Nissan Sunny 2.0 D Sail (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sunny 2.0 D Sail |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 275.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik gekocht, 21-11-03, omdat de Golf veel te veel (financiële) problemen gaf. Na 210.000 waren alle geperste wiellagers versleten.
De uitrusting is best compleet, schuifdak, verstelbaar stuur, mistlampen voor en achter, deelbare achterbank etc.
Het blok is verrassend goed en relatief ’snel’ ondanks z’n 75pk. Bovenal is het een zuinig blok, gemiddeld rij ik 1:16. Dit is voor mij belangrijk omdat ik 40.000km per jaar rij.
Het veercomfort is beetje aan de stoterige kant en de stuurbekrachting is een beetje licht. Maar daarentegen is het weggedrag voorspelbaar, beetje onderstuur vanwege het zware blok. Op nat wegdek is het even uitkijken voor het ’zetten’ van de achterkant bij het remmen in een bocht.
Kortom de Nissan Sunny 2.0D Sail is een goeie auto voor het geld, dus ook als 1e auto als je veel op de weg bent.
Na aanschaf van de sunny kwam ik erachter dat de km-stand ong 100.000km was terug gedraaid, daar was ik niet echt blij mee...
***ik heb deze al eens gemaakt voor de heel oplettende lezer, maar kon de vorige niet meer veranderen***
UPDATE: 04-10-06
nu bijna 3 jaar later moet ik zeggen dat de sunny nog steeds een saaie auto is, maar heel erg betrouwbaar. mijn gemiddelde verbruik ligt inmiddels op 1:18.
tijdens mijn huidige verbouwing heb ik 1 tank volledig leeggereden met constant puin erachter (ong 1200kg per keer) dit ging verrassend goed en toch nog een verbuik van 1:14.
UPDATE: 01-05-07
Na een reparatie van een ruitensproeiermotor + sproeikopje (65,-), de achterruitenwissermotor (E35,- op de sloop), rechter wiellager + apk (E300,-)
en enkele lampjes ben ik ’vandaag’ de 400.000km gepasseerd.
Het verbruik dat ik nu ongeveer heb is al richting 1:19.
De totale kosten zijn nu zo’n 15ct/km en daar kan ik echt geen andere (of nieuwere) auto voor rijden.
Nu moet ik toch eerlijk bekennen, dat ik stiekem naar een andere auto aan t kijken ben. Dan ga ik over een jaartje waarschijnlijk afscheid nemen van mijn trouwe 4wieler die er dan zo’n 450.000km op heeft zitten en mij in totaal ongeveer 175.000km ver heeft gebracht.
UPDATE 22-10-07
Sinds de laatste update van 410.000km is het enige dat ik vervangen heb; het rechter-koplamp-stekkertje. Dit was ook de reden waarom ik elke maand een (soms meerdere) H4 lampen moest vervangen!
De massa-aansluiting van het stekkertje was totaal weggesmolten!
Het schijnt nogal eens voor te komen bij de Sunny’s (type N14) dat dit massapunt wegsmelt. DUS mocht uw sunny N14 ook dit probleem vertonen kijk even naar het lampstekkertje! Na 10 minuten werk en wederom een nieuw H4 lampje is het probleem opgelost. (het stekkertje heb ik niet hoeven af te rekenen bij de dealer)
De laatste 2 maanden, buiten dit kleine dingetje, helemaal geen onderhoud gehad!
Mede daardoor is mijn kostprijs dit jaar voor onderhoud stevig gedaald naar 3ct/km (was 5ct/km)
De teller staat inmiddels op 415000km; slechts 5000km gereden in 2 maanden want ik heb vakantie gehad!
Update 01-02-08
het is inmiddels weer ruim 3 maanden geleden sinds de laatste update, dus bij deze weer eens update!
het wordt een beetje saai, maar buiten de achterruitensproeiermotor (leuk scrabble-woord) à €60,- incl montage, is er helemaal niks gebeurd.
Update 12-02-08
Tijd voor de apk. (welliswaar 1,5maand voor werkelijke datum maar had financieel wat over ;-) )
Buiten de kentekenplaatverlichting, dat wist ik maar schroefje was dolgedraaid, helemaal niets!!
De roetmeting kwam voor het 4e jaar op rij lager uit dan t vorige jaar!
