Nissan Almera 1.4 S (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.4 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 198.600 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
Eerste indrukken
- 202.350 km
Na drie jaar in een '95er Sunny sedan gereden te hebben ontstond de mogelijkheid om deze Almera van een familielid over te nemen. Aangezien de Sunny goed bevallen was (in het begin wel wat kosten aan gehad, maar dat kwam door achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar) en de prijs van de (dealeronderhouden) Almera erg gunstig was, heb ik de keuze snel gemaakt.
De Almera is een anonieme auto. Dat was de Sunny ook, maar in combinatie met de rode kleur werd ik met mijn Sunny overal herkend. Mijn Almera is zwart en hoewel dat goed staat, toch een stuk anoniemer. Ach, voor uitstraling koop je zo'n auto ook niet. Hoewel het zwart met de lichtmetalen velgen, de achterspoiler en de aangepaste voorbumper (allemaal standaard op de S uitvoering) maken het toch tot een leuk wagentje.
Inmiddels rijd ik drie maanden in de Almera. En dat bevalt erg goed! De auto ligt goed op de weg, stuurt erg fijn en is voorzien van een fijne versnellingsbak.
De motor is toereikend, maar niet meer dan dat. Het gaat om dezelfde motor als in de Sunny die ik hiervoor had, maar de Almera is iets zwaarder en dat merk je. Zeker met de airco aan houden de prestaties niet over. Maar goed, wanneer snel optrekken gewenst is gewoon even de airco uit en niet te snel opschakelen.
Eenmaal op snelheid is het prettig reizen met de auto. Zolang de toegestane snelheden in Nederland worden aangehouden ligt de auto stabiel op de weg. Echter vanaf zo'n 130 km/h (140 op de teller) wordt de auto wel wat zoekerig en zijwindgevoelig. Zeker niet onveilig, maar wel minder comfortabel om zo te rijden.
Binnen in de Almera kijk je vanaf je sportstoelen uit op een heel normaal dashboard. Niks bijzonders, maar het zit heel logisch in elkaar. Het 'sportstuurtje' (onderdeel van de S uitvoering) zit er wel leuk uit. Bovendien is de zitpositie erg fijn. En heb je genoeg ruimte, ook achterin. De kofferruimte is ook prima. Minder dan in mijn Sunny sedan, maar goed dat is te verwachten. Met de achterbank neergeklapt ontstaat er een hele praktische, bruikbare ruimte. Erg fijn toen ik laatst iemand hielp met verhuizen!
Al met al ben ik eigenlijk gewoon heel tevreden met deze auto! Ik hoop (en verwacht eigenlijk ook wel) dat ik nog een aantal jaren probleemloos doorrijd met deze auto.
APK en onderhoudsbeurt.
- 208.000 km
Inmiddels is de Almera voor het eerst sinds hij mijn bezit is in de garage geweest. De auto kreeg een kleine onderhoudsbeurt volgens schema en is weer voor een jaar APK-goedgekeurd.
Tevens is er een nieuwe accu ingezet. Deze bleek naar doormeten aan het eind van zijn latijn te zijn. En met de kou van afgelopen tijd is een goede accu toch wel fijn, dus gelijk maar laten vervangen.
De Almera bevalt nog steeds bijzonder goed. De lage onderhoudskosten, de fijne rijkwaliteiten en de betrouwbaarheid maken dat deze auto je een bijzonder goed gevoel geeft!
Tussenstand
- 218.000 km
Inmiddels weer 10.000l probleemloze kilometers verder, dus tijd voor een update.
Weinig bijzonderheden eigenlijk, de Almera draait gewoon probleemloos. De auto is tussendoor twee keer bij de dealer geweest. Eén keer om de airco te laten bijvullen. Met de warme dagen aan het begin van deze zomer erg fijn om weer koel te kunnen reizen!
Tweede keer was voor een schadetaxatie. Ik ben op een parkeerterrein door iemand over het hoofd gezien en zo heeft de achterbumper van een Jeep mijn voorspatbord flink ingedeukt. Zuur, zo een dag voor de vakantie. Maar de Almera rijd er niet minder om.
Een week later in de rij voor de tolweg is er nog iemand achterop gereden, maar lang leve de trekhaak! Geen schade.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Klokje Rond: Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

Nissan komt met elektrische Skyline

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

Nissans hoogste kleintje vernieuwd

Deze Nissan Sunny was zijn tijd 20 jaar vooruit
