
Wim Both heeft de Opel Kadett A tot en met E, en toch mist hij er nog een
Wim Both verzamelt heel veel maar wij komen voor zijn verzameling van alle generaties Opel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Kadett was lange tijd het populairste model van Opel. Voor de Tweede Wereldoorlog werd de naam al gebruikt. Van de naoorlogse versies zijn in totaal 5 generaties verschenen in de periode 1962 tot 1993. De Opel Kadett was meer dan 30 jaar de best verkochte auto van Nederland. De Kadett E (1984-1993) zou later nog verdergaan als Daewoo Nexia. In 1991 verscheen de Astra die de Kadett uiteindelijk af zou lossen.
Kadett B
De eerste Opel Kadett was er vooral gekomen om de Volkswagen Kever te beconcurreren en slaagde daar heel goed in. In drie jaar tijd van 1962 tot en met 1965 - verkocht Opel er bijna 650.000 van, en dat was een record. Opel had de smaak dan ook goed te pakken en besloot in lijn met de Rekord al in 1965 met een opvolger voor de Kadett te komen.
Het werd de Kadett B, die op de autotentoonstelling van Frankfurt in september dat jaar onthuld werd. De auto was qua uiterlijk stukken moderner dan zijn voorganger en nam volledig afscheid van het tijdperk van chroom en vinnen, waarvan op de Kadett A nog wel wat was terug te vinden. Hij was bovendien naar alle kanten gegroeid, wat vooral de binnenruimte ten goede kwam. Tel daarbij op dat hij nu ook met vier deuren leverbaar was en het succes kon niet uitblijven.
In 1969 kostte een Kadett 6.999 gulden en dat was dan wel een slordige duizend gulden meer dan wat een Kever kostte, maar de compacte Opel bood meer en was veel moderner. Onder de motorkap vond je viercilinders die qua inhoud varieerden van 1.078 tot en met 1.897 cc (45-90 pk). Die laatste haalde een top van 160 km/h. De Kadett B werd dan ook een nog groter succes dan de Kadett A, al bleef de 'B' ook veel langer in productie. Tussen 1965 en 1973 werden er 2.191.691 gebouwd. En dan hebben we de Caravan (de stationwagon) en de Coupé nog niet eens meegerekend (respectievelijk goed voor 418.959 en 103.633 stuks). De meest tot de verbeelding sprekende Kadett B was zonder twijfel de Coupé Rallye. Net zoals de gewone Coupé een erg mooi gelijnd wagentje met sterk aflopende achterkant, maar nu met opvallende strepen en matzwarte motorkap, schijfremmen vooraan en dubbele carburateur. Met 90 pk bovendien snel genoeg om goed te kunnen scoren in de autosport.
Kadett C
De Opel Kadett van de derde generatie had een compleet nieuwe carrosserie ten opzichte van zijn voorganger, al waren de overeenkomsten tussen de twee overduidelijk. Hij werd ietsjes langer en hoger wat vooral de binnenruimte ten goede kwam. De prijs in Nederland bedroeg 9.535 gulden in 1973 - het jaar van introductie - en de importeur verkocht ze als warme broodjes. Tegelijkertijd met de sedan werden ook de stationwagen (Caravan) en de Coupé in de showrooms van Opel geparkeerd. Die eerste was een echt pakezeltje; de tweede een zeer sportief ogend autootje die vooral voor de liefhebbers die zich net geen Manta konden veroorloven een schot in de roos moet zijn geweest. Technisch was de Kadett C overigens niet echt schokkend, want onderhuids waren de verschillen met de Kadett B gering. De viercilinder motoren kwamen met inhouden van 933 tot en met 1.979 cc en daarmee met vermogens die minstens zo ver uiteen liepen: van 40- tot en met 115 pk. Daarmee waren de lichtste motoren lichter en de zwaarste zwaarder dan bij zijn voorganger. De snelste uitvoering betrof de Kadett GT/E van 1977 die vreselijk goed scoorde in de rallysport, maar tamelijk zeldzaam was op straat. Logisch, want de prijs voor zon Kadett verdubbelde al snel ten opzichte van die van een gewone sedan met aanzienlijk nederiger vermogen. Ook de Kadett City werd een succes. Dit was de eerste hatchback-versie die Opel van dit model bouwde met een grote derde deur. Deze was vanaf 1975 te koop met als basis een 1.196 cc motor met 60 pk. De sedans, stationwagons en Citys met kun je nog altijd in het dagelijkse straatbeeld van Nederland vinden, de snellere coupés zijn allemaal al bij liefhebbers beland. Een mooie GT/E is in Duitsland inmiddels al een klein fortuin waard.
