Mercedes-Benz CLK 200 Sport (1997)

autoreview

Mercedes-Benz CLK 200 Sport (1998)

Signalement

UitvoeringCLK 200 Sport
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf159.943 km
KM-stand laatst183.155 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 159.943 km

Na meerdere auto reviews gelezen te hebben op Autoweek gelezen te hebben bekroop langzaam de gedachte om zelf een stukje te schrijven. In de review schrijf ik persoonlijke ervaringen en meningen over de CLK.

Op 24-05-2021 Kocht ik deze geïmporteerde Mercedes Benz CLK 200. De wagen komt uit 1998 en heeft op het moment van schrijven ca 159.943k gelopen.
Hiervoor heb ik een BMW E39 530D en BMW E65 745i gereden. Deze deelde ik met mijn stiefvader. Omdat de E65 voor de zoveelste keer (Je raad het vast al) defect was en het budgettechnisch niet meer redelijk was nog meer te investeren begon er een zoektocht naar een mooie, betrouwbare en toch luxe auto voor mijzelf. Daarbij mocht de auto niet te veel kosten.
Mijn voorkeur ging terug uit naar de fijne ervaring van een E39. Echter hebben deze vaak al veel gelopen of zijn redelijk aan de prijs, deze optie viel dus vrij snel af. De zoektocht leidde mij uiteindelijk bij een CLK. Het uiterlijk sprak mij direct aan en ook van het interieur werd ik vrolijk. Na wat speuren een mooi model gevonden die in mijn eigen woonplaats Almere stond.
Daar aangekomen stond de wagen er verlaten bij. De winter en lente hadden duidelijk hun tol geëist en de auto was behoorlijk smerig. De batterij was in de tussentijd leeg gelopen dus werd er provisorisch een nieuwe gemonteerd. Het was inmiddels duidelijk dat de auto al een tijdje stil had gestaan. Ondanks de weinig liefde die de auto gehad had, startte ze met de nieuwe accu direct en liep eigenlijk perfect, een goed teken.
Tijdens de proefrit werd ook direct duidelijk hoe soepel de automaat schakelde en hoe fijn het blok liep.
Na er even over nagedacht te hebben en gespard te hebben met mijn vader (Die mij aanbeveel een C1, Agyo of Yaris te kopen) besloten het er op te wagen. Een gokje was het wel. Immers, klopte die gelopen kilometers wel? Zijn er verborgen addertjes? Zo meteen meer.

Nadat ik de wagen kocht heb ik deze direct bij mijn bekende garage neergezet en daar een grote beurt laten uitvoeren. Daarna heb ik lange rit gedaan naar mijn vriendin in Den Haag, toch 100km heen én 100km terug.
Op technisch gebied was er werkelijk niets aan te merken.

Dan de kilometers en addertjes
Eerst de kilometers, die waren niet verifieerbaar. De auto is eerst geïmporteerd naar België en heeft daar altijd een eigenaar in Roeselare gehad die de auto netjes heeft verzorgt bij een MB Garage tot 2012 aldus het serviceheft. Daarna is het serviceheft niet meer ingevuld.
Wel kon ik herleiden dat de auto ook geëxporteerd is vanuit Roeselare.

Dan de addertjes. Tijdens de proefrit was het best behagelijk aan boord. Het viel ons niet op er geen lucht uit de ventilatieroosters kwam. Ook bleek dat zodra het begon te regenen de vloer rechts voor nat werd.
Omdat ik al ingecalculeerd dat er vast iets bovenwater zou komen was ik niet echt verrast. En gelukkig bestaat er tegenwoordig zo iets als YouTube. Blijkbaar zijn beide genoemde issues vaak voorkomende problemen bij dit model. Eerst de ventilatiemotor weggehaald en met een multimeter gecontroleerd of er überhaupt stroom geleverd werd aan de motor, het geen het geval was.
Daarna was het een kwestie van een OE motor bestellen, bevestigen en klaar! De oorzaak van de natte vloer (en waarschijnlijk defecte motor) werd veroorzaakt door een verstopt water reservoir aan de voorkant van de auto. Nadat deze ontstopt was geen natte vloer meer gehad.
Last but not least zijn er in de tussentijd wat lampjes vervangen (Ik denk een stuk of 3).

De 136Pk zijn afdoende voor dagelijks verkeer. Wanneer je het pedaal eens goed induwt schrikt de auto even, denkt na en vervolgens trek je weg. Komende van 335PK waar het pedaal half induwen gelijk staat aan wat deze auto maximaal kan leveren is even wennen, maar goed mee te leven. Het verbruik valt me alles mee. Op de snelweg zonder airco is 13,7km/l (13,3 met airco) geen enkel probleem. Voor hedendaagse standaarden mag het ongetwijfeld niet zuinig zijn, maar ik vind het voor deze leeftijd best wel zuinig.

Af en toe zal ik deze blog bijwerken.

