Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

autoreview

Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

Signalement

UitvoeringAlmera 2.0 D GX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst309.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 169.000 km

Omdat de VW Fox van m'n werk weg ging en de Toyota Starlet intussen meer een exportauto was en bovendien geen airco had, was ik van plan een andere auto uit te zoeken. Omdat ik per jaar zo'n 30.000 km zou gaan rijden, leek het me toch voordeliger om een diesel of een auto op gas te gaan zoeken.

Eerst heb ik zitten zoeken naar een Honda Civic op gas. Deze zijn als occaisson nogal vrij prijzig en hebben vaak al de 2 ton gepasseerd, waardoor het risico op doorgebrande kleppen steeds groter wordt, wat mogelijk een dure reparatie kan zijn. Ik had wel een mooi exemplaar gezien met nog geen 2 ton, maar er zat rond de spatborden al flink wat roest en bovendien vroegen ze er nog zo'n 3000 euro voor.

Toen ben ik gaan kijken voor een Opel Corsa B, diesel en airco, maar deze zijn vrij zeldzaam en vind er sowieso maar eens 1tje zonder roest. Mijn collega heeft zo'n Corsa B diesel, motorisch had hij er goede ervaringen mee, maar ook deze had erg veel last van roest. (hetzelfde eigenlijk als bij mijn blauwe Corsa). Tevens liggen de aanschafprijzen vrij hoog en bovendien kunnen de onderhoudskosten hoog uitvallen, bovendien begeven de dynamo's het na zo'n 70.000 km..

Als je eenmaal een Toyota hebt gereden, wil je eigenlijk weer een Toyota. Maar dan zou het toch een diesel gaan woren, een Yaris of een Corolla. Helaas zijn de occaissonprijzen erg hoog, en ik was eigenlijk niet van plan om kapitalen in m'n auto te gaan steken. Toen ben ik verder gaan kijken bij Japanse diesel en dan kom je automatisch eigenlijk uitbij Nissan. Eigenlijk zijn ze wat mij betreft net zo betrouwbaar als Toyota, maar wel 2x zo goedkoop in aanschaf, hetzelfde geldt trouwens ook voor VW, met name de Golf. Vindt maar eens een Golf diesel met een lage aanschafprijs, airco en een betrouwbare km-stand. Bovendien zijn ze niet zo betrouwbaar als men beweerd (aldus vrienden van me die een Golf diesel gereden hebben)

Mijn keuze bij Nissan was gevallen op een Micra of Almera. Een micra diesel (type 2) met airco heb ik helaas niet kunnen vinden. Een Almera echter wel, die zijn er in overschot als occaissons, bovendien waren deze toendertijd standaard als met airco uitgevoerd. Bovendien waren de km-standen bij veel occaissons erg gunstig, zodat ik hopelijk nog wel even vooruit zou kunnen. Zo'n 3 ton moet volgens mij makkelijk realiseerbaar zijn.

Dit keer besloot ik ook eens buiten mijn woonprovincie Zeeland te gaan kijken, omdat het soms behoorlijk kan schelen in de aanschafprijs. Dit wordt door iedereen beweerd, maar het is ook echt zo, wil je je auto in Zeeland verkopen, kun je er wel veel meer voor krijgen dan buiten Zeeland. Het scheelde voor het type Almera wat ik zocht al bijna zo'n 1000 euro in aanschaf. Mijn oog was gevallen op een Nissan Almera 2.0 diesel, zilver metallic met airco, 169.000km op de teller en bovendien ABS, elektrische ramen en CV met afstandsbediening. De vraagprijs was 2750 euro, maar in de advertentie stond dat hij ook een trekhaak had, dit bleek echter niet het geval en daarom kreeg ik nog een korting van 300 euro, zodat ik er zelf nog een trekhaak op kon laten zetten voor dit geld. Dit was wel erg aantrekkelijk, het enige minpunt was een kleine deuk, maar op de foto was het nauwelijks zichtbaar. Toen ik voor een proefritje ging kijken bleek de deuk erg mee te vallen (gelukkig geen lakbeschadiging). Voor zo'n 3000 euro had ik bij mij op het dorp een almera uit 1996 met al 3 ton op de teller, het scheelde toch best wat euro's.

