Mini Clubman (2008)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 238.201 km |
KM-stand laatst | 238.201 km |
Yes! Een mini!
- 238.201 km
Na een 2jaar een alfa 147 gereden hebben en daarna met een Mercedes a-klasse(w168) nu een Mini Clubman.
De auto stond bij een handelaar en was de goedkoopste van marktplaats. In de advertentie stond dat het lampje van motormanagment brandde en wat aandacht/onderhoud nodig had. De auto was tot 200.000 km dealer onderhouden en daarna bij een lokale garage onderhoud gehad. Goedkoop=duurkoop?
Toch maar wezen kijken en met een uitleesapparaat in bezit 2uur later op plek van bestemming.
Auto had een klein parkeerschade en was binnen niet heel schoon. Alles rondom en onder de motorkap bekeken ging we een proefrit maken.
Na het starten liep de auto rauw stationair en de ketting hoorbaar. Geen goed begin dus. Dan maar even proefrijden. De auto had wel vol vermogen en reed prima afgezien van de lawaai van de gecupte achterbanden. Ook de koppeling en schakelen ging prima. Alles opties die erop zaten werkten. Auto uitgelezen op een verlaten weggetje maar geen duidelijke storing. Storing gewist en daarna een stuk gereden en storing bleef weg. Het gevoel dat het toch wel goed zat en dat ik geld opzij moest houden voor het vervangen van de ketting ging ik terug naar de handelaar. Eenmaal terug bij de handelaar nog wat van de vraagprijs af gekregen en de mini gekocht.
Op de terugreis kreeg ik een steeds grotere glimlach op mijn gezicht. Wat rijd dit fijn. Even gestopt om te tanken. Maar bij het stilstaan sloeg het start/stop systeem op hol. Uit aan uit aan. Even de auto uitgezet en getankt. Bij het starten wil de auto niet gelijk stationair lopen en met een beetje gasgeven bleef hij eindelijk lopen. Kreeg het toch wel een beetje Spaans benauwd. Had ik toch een miskoop gedaan? Lampje motormanagment bleef uit. Eenmaal thuis gekomen is het nog 2x voor gekomen dat hij bij aanrijden van een kruispunt/rotonde de mini uitviel.
Opnieuw uitgelezen. Nu gaf hij aan misfire cilinder 1&2. Opnieuw de storing gewist. Morgen maar weer kijken wat ik er aan kan doen en proberen om op het internet te zoeken wat ik er over kan vinden.
Morgenochtend ben ik als eerste maar gaan oliepeilen omdat de spanner van de ketting op oliedruk werkt. Geen druppel aan de stok! Olie gekocht (5w30) en na 2 liter weer op peil! Starten en gelijk netjes lopen maar ook was de ketting stil!
Kreeg gelijk weer een glimlach op mijn gezicht.
Gelijk nieuwe onderdelen besteld om verdere problemen te krijgen:
Penbobines
Bougies
Luchtfilter
Interieurfilter
4x nieuwe Michelin premacy
Kettingspanner
Olie en filter laat ik doen.
Na deze beurt zal ik een update doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.