Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)

autoreview

Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)
Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)Peugeot 206 Air-line 1.4 (2007)

Signalement

Uitvoering206 Air-line 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst133.500 km
Lezerswaardering: 53%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elegante mooie franse comfortabele auto!

  • 133.500 km

Wat een parel deze auto, mijn vrouw en ik hebben deze auto van een dame overgenomen die het niet meer verstandig vond om te rijden en deze auto heeft dat ook in z'n eerste 11 jaar nauwelijks gedaan!

Letterlijk bijna altijd binnen gestaan, slechts 9000km gereden in 11jaar, waar vind je dat?
Een zo goed als ook smetteloze auto vonden we in de garage die stond te verstoffen.

Nou sinds 2018 hebben we deze auto overgenomen en gevoelsmatig moesten we deze auto echt 'los' rijden!

De motor was vrij lui en de auto viel bij langzaam rijden regelmatig uit zowel op benzine als gas. Maar in de afgelopen 3jaar jaar en 80000km verder is hij gevoelsmatig tot leven gekomen en rijdt de auto soepeler en zuiniger.

Hij staat op z'n 2e set banden, naast dat we ook nu 3 seizoenen op nieuwe winterbanden hebben gereden.

Omdat we er zelf wel veel mee rijden hebben we voor slechts 1500euro er LPG inlatenbouwen alsnog en de tank hangt mooi onder de auto en een klein nadeel is dat het reservewiel los in de kofferbak moet liggen.

De Peugeot 206 heeft hier en daar een beetje achterhaalde bouw dat je geen dubbele boden in de kofferbak hebt bijvoorbeeld waar je je reservewiel onder kan bewaren bijvoorbeeld.

Maar voorlopig voldoet deze auto en hij voelt nog steeds als een nauwelijks gesleten auto die het probleemloos doet op LPG en van zichzelf stil/comfortabel en betrouwbaar is. De binnenruimte is zeker voldoende te noemen en het zicht rondom en de stoelen geven voldoende steun.

We vinden de standaard koplampen een beetje zwakke verlichting hebben en het is een beetje achterhaald dat er geen AUX of USB aansluting in de auto zit maar goed, dat is toekomst muziek qua connectiviteit voor een volgende auto. Ook de versnellingsbak voelt hakerig aan, het schakelen kan zeker soepeler.

Het enige naast het normale onderhoud wat ons is overkomen dat we, mede door LPG-gebruik de kleppen hebben moeten laten stellen omdat hij stationair niet mooi liep, maar dat doet hij na het stellen nu wel mooi.

Ook was er lichte olielekkage maar dat is weer verholpen. Dus bij een volgende beurt is dat in de gaten houden.
Ook nog een puntje van opmerking dat de co2 uitstoot bij de laatste apk te hoog was maar kon gesteld worden omdat deze motor volgens mij nog goed instelbaar is.

Update op 8-5-2020: Deze week is de jaarlijkse APK-keuring en een onderhoudsbeurt geweest. Nu waren de voorbanden toch echt wel op en deze set voor heeft er na 13 jaar toch nu aan moeten geloven wegens teveel droogtescheurtjes en 1 band die op 1,6 mm zat. Kwestie toch van de goede meetapparatuur hebben om echt te kunnen vaststellen in 1 van de groeven waar het profiel het minst is.

De grootste kostenpost was dat er 2 axiaalgewrichten de reden waren dat de auto na een jaar alweer uitgelijnd moest worden en deze vervangen moesten worden. Ook daardoor waren de banden voor op en de achterbanden zijn na 55000km nog ruimschoots goed (de rest van de kilometers op winterbanden gereden)

Dit was dus even een tegenvaller maar we verwachten dat er nu niet meer uitgelijnd hoeft te worden en de auto dus minder weerstand heeft en de banden minder slijten voor en dus ook zuiniger rijdt.

We kunnen weer een jaar vooruit met de apk en onderhoud. Verder doet de auto het goed en rijdt hij dus nu ook weer prima.

Iemand ervaring met dat bij de Peugeot 206 de axiaalgewrichten bij een dergelijke km-stand van 70000km of een leeftijd van 13jaar vervangen moeten worden (de garage zei zelf van toch het gevolg van slijtage door drempels en stoepen), terwijl we daar erg voorzichtig mee zijn maar toch.

Verder goede service en de auto is weer netjes over het geheel opgeknapt met de beurt en airco service en de remmen weer opgeknapt.

Tot de volgende update!

Update medio mei 2020:
Na 3maanden weer een 90km op benzine gereden om het systeem lekker gesmeerd te houden en het laatste restje e10-benzine opgemaakt. Nu begonnen met een verse tank superplus 98. Dat gaat langer mee dan e10 95 benzine en uit principe niet meewerken aan het hogere deel voedingsgewassen wat voor e10 nodig is en bang voor mogelijke verstoppingen in de motor en al zit het alleen tussen de oren op z'n minst, gevoelsmatig draait de motor net even fijner hierop en pakt hij bij optrekken net even lekkerder op bij koude motor als hij dus nog niet op gas loopt. Dat was mijn pleidooi voor premium benzines.
Tot de volgende update, benieuwd hoe lang ik met deze tank benzine kan doen!

Update juni 2021:
Ik heb deze review hierboven al wat geactualiseerd maar in mei j.l. is de auto weer voor onderhoud en apk geweest en de lambdasonde moedlst worden vervangen voor de keuring.

In april al nieuwe zomerbanden achter gedaan omdat die nu te oud waren.

We gaan vrolijk door voorlopig met nu 90400km. Nog steeds uniek laag voor een 14jaar oude auto en met gas! Unieke 206 en nog steeds nauwelijks schades gelukkig, tot vervolg!

In 2022 hadden we een lichte voorschade waarbij de radiator licht geraakt mee blijkt te zijn. Deze is vervangen omdat hij na de schadereparatie leek is gegaan. Maar de motor heeft tot en met begin 2023 een lekke koppakking gekregen. Dit moet een oorzaak bij de schade met geraakte radiateur zijn geweest.

De reparatiekosten van de koppakking en alle toebehoren heeft ons er versneld toe doen besluiten, met pijn in ons hart, de auto te verkopen. We hebben nu een prachtige Renault Megane Estate uit 2011. Zie andere review.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.