Bij het starten een heerlijk nagelend dieselgeluid, net een trekker. Eenmaal warm reed hij best OK. Ook het motorblok zag er ok uit, geen oliesporen en ook het interieur was nog als nieuw. Er was nog nooit in gerookt en Nissan dealer onderhouden, bijna te mooi om waar te zijn. Ik had wel een beetje m'n twijfels, omdat het echt een ontzettend vaag autodealertje was, maar hij was wel eerlijk over de km-standen van z'n auto's dat die echt klopten. Ik vond de km-stand van deze auto wel erg laag voor z'n prijs en daarom heb ik voor de zekerheid een NAP check gedaan bij een garagehouder die ik toevallig kende. Het bleek gelukkig te kloppen en marktplaats.nl houdt tegenwoordig ook bij of dit klopt. Omgerekend was er "slechts" zo'n 17.000 km per jaar mee gereden, niet echt veel dus, dat kon je ook wel overal aan zien. 's Middags had ik opgebeld dat ik hem graag wou kopen en 's maandags kon ik hem ophalen met beurt en APK.

De 1e (niet geheel probleemloze) kilometers

  • 169.200 km

Nadat ik de koop rond had, kon ik de Nissan meenemen. De belangrijkste reden voor de aanschaf van deze auto is eigenlijk geen afschrijving, zeer betrouwbaar, lage onderhoudskosten en goedkoop in verzekering.

Ik had een vriendin van me mee genomen die achter mij aan zou rijden, voor het geval er onderweg iets mis mocht gaan. Terug naar huis waren zo'n 150 km's. De eerste 100 km's gingen goed en mijn vriendin was intussen al een andere richting uit gereden. Toen leek het of het gaspedaal even bleef hangen, even met m'n voet heen en weer, gelukkig was het weg. Maar toen kwam het terug en begon het lampje van het motormanagement te branden en kon ik maar maximaal 2000 toeren draaien. Gelukkig was ik in de buurt van een garage waar ik de eigenaar van kende, hij had even gekeken, en zij dat het waarschijnlijk aan het elektronisch gaspedaal lag (wie heeft dit in godsnaam ooit uitgevonden). Volgens hem moest de computer even gereset worden, dan was het weg, helaas was hun uitleescomputer net de deur uit voor een reparatie, maar ik kon de volgende dag wel terugkomen. Maar naar mijn huis was het nog zo'n 50 km., volgens hem kon ik er gewoon mee doorrijden. Ok, ik rijden, maar echt handig was het niet als continue je vermogen wegvalt, vooral als net de spits begint. Eenmaal thuis had ik gelijk mijn eigen garage gebeld en gevraagd of hij er even naar kon kijken, ik had hem tenslotte toch pas over een paar weken nodig, dus echt haast had het niet. Enkele dagen later nadat ik hem had weggebracht kon ik hem weer ophalen, de computer was gereset en het probleem was weg, en bovendien hoefde ik niets te betalen, kijk dat is nog eens service van zo'n dorpsgarage.

Update 21-1-2009

  • 173.000 km

Na het probleem met het motormanagement is dit gelukkig niet meer teruggekomen. Mijn garagehouder adviseerdeom eerst maar eens wat proefkilometers te maken voordat ik hem echt zou gaan gebruiken voor m'n werk. Ik heb zo'n 2000 km. "proefgereden", vaak stukken van zo'n 100 km.. Er hebben zich uiteraard geen rare dingen voorgedaan, alleen die piepende remmen, maar intussen went dat en rem ik af op de motor.
Intussen is de VW Fox van m'n werk weg en m'n Toyota Starlet rijdt misschien al rond in Afrika, dus nu wordt de Nissan dagelijks gebruikt, 50km. heen en 50 km. terug naar huis, wekelijks kom ik aan zo'n 600, 700 km. met privé km's erbij. De wegligging is echt heerlijk, lekker sportief en niet te week, goede japanse vering