Wim Both verzamelt heel veel maar wij komen voor zijn verzameling van alle generaties Opel...
Als er één auto de tijd waaruit hij stamt goed vertegenwoordigt, dan is het deze Opel Kadett...
Ooit was Nederland bij uitstek Opel-land en stond het merk met afstand bovenaan in de verkooplijsten....
De Opel Kadett D heeft niet de beste reputatie en is in vrij rap tempo uit het straatbeeld...
'Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder'. Die uitspraak geldt zonder...
Nederland was tot de komst van de Opel Astra een echte Kadett-natie. De Opel Kadett was jarenlang...
Het gros van z'n bestaan zal deze Opel Kadett in volslagen anonimiteit hebben doorgebracht,...
De Opel Kadett is zo'n auto die je vroeger op iedere straathoek zag staan, maar nu haast compleet...
Ontvang nu een gratis upgrade en stap zonder meerprijs in een exclusievere uitvoering van...
Dit is mijn negende Kadett, en derde E Kadett. Eind september 1991 door de eerste eigenaresse...
In mijn normen heb je 3 soorten auto's. Een wegwerp-auto, een liefhebber-auto en een "uitzondering"....
Wanneer Opel in 1970 begint met de ontwikkeling van de C-Kadett kan men in Duitsland nog niet...
De nieuwe Opel Astra betekent een behoorlijke stap vooruit voor het merk met de bliksemschicht:...
Dat gebruikte auto's uit Nederland vaak naar het oosten worden geëxporteerd, is algemeen bekend....
Autoliefhebber en baarddrager? Grijp je kans in onze AutoWeek & Finez vaderdag winactie!
De Opel Kadett E 1.2. Mijn allereerste auto. Ik was negentien en deed letterlijk alles verkeerd...
De Opel Kadett D is er eentje die je vrijwel nooit meer ziet, vooral zo'n driedeurs Caravan....
De Nederlanders die nooit achter het stuur of op de achterbank van een Kadett hebben gezeten,...
Van de ooit zo populaire Opel Kadett zijn inmiddels nog maar relatief weinig exemplaren over....
Nú 30% korting op een jaar lang AutoWeek + 5 bestsellers cadeau t.w.v. 99,95.
De laatste tijd is het formaat van grilles een veelbesproken onderwerp. Hoofdverantwoordelijke...
Deze week neemt de Honda E het in AutoWeek op tegen de Opel Corsa-E. In de vorige editie blikten...
Ik was al een tijdje op zoek naar een auto voor dagelijks gebruik, maar dan wel een oldtimer....
Kijk ‘m nou toch staan, Opels voormalige succesnummer. De E-Kadett kwam als één van de meest...
De Opel Kadett sedan is een praktische auto. Hij gaat nu in de richting van de 300.000 kilometer...
Deze Kadett zag het levenslicht in 1965 en is nu nog steeds in familiebezit. Het was een van...
Een snelle auto is voor eigenlijk elke autoliefhebber wel een jongensdroom. Het wordt pas...
Dat de auto die wij kennen als Opel Kadett E later werd omgedoopt in Daewoo Nexia zal bij...
Slechtste auto die ik gehad heb zowel motorisch als plaatwerk
Zeer slecht zowel motorisch als plaatwerk nog een trauma van
Fijne auto voor die tijd een hoop bergruimte Heb deze auto ook 11 jaar in mijn bezit gehad...
Heb hem maar 2 jaar in het bezit gehad De Opel wilde hem graag hebben, want ze hadden geen...
Waar de sedan in ons land tegenwoordig met uitsterven wordt bedreigd, was dat vroeger een...
In augustus 2015 kocht ik deze witte 91'er- Kadett 1.4i Expression in Drachten. Ik ging ver...
Opel brengt dit jaar het GSi-label terug. Goed nieuws, want het merk bouwde in de loop der...
Opel heeft een legendarisch label nieuw leven ingeblazen: GSi. Heeft de nieuwe Insignia-uitvoering...
Nadat ik noodgedwongen helaas afscheid moest nemen van mijn vorige Kadett E uit 1988,ben ik...
Mijn vader was een garage houder, dus als ik thuis kwam en een paar dagen vrij had van mijn...
AutoWeek-lezer Jos Gunsing weet zo tegen het eind van het jaar nog een regelrechte knaller...
Achterdeuren, een grotere hatchback-klep, meer dan 50 pk: de eerste eigenaar van deze Opel...