De rekening moet ik nog krijgen, maar zal wederom niet erg veel zijn!
Update 06-04-08
Het begint een beetje saai te worden;
want ondanks de korte tijd tussen de vorige update is er weer helemaal niks gebeurd.
Waarschijnlijk is dit de laatste update voor de ’afscheidsupdate’.
Vanmiddag verschijnt de 430.000km op de teller.
Update: 17-05-08 afscheidsupdate!
Na een dikke maand wordt dit de echte laatste update-review voor mn Sunny.
Ik heb sinds vorige 1 probleempje gehad, na t klussen had ik 1 (!!) platkopspijker niet opgeruimd en die was een innige relatie aangegaan met mn linker voorband..
Kortom lekke band, dus maar een propje laten schieten.
Verder, wederom, helemaal niets!
Volgende week is t zover eindelijk, de knoop doorgehakt, mn ’nieuwe’ mag ik gaan ophalen!
Voor diegene die deze review regelmatig lezen zal t een verrassing zijn want:
volgende week mag ik mijn Alfa 147jtd Distinctive ophalen :)
Daarover zal natuurlijk weer regelematig een update verschijnen.
27-05-08:
overzichtsupdate:
Na precies 4,5jaar heb ik de Sunny naar de sloop gebracht.
Hieronder heb ik een ’kostenplaatje’ gemaakt:
€2500,- aanschaf
158.334km gereden
9039,76 liter diesel
€8991,27 brandstof (5,8ct/km) (hoor ik Minister Bos spontaan een vreugde dansje maken??)
1:17,1 verbruik
€7773,94 onderhoud (4,9ct/km)
€2350,- afschrijving. (1,5ct/km)
kostenplaatje komt uit op 12,2ct/km ex wegenbelasting (2ct/km) en verzekering (0,5ct/km).
Dus voor 14,7ct/km heb ik de afgelopen 4,5 jaar rond gereden.
Spotgoedkoop en hulde voor de Sunny!
PROBLEMEN
distributieriemen moesten worden vervangen na aanschaf zo ook de waterpomp.
na de vervanging van de distributieriemen, scheurde het nokkenastandwiel in 2 stukken, hierdoor moest ik een revisiekop laten monteren na 313000km.
naast het gebruikelijke onderhoud zijn inmiddelsvervangen:
300.000km: gloeistaven preventief vervangen (€72,-)
330.000km: remschijven en blokken (via ebay, €61,-)
343.000km: accu (€88,-)
346.000km: homokineten (€380,- bij kwikfit want die waren een stuk goedkoper dan de dealer)
350.000km: ruildynamo (erg duur, €470,-)
362.000km: distrubiutieriem (€280,-)
390.000km: gloeistaven preventief vervangen (€72,-)
408.000km: achterste remschoenen (zonder de trommels) 145,-
417.500km: achterruitensproeiermotor 60,-
ik moet wel zeggen dat dat (comfort, verbruik, rijgeluiden enz) vergeleken is met mn sunny 2.0D. (dan valt alles mee natuurlijk ;-) )
Zoals hierboven in de beschrijving al gezegd volgende week (waarschijnlijk) 23mei is het zover!
De volgende auto kan ik ophalen, een Alfa 147jtd Distinctive uit 2002.
Tijdens mijn zoektocht waren alle Nissan Almera’s al verkocht of veel te duur.
Dus dan ga je verder kijken dan je neus langs is, dus kwam ik bij Alfa Romeo terecht.
Toevallig stond er ’hier’ in Bergen op Zoom 1 bij de dealer (Swagemakers), daar gekocht en daar altijd in onderhoud geweest om vervolgens daar in de verkoop te staan.
Het is dus een 147jtd (115pk/275Nm) uit 2002, 133000km, Alfa Rosso (gewoon nog 1 kleur rood!) en 3drs.
(hiervoor heb ik nog een proefrit gemaakt in een 147 uit Rhoon)
Dus eerst maar eens een proefrit gemaakt!
Je mag niet vloeken dat weet ik, maar potver wat rijdt zo’n 147 super!!
Ik was gelijk verkocht, en dus maar (na een nachtje slapen natuurlijk) toch maar besloten om deze te kopen.
Om filosofisch te blijven:
Met een traan en een lach neem ik afscheid van mijn Sunny!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.