In het begin was ik niet zo'n fan van de elektrische ramen, omdat ik bang ben bij een tewaterlating of ongeluk dat je ze niet meer open krijgt, maar goed, dat komt hopelijk ook nooit voor. Bij Europes en met name Franse auto's en natuurlijk bij de Golf 4 gaat dat nogal eens stuk, maar bij deze auto heb ik er wel vertrouwen in dat het blijft werken. M'n noodhamertje heb ik al klaarliggenvoor het gevalhet nodig mocht zijn. De instelling van de verwarming werkt net als bij het gaspedaal helaas elektronisch, daar kwam ik achter toen in de radio installeerde en dat merk je ook als je de verwarming wilt afstellen. Hij wordt of net wat te koud of net wat te warm, een tussenstand is er niet echt. De temperatuurknop kent allemaal vaste standen die waarschijnlijk ergens in de motorruimte de kachelkraan bedient. De airco werkt wel goed, hoewel het sinds begin dec. 2008 nog niet echt boven de 8 graden is geweest, heb ik hem nog niet echt goed kunnen testen. Wanneer ik de airco echter bij het wegrijden met beslagen ramen aanzet, wordt dit alleen maar erger, dus daar is deze niet echt handig voor, de kachel voluit werkt beter.

Ook bij de vorst van begin januari startte de auto moeiteloos in 1x, zelfs niet een paar keer doorstarten, maar gewoon in 1x, wat een heerlijk ouderwets dieselgenagel om te horen. Vooral koud duurt het een eeuwigheid om op gang te komen, maar eenmaal warm kan je gewoon goed met het verkeer meekomen. Wel moet je bij het inhalen even terugschakelen van 5 naar 3 of 4de versnelling. In de 2e en 3e versnelling rijdt hij wel erg lekker als je maar zo'n 30 of 40 rijdt, dan reageerd hij vrij direct net als bij zo'n nieuw commonrail diesel. Het blok draait ook maar opvallend weinig toeren, bij zo'n 120 km/h zo'n 2700, bij 80 maar zo'n 1500. Dit zorgt ervoor dat hij redelijk zuinig is. Bij de vorstperiode haalde ik zo'n 1 op 17, intussen kom ik soms aan de 1 op 18, dit is bij zo'n continue 120 km/h. Ik heb ook bij een rit van zo'n 200 km. waarbij ik gemiddeld maar 100 km/h reed, een verbruik gehaald van 1 op 13,5, erg vreemd? Misschien omdat je te weinig toeren draait en de motor het daardoor "zwaarder" heeft. Het olieverbruik is tot nu toe eigenlijk nog nul. Ik dacht even bij een ritje dat ik het olielampje zag oplichten, had er toen gelijk een halve liter bijgegooid, maar achteraf bleek hij nog vol te zitten.

Wel blijft het lampje even branden als je de motor bij koude motor start, maar dat is waarschijnlijk, omdat hij nog even druk moet opbouwen.

Update 11-2-2009

  • 176.000 km

Tot op heden heb ik er al bijna 7000 km mee gereden, uiteraard probleemloos. Wat een heerlijke auto.

Vrienden zeggen wel eens, waarom toch zo'n suffe bejaardenbak?
OK, dat is het ook, mijn beide ooms van 60 rijden Nissan, dat zegt al genoeg, en Nissans schrijven in hun beginjaren ontzettend veel af en hebben weinig restwaarde bijv. in vergelijking met Toyota. Daarom is het wel leuk om nu zo'n 10 jaar oude Nissan voor een prikkie te kopen. Bovendien heb je er een prima auto aan, met (tot nu toe) weinig onderhoud en die je hopelijk nooit in de steek laat. Het verbruik is wel iets meer als een golf TDI (1 op 20 tegenover 1 op 17), maar daar staat wel tegenover een lagere aanschafprijs en minimale afschrijving en een stuk goedkopere verzekering.

