Opel Kadett C (1979)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadett C |
---|---|
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
ERVARINGEN
- 89.000 km
Deze Kadett heb ik cadeau gekregen voor mijn 18e verjaardag. Het was dus mijn eerste auto, waarmee ik al (op achteraf weggetjes) rondreed lang voordat ik mijn rijbewijs had behaald.
In april 2001 haalde ik dan toch mijn rijbewijs, en nu kon het avontuur beginnen.
In de zomer liep de Kadett probleemloos. Toen het echter wat kouder werd begon hij een probleem met starten te krijgen: wanneer hij koud was liep de motor slechts op 3 cilinders. Het bleek dat de vorige eigenaar zonder koelvloeistof/water had gereden waardoor het motorblok door de hitte was gescheurd. Omdat ik de auto in het weekend nodig had om te gaan werken, en het regelmatig voorkwam dat ik hier niet (op tijd) geraakte omdat de motor er bij het eerste beste stoplicht ermee op hield, besloot ik om hem tijdelijk in een garage te zetten en een andere auto te kopen voor dagelijks gebruik (E-Kadett).
Na een jaar daar te hebben gestaan, heb ik hem toch weer van stal gehaald, en in orde laten maken. Zo kwam er onder meer een ander motorblok in (wel een origineel 1200 S blok), werden de voorwiellagers vervangen, evenals de accu en de remvloeistof, nieuwe thermostaat inclusief pakkingen en nog een aantal andere kleine dingen.
Omdat ik de E-Kadett een fijne auto vond, en de C inmiddels oldtimer was, besloot ik om hem als tweede auto te rijden.
Zo heb ik 2 jaar probleemloos ongeveer 2500 km gereden. Totdat ik (ergens in 2005) ergens geparkeerd stond en hem wilde starten. Niks, maar dan ook echt niks. Je hoorde alleen de sleutel in het contact. Mijn zus gebeld die me naar huis heeft gesleept (dat is een van de nadelen van een automaat: je kunt hem niet aanduwen). Naderhand bleek dat de startmotor niet meer je-dat was. Deze door een achteroom laten reviseren, en hij liep weer als een zonnetje.
Ongeveer een half jaar later ging de waterpomp kapot. Gelukkig was ik er op tijd bij, en kon ik thuis komen zonder dat hij kookte.
Sindsdien eigenlijk geen problemen meer gehad. Iedere keer als ik met hem reed (ik heb hem net 2 maanden geleden verkocht) viel het mij op dat hij heerlijk soepel stuurde (zonder stuurbekrachtiging!) en dat de automaatbak zijdezacht schakelde.
Al met al heb ik in de 9 jaar dat ik hem in bezit heb gehad, altijd veel plezier beleefd. Ook de reacties van de mensen is vrijwel altijd positief: veel oudere mensen hebben vroeger zo’n Kadett C nog nieuw gekocht.
Wegens de aanschaf van een andere klassieker (Cadillac) heb ik de Kadett verkocht. Met lichte pijn in het hart. Maar; in het leven moeten keuzes gemaakt worden, en 3 auto’s is voor een student een beetje teveel van het goede.
PROBLEMEN
- 89.000 km
Zoals hierboven beschreven, maar nu kort op een rijtje:
- Origineel motorblok gescheurd (vervangen)
- Startmotor (na revisie weer prima)
- Waterpomp
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.