Tussentijd - 1 Jaar later

  • 172.000 km

De Mercedes heeft in mei een beurt en APK gehad en slaagde daar met slag en wimpel. Nu weet ik zelf ook dat een APK niet de beste manier is om te stellen dat de wagen goed is. De garage waar ik mij auto echter onderhoud denkt proactief mee en meldt mij zaken wanneer dat nodig is. Tijdens het onderhoud heb ik ook nieuwe banden laten plaatsen. Hoewel de banden uit 2012 kwamen, waren ze nog APK Waardig. Echter is preventief onderhoud maar ook veiligheid bij zulke zaken veel belangrijker dan de knaken die je mogelijk bespaard.

Los daarvan stond er een mooie (en zeer lange rit) naar Interlaken, Zwitserland op het schema. Bij elkaar heeft de Mercedes er ruim 2000km kilometer door Nederland, Duitsland en Zwitserland probleemloos opzitten. Op de Autobahn was 200kmph geen enkel issue alhoewel ik de meeste stukken gewoon 115/120kmph gereden heb. Niet zo zeer voor de auto, die kan het wel aan maar meer uit comfort.

Tot zo ver doet de auto het erg goed. De komende tijd wordt er iets minder gereden. De brandstof is zoals iedereen wel weet duur. Mijn werk zit op 10 minuten fietsen dus wanneer het weer dat toelaat komt de fiets uit de schuur.

Misschien wel interessant weetje is dat mijn voorkeur nog altijd uitgaat naar een BMW 5 Serie (F10 of G30). Echter moet je als starter tegenwoordig een mega kapitaal hebben om aan een huis te kunnen komen. De Mercedes is in ieder geval, zolang alles technisch in orde blijft nog wel even bij mij.

Korte update

  • 178.600 km

Ook in 2022 heeft de Benz zich weer goed gehouden! Technisch kan ik eigenlijk niet anders kan stellen dat ik tevreden ben over de auto.
Motor loopt soepel, pakt lekker op. Automaat kan koud wat nukkig zijn met opschakelen. Voor de rest schakelt deze boterzacht. Reëel verbruik ligt zo tussen de 1 op 9 en 1 op 13, afhankelijk wat voor rit er gedaan wordt. Zelfs 1 op 14 is mogelijk, maar hebben we het wel over optimale omstandigheden.

Deze zomer viel mij op dat de Airco niet koelde/geen koude lucht blies. En dus begon er een kleine diagnose naar het probleem. De compressor slaat niet aan. Dat kan te maken hebben met een aantal zaken zoals een zekering, een defect of een gebrek aan koudemiddel. Nu zit de zekering van de Airco ook gekoppeld aan de klokkenwinkel. Dat kan 'm dus niet zijn.
Rond Mei staat de auto weer bij de garage. Zolang het niet warm is, heb ik er weinig last van.

Nog een puntje is dat de hemelbekleding van het schuifkanteldak besloten heeft los te laten. Die staat dus nu altijd naar achter geschoven.

In Juli staat er weer een mooie rit gepland. Dit keer naar Oostenrijk en mogelijk daarna nog naar Zwitserland. Dat worden weer wat kilometertjes voor de Benz. Tevens verhuis ik rond April naar Dronten en dus komen er behoorlijk wat meer forenzen-kilometers bij. Ik vermoed dat in 2023 de Benz nog wel bij mij blijft, in 2024 Echter...

Vervanging

  • 183.155 km

Dat is sneller gegaan dan verwacht! Op 22-04-2023 maakt de Benz ruimte voor een BMW. Betreft een BMW 318i uit 2018.

Wanneer ik terugkijk op deze Mercedes Benz CLK 200 dan komen woorden als betrouwbaar & degelijk bij mij naar boven.
Onderhoud is niet duur geweest en waar dat mogelijk was heb ik zelf onderdelen kunnen repareren of vervangen, met Youtube kom je tegenwoordig een eind.

Dat is dan ook hetgeen wat ik het meeste ga missen aan de Benz, simpliciteit & no nonsens.
Alles aan de auto is logisch & doet wat het moet doen.
Op een defecte airco na werken alle opties (Schuifkanteldak, verwarmde stoelen) na bijna 25 jaar nog steeds.
Zelfde geldt voor de motor & versnellingsbak, 25 jaar geleden maakte ze dingen voor de eeuwigheid lijkt het...

Wat mij wel is gaan storen zijn toch wel de stoelen & het gebrek aan een navigatiesysteem.
De stoelen hebben een vrij kleine zit en er is min of meer geen ondersteuning voor je nek.
Het navigeren met een mobiel vind ik bijzonder storend tijdens het rijden.
Niet dat ik het de Benz kwalijk neem, destijds was navigatie en GPS nog niet zo ver.
Gelukkig zit dan in de BMW wel goed.

Ik heb nog wat foto's toegevoegd die laatst gemaakt zijn tijdens een mooi stukje rijden door de Flevolandse polder.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.