Het verbruik ligt nog steeds zo rond de 1 op 17, de buitentemperatuur is sinds januari ook nog niet echt boven de 7 graden uitgekomen, dus ik ben benieuwd of hij minder verbruikt als het straks 20 graden is. Bij mijn Opel Corsa had ik best wat invloed, soms wel tot 2km. extra per liter brandstof. Ik ben benieuwd. Ook denk ik dat als er andere banden onder zouden gaan dat dit ook invloed zal hebben op het verbruik. Nu liggen er van die dure Pirelli's onder (mocht blijkbaar wat kosten bij de vorige eigenaar), ik denk dat ik er continental's onder laat leggen bij de volgende beurt, die Pirelli's slijten best hard, staan ze volgens mij ook om bekend.

Ik heb de auto enkele weken geleden in de was gezet, had dit bij mijn vorige auto's nog nooit gedaan, maar dat doet echt wonderen, hij is nog steeds schoon, het werkt dus toch echt voor regen, maar vooral voor vuil, je hoeft hem minder vaak te wassen, ik heb overigens wel Turtle Wax gebruikt, misschien zit er nog verschil tussen. Hopelijk blijft dat ook ff zitten op de lak.

Update 7-4-2009

  • 180.000 km

Tot op heden heb ik eigenlijk nog geen problemen gehad. Heb verbruik is nu de buitentemperatuur enigszins gestegen is ook best gedaald. Ik heb de banden 0,1 bar boven de normale druk opgepompt, wat resulteert in een nog lager verbruik. Zat ik eerst op gemiddeld 1 op 16,5/17 nu gemiddeld op 1 op 19. Ben ook erg benieuwd hoe dit v/d zomer zal zijn als het buiten tussen de 20 en 30 graden is, zal ik de 1 op 20 kunnen halen?

Nu het eindelijk wat warmer is, kan ik ook de airco uittesten, die werkt dus niet, althans ik denk dat de koelvloeistof ervan een eind op is, de pomp etc. draait wel. Dit zal ik even aan mijn garagehouder laten nakijken.

De ruitenwissers heb ik vervangen door zogenaamde flexwipers, dat zijn van die nieuwe soort ruitenwissers die op eigenlijk alle nieuwe auto's zitten. Je kan ze bij de dealer voor €20,- per stuk krijgen, maar ik heb ze gewoon van de Action, waar ze leuk €3,- per stuk zijn, dus voor €9,- ben je klaar. Ik heb ze overigens niet gekocht om de auto stoerder te laten lijken, want dat zal ie nooit worden, maar gewoon omdat deze veel beter wissen, zonder gekraak, ik had ze ook moeten hebben bij die VW Fox, daar was het gekraak echt een drama.

Update 13-06-09

  • 187.000 km

Enige tijd geleden heb ik de auto naar de garage gebracht voor de airco. Zoals ik al dacht bleek de koelvloeistof op te zijn, tijdens het vullen bleek er ook een lek in te zitten in een buis aan de voorkant bij de radiator, deze moest vervangen worden. Uiteindelijk nadat deze vervangen is, werkt alles weer perfect. Hij wordt niet koud, maar echt ijskoud, meestal zet ik hem voordat ik op de plaats van bestemming ben 10 min. tevoren uit, het blijft dan nog aangenaam koel in de auto en bovendien kan de airco dan even "drogen".

Bij 185.000 heeft de auto een grote beurt gehad, hij trekt nu ook veel beter, al met al weer €300,- armer.

Nu het wat warmer is rijdt hij ook een stuk zuiniger. Opmerkelijk genoeg heb ik hetzelfde als bij m'n corsa. Wanneer de airco aanstaat rijdt hij nog zuiniger. Ik heb intussen al 1 op 20,5 gehaald, overigens wel bij zo'n 90km/u gemiddeld.

Update 15-08-09

  • 192.000 km

Het was een groot raadsel of wel ooit de distributieriem vervangen was, nergens terug te vinden. Gelukkig is hij grotendeels door de Nissan dealer in onderhoud geweest. Ik had even een belletje gedaan naar de betreffende dealer waar hij in onderhoud geweest was, en hij was bij 90.000 vervangen (handig die pc's tegenwoordig), inmiddels heb ik hem dus bij 190.000 door m'n eigen garage laten vervangen, kosten zo'n €550,-, hierbij zijn ook alle andere riemen vervangen, (brandstofpomp, dynamo, airco etc.). Volgens m'n garagehouder zijn het onverwoestbare motoren, dus hoop dat hij het nog eventjes volhoudt.

