de standaard speakerset vervangen door een Pioneer speakerset, die goed geluid maken, maar niet volledig tot hun recht komen door de versterking van de ingebouwde radio, alsmede de slechte plaatsing van de speakers voorin (in het midden van de deur).
Nee, mijn Golf IV reed echt vele malen beter.
PROBLEMEN
Computer slaat zo nu en dan op hol waardoor er niet met de auto gereden kan worden. Installatie van nieuwere software versies hebben geen soelaas geboden. Een work-around is de spanning van de accu halen om de computer te herstarten.
De oliepeilmeter werkt van meet af aan niet naar behoren, de computer weet er ook geen raad mee.
Stuurpomp is vervangen, omdat bij snelle stuurwisselingen (bv inparkeren) de oliedruk wegviel en het sturen plotseling zwaar werd.
De turboslang - die af fabriek te kort bemeten is - is een keer tijdens de rit eraf geschoten, waardoor het vermogen tot non-exsistent werd gereduceerd en niet verder te rijden viel.
Plots verscheen vanuit de linker raamstijl een scheur in de voorruit (torsie?), waardoor de ruit vervangen moest worden.
Rammeltjes, kraakjes, piepjes (irritante, ondefinieerbare geluiden in en rond het dashboard).
De onderhoudsgarage doet echt zijn best het vehikeltje zo goed mogelijk rijdend te houden. Jammer dat je voor hen geen sterretje extra kunt geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.