Het verbruik is op z'n zuinigst 1 op 22 geweest. Dit met airco aan en "randstadverkeer", dus file en gemiddeld 80 of 100 km/u rijden. Eigenlijk nooit gedacht dat ik dit zou halen, omdat het toch een 2 liter motor is. Als je echt continue zo'n 80 rijdt moet denk ik zeker een verbruik van zo'n 1 op 24 haalbaar zijn.

Verder vind ik de prestaties nog steeds erg goed, ondanks dat het een dieselmotor zonder turbo is. Ik denk ook niet dat een 1.5 diesel had gepast in deze auto, die zou het gewicht niet trekken. Het verbaast me soms echt hoe snel hij optrekt als hij goed warm is. Het enige minpunt is soms het accelereren op de snelweg van 90 naar 120, zelfs terugschakelen heeft dan weinig zin, het enige wat je creëert is een rookgordijn voor je achterligger. (lang leve de roetfilters). Verder geen problemen, zelfs geen kraakjes of iets dergelijks, topjapanner!!!!

Update 4-12-09

  • 205.000 km

De auto heeft inmiddels de 2 ton gepasseerd, gelijk een beurt laten uitvoeren en 2 nieuwe banden (toyo's), die waren volgens m'n garage goed en niet al te duur, ze rijden in ieder geval heerlijk. Ik heb er inmiddels een Head up display (HUD) ingebouwd (zie de foto met het rode displaytje). Voor als men niet weet wat dit is, dit is een projectortje die je snelheid op je voorruit projecteert, vindt je onder andere in de nieuwe prius en peugeot 3008. Erg handig, werkt via GPS en voor een prikkie op marktplaats aangeschaft, echt een uitvinding. Je let altijd op de weg en snelheid, vooral ideaal in de stad. In heb ook gelijk maar eens de topsnelheid getest, daar kreeg in 160 km/h uit, wow dat voor een diesel zonder turbo, het moet niet gekker worden. Op de teller staat dan wel 180 km/h hoor. Verder geen problemen, riemen piepen wel wat bij de koude start, maar dat zal wel aan het weer liggen.

Update 16-04-2010

  • 218.000 km

Bij de APK afgelopen december was er slechts 1 puntje, alleen de achterbanden. Had dit nog niet eerder meegemaakt zo weinig punten bij een APK, vaak dure reparaties etc. Inmiddels zijn ze vervangen bij de laatste grootste beurt enkele weken geleden. Verder eigenlijk alweer bijna 50.000 probleemloze kilometers :)

Update juli, + nieuw zuinigheidsrecord

  • 229.000 km

Intussen heb ik zo'n 60.000 probleemloze km's in de Almera erop zitten, hij gaat maar niet stuk. Ik heb ook een nieuw zuinigheidsrecord gevestigd. Op een stuk van zo'n 300 km. totaal gemiddeld 1 op 24 gereden, jaja, daar kunnen de bluemotions niet tegen op. En dan voor een auto met af fabriek een gemiddelde van 1 op 16,5. Bij de nieuwe zuinige auto's zit men eronder en ik met m'n ouwe bak er ver boven. Ik ga er ook toch een trekhaak onder laten zetten. Ik mis hem toch voor m'n fietsenrek (nu gaat de fiets zo achterin, maar de bekleding gaat toch slijten) en aanhangertjes. Via Marktplaats kun je erg goedkoop aan nieuwe en 2ehands trekhaak kopen en als ik de handleiding doorneem is er standaard aan het frame al rekening gehouden met een trekhaak.

Update sept. 2010

  • 233.000 km

De Almera is weer voor een kleine beurt geweest, uiteraard geen bijzonderheden. Wel ging 1 dag voor hij naar de garage moest de schakelaar van de ventilator kapot, dit hield in uit of op stand 4 (turbo), niet erg handig, dus raampje open dan maar. Het bleek de kachelweerstand te zijn, best duur grapje nog, maar hij werkt gelukkig weer normaal.

Enkele weken geleden ging ook het pompje van de voorste ruitensproeiers kapot, die zitten dus verborgen achter de voorste wielkast, ik dacht dat dat duur grapje zou gaan worden, maar ik heb zelf het spatscherm losgeschroeft en via de sloop een pompje van 10 euro op de kop getikt, was best makkelijk te doen. Pompje kwam overigens uit een Nissan 100NX, was dezelfde maat, Almera's hadden ze niet op de sloop staan, gaan blijkbaar veel naar oostbloklanden voor export.

Nog een leuk detail is dat de voorruit die erin zit echt oersterk is. Het is nog de originele. Er zit echt een megaster de voorruit en afgelopen winter heb ik er zeker 50x als het niet meer is een emmer heet water overheen gegooid met de strenge vorst. Niks geen krimp, scheur of barst. Vooral de verbaasde gezichten van buren die staan te krabben met min 10 zijn geweldig, bovendien beslaat je hele auto niet aan de binnenkant (wat echt mega-irritant is als de airco niet werkt met het vriezen) als ze door het water zijn voorverwarmd en het is maar 1 minuut werk. Ik heb ook het idee dat de reclame van carglass echt geldklopperij is, of mijn ruit gewoon japanse degelijkheid. Mijn vader heeft in z'n VW Caddy combi intussen al z'n 6e nieuwe voorruit zitten, maar goed die is ook megagroot en geen japanse degelijkheid.

De Almera wordt nu best intensief gebruik omdat ik vanuit Zeeland in Rotterdam moet werken (overigens maar 1 uurtje rijden), bij elkaar kom ik toch op zo'n 1000 km. per week, het is maar voor enkele weken, maar wel een goede uithoudingsproef.

De trekhaak (2ehands) heb ik binnen, helaas ontbraken er enkele dingen, die heb ik via de auto onderdelen winkel kunnen bestellen bij Brink, gelukkig waren de onderdelen nog leverbaar, wel duur overigens zo'n 50 euro, de trekhaak was zelf ook 50 euro, maar een nieuwe zou zo'n 200 euro kosten. Binnenkort wordt deze geinstalleerd.

APK, wederom bijna probleemloos

  • 243.000 km

M'n Nissan was afgelopen week voor de APK geweest. Het enige wat er vervangen moest worden waren 2 ashoezen en de remleidingen zijn geschuurd en getectyleerd, verder niets, wat een wonderauto. Moest m'n corsa toendertijd van 7 jaar oud voor zo'n 500 euro apk versleuteld worden, dit is weer een lachertje. Intussen is de trekhaak ook gemonteerd, waar ik intussen al erg veel plezier van gehad heb. Gisteren ging er ook een vitrinekast van 1.80 lang zo achterin, m'n vader moest zich wel dubbelvouwen om mee te kunnen, maar wat een heerlijke auto om spullen mee te nemen. Ik zit wel te kijken voor een opvolger namelijk een Mazda 323 Fastbreak 2.0 turbodiesel, maar degene die te koop staan hebben vaak een beetje louche kilometerstand of een rare kleur. Deze is wel wat zuiniger (1 op 20), standaard 5 deurs (erg handig en mis ik wel een beetje met vrienden achterin) en ook hetzelfde belastingtarief.

Met de vorstperiode gooi ik standaard een emmer warm water over de gehele auto om de ruiten te ontdooien en ter voorkoming dat ze aan de binnenkant bevriezen. Ik krijg erg veel reacties van mensen hierop. Ow nee niet doen, dan scheuren je ruiten, maar nee, dit is een japanse auto zeg ik dan, daar gaat niets aan kapot. En ondanks dat er een paar grotere en veel kleinere sterretjes in zitten, niks geen krimp. We gaan vrolijk door voor de 3 ton.

Update januari 2011

  • 249.000 km

De nissan is 2 weken geleden voor een grote beurt geweest. Hij had ervoor een week stilgestaan ivm vakantie. Toen ik hierna zo'n 200 km. aan 1 stuk had gereden rook ik nogal een brandlucht aan de achterkant (remmen of handrem). Bij de garage bleek inderdaad dat de remklauwen achter niet meer goed waren en deze zijn vervangen, verder een normale grote beurt en geen bijzonderheden. Verder gaat de auto genadeloos en probleemloos door. Binnenkort verhuis ik met m'n werkgever en zal ik per dag zo'n 200 tot 230 km met deze auto afleggen, kijk er naar uit, want deze auto rijdt nog steeds super en je komt er na vele km's niet gebroken uit, maar gewoon ontspannen.

Update juni 2011

  • 269.000 km

De Nissan is enkele weken geleden voor een kleine beurt geweest, uiteraard geen bijzonderheden. Wel had ik enkele weken geleden een beangstigend moment toen ik een raar piepend geluid hoorde en er daarna een geluid was alsof er iets afbrak of dat de wieldop losschoot. De auto gelijk aan de kant gezet, maar niks kunnen vinden, toen maar verder gereden. Ik had de volgende dag wel even de auto bij de garage afgezet of ze er even naar wilde kijken, maar ze konden niks vinden, hoefde ook niks te betalen (aangezien ik er intussen ook al het onderhoud laat uitvoeren). Toen ik enkele dagen later de airco wou aanzetten, deed deze het niet meer, ik onder de motorkap gekeken, bleek dat de riem naar de aircopomp was afgebroken. 2 Weken later moest hij voor een beurt, dus heb de garage maar gebeld dat ze een nieuwe riem moesten bestellen. Was wel even afzien 2 weken zonder airco, als je dat gewend bent (ook thuis en op het werk).

Inmiddels heb ik er zelf 100.000 in gereden, een mijlpaal voor mezelf, als je nog maar zo'n 4 jaar een eigen auto hebt. Tot nu toe valt alles me mee qua onderhoud, maar ook slijtage, alles ziet er nog netjes uit en bijv. geen knopjes waar je niks meer op kan lezen of versleten bekleding. Het olieverbruik is nog steeds nul, check het wel 1x in de 2 weken, maar in de ton die ik gereden heb, heb ik nog niks hoeven bij te vullen, andere vloeistoffen (muv ruitensproeier) ook niet.

Ik had bijna overwogen zo'n leuke belastingvrije diesel aan te schaffen, maar als ik zie wat een problemen er zijn met de 1.2 diesel van VW, laat dan maar doen, de 1.3 in de Corsa blijft een ding van Fiat, daar heb ik nog steeds geen vertrouwen in en de 1.6 in de Fiesta, ik weet het niet en meer een vrouwenauto. Bovendien is net bekend dat binnen een paar jaar de wegenbelasting en BPM gelijk getrokken worden voor wegenbelastingvrije auto's en volgens mij is afschrijving nog steeds 1 van je grootste kostenposten aan een auto. Wel vervelend als je net zo'n krentenbak (zoals m'n vrienden het noemen) gekocht hebt, met de veronderstelling de komende jaren lekker voordelig te gaan rijden en je straks weer volle mep belasting mag betalen. Ik ga lekker door in m'n Nissan, die allang afgeschreven is en bijna niks kost in verzekering en ook 1 op 24 kan halen.

Bovendien zijn er veel mensen met de 1.2 diesel van VW, die 1 op 25 niet eens halen, maar soms net 1 op 20. Ik heb zelf het idee dat een 3 cilindermotor veel harder moet werken en minder zuinig is dan een 4 cilinder. Mijn 2.0 diesel 4 cilinder maakt lekker weinig toeren en loopt wel lekker soepel. M'n voormalige bedrijfsauto, de Fox had ook een 1.2 3 cilinder benzine en liep ook gemiddel 1 op 12, ook niet erg zuinig, volgens mij omdat hij veel te hard moest werken.

Update 3 ton gepasseerd

  • 303.000 km

Ik had m'n review wat verwaarloosd wegens tijdgebrek, maar hier even een nieuwe update. Inmiddels ben ik met m'n Nissan de 3 ton gepaseerd, eigenlijk vrij makkelijk.

Bij 280.000 moest er een nieuwe distributieriem om (moest na 90.000, weer duur grapje), maar dan kunnen we weer even vooruit.

Net voor de winter in okt. heb ik er nog winterbanden onder gelegd. Ik had via marktplaats een mooie set originele Nissan Almera sport 14 inch lichtmetalen velgen gekocht voor slechts 100 euro, met zomerbanden met ruim profiel echt een koopje. De velgen die onder m'n auto zitten heb ik laten voorzien van winterbanden en de 4 seizoensbanden houdt ik als reserve voor als de zomerbanden op zijn, voorlopig kan ik dus nog wel even vooruit.

De APK in december was eigenlijk zo goed als probleemloos, alleen de remleidingen waren opgeschuurd en getectyleerd, wat een wonderauto toch, met inmiddels 303.000 op de teller.

Het verbruik schommeld de laatste tijd nogal erg, en het lijkt of de diverse benzinepompen erg rommelen met hun diesel en toevoegingen. Het verbruik verschilt tussen de 1 op 14 tot 1 op 20. Ik heb nu echter een wonderpomp ontdekt waarbij m'n gemiddelde verbruik in de winter nu uitkomt tussen de 1 op 18 en 1 op 20. Ik moet er wel 5 km voor om rijden, maar dat haal je er makkelijk weer uit. Ik ben wel benieuwd naar m'n gemiddelde straks in de zomer.

Tot op heden heb ik eigenlijk geen noemenswaardige problemen, wel af en toe een kraakje vanuit de voorste wielkast, maar hij rijdt er niet minder om, we gaan gewoon lekker verder. Als het straks weer wat warmer wordt ga ik de airco laten bijvullen, zodat ik er weer tegenaan kan in de zomer.

Ook heb ik sneeuwkettingen gekocht in de uitverkoop, wellicht ooit eens handig voor wintersport of als het veel sneeuwt. Ik heb ze van de week al even geprobeert en ze gingen en erg makkelijk onder.

Verkocht!!!!!

  • 309.000 km

De auto is verkocht. Omdat m'n werkgever wegens de crisis niet meer reiskosten kon bieden, ben ik over gegaan op de trein. Ik kon met m'n reiskosten net de wegenbelasting en brandstof betalen, maar als je onderhoud en extra geld voor aankoop nieuwe auto meerekend moest ik hier teveel zelf op bijleggen.

De NS heeft sinds december nieuwe abbonnementen en voor slechts 365 euro per maand, kan ik onbeperkt een hele maand treinen. Vanuit zeeland rijdt er nu ook een rechtstreekse trein naar Station Schiedam, wat slechts een paar minuten vanaf m'n werk ligt, en qua reistijd ben ik net zoveel tijd kwijt, dan is de keuze snel gemaakt, zeker met de huidige brandstofprijzen, die alleen maar meer en meer zullen worden.

Het verbazingwekkende is nog hoe snel ik de auto verkocht had. Ik had hem zondagavond op het internet gezet en maandagochtend kwam er iemand kijken en was hij verkocht. Ik had zelf zo'n 750 euro in gedachten, maar ik dacht, laat ik beginnen met 950 euro. Uiteindelijk bood de koper dit ook. Ik heb de auto gekocht voor 2450, uiteindelijk maar 1500 euro afschrijving in 3 jaar tijd en 140.000 km verder.

Dat is ook het voordeel van buiten Zeeland een occaisson kopen, het scheelt echt veel geld, plus dat als je je auto in Zeeland wilt verkopen je er nog redelijk wat voor terug krijgt, waarschijnlijk heeft dit te maken met het kleine aanbod occaissons in zeeland en mensen zijn hier wel veel meer afhankelijk van een auto. Bussen rijden soms maar tot 19:00. Voor de Nissan heb ik nu een Swift in de plaats, zie m'n nieuwe review

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens