Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (1997)

autoreview

Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (1997)

Signalement

UitvoeringCLK 320 Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst265.800 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nadat ik mijn eerste auto volledig afgetrapt had, werd het nu eens tijd voor een echte auto. Ik ging eigenlijk al meteen op zoek naar een Mercedes-Benz en kwam al snel uit bij dit model. Na lang zoeken en sparen (ongeveer een jaar) kwam ik deze CLK 320 Elegance uit oktober 1997 tegen. Toen de vorige eigenaar er mee aan kwam rijden was ik eigenlijk al meteen verkocht. Niet lang daarna had ik hem overgenomen en ik was meteen helemaal trots op mijn nieuwe Mercedes. Ik heb hem nu sinds mei en heb er inmiddels bijna 8000 km mee gereden. Sinds dat ik hem heb, heeft hij me nog nooit in de steek gelaten. Toch ben ik al wel eens stil komen te staan, maar dat heeft met het enige minpunt van deze auto te maken, hij lust graag benzine. De tank was toen dus, ongeveer 1 km voor de pomp, leeg. Kon mijn vader met zijn Ford Mondeo een Mercedes gaan slepen!

Comfort:

De auto is erg luxe uitgevoerd. Hij heeft lederen bekleding en daarnaast allerlei funties, zoals climate control, cruise control, traction control, stoelverwarming en een heerlijke automaat. Het enige minpuntje aan het comfort is dat de bestuurdersstoel richting het einde van zijn leven begint te gaan. De stoelvering is ver op (het zitvlak kantelt aan de achterkant naar beneden als je er op gaat zitten, nu wordt hij nog maar net omhoog gehouden) en het schuim van het zitvlak is aardig weggedrukt. Dit is echter ook niet gek als er al ruim 220000 km mee gereden is. Desondanks heb ik er een vakantie van 3500 km zonder rugklachten mee kunnen volbrengen. Verder is de auto op het gebied van rij-eigenschappen ook zeer comfortabel. Drempels neemt hij als geen enkele andere coupé, terwijl hij daarnaast toch erg snel door bochten kan. De automaat schakelt op bedrijfstemperatuur heerlijk vloeiend door en mocht je even flink gas willen geven veranderd daar weinig aan.

Prestaties:

De auto rijdt als een trein! De 320 motor die Mercedes had geintroduceerd eind jaren 90 loopt nog steeds vloeiend. De auto zou in 7,4 seconden aan de 100 moeten zitten, en bij verscheidene metingen kwam hij steeds rond de 7 seconden uit. Ook de topsnelheid blijft zoals aangegeven. De snelheid van 240 km/h volgens het boekje werd met 1 km/h niet gehaald. Hij bleef op de A59 van Dinteloord naar Noordhoek steken op 239 km/h. Enig minpunt aan de snelheid van deze motor is wanneer het regent. De ASR die in de auto zit is dan al heel snel met ingrijpen wat soms erg lastig is. Wanneer je de ASR uitzet, tover je de CLK om in een waar monster en is enige stuurmanskunst nodig hem in het rechte spoor te houden.

Betrouwbaarheid:

In de afgelopen 8000 km heb ik weinig problemen gekend met de auto. Ik ben er mee op vakantie geweest naar Spanje, wat hem in totaal 3500 km gekost heeft. Gedurende de hele rit heeft de auto het prima gedaan. De auto was helemaal afgeladen met campingspullen en toch bleef hij met een mooi gangetje de bergen op trekken. Het enige wat veel aan vervanging toe komt zijn banden en remmen, maar dit heeft niets met de auto te maken, maar met de chauffeur.

Gebruikskosten:

Helaas komen we dan toch bij het minpunt van een sportieve auto, het verbruik. In de stad kom ik niet verder dan 1 op 7,5. Wanneer ik het combineer met snelweg rij ik meestal gemiddelden van 1 op 9. Tijdens de rit naar Spanje was ik echter aangenaam verrast, hij kreeg het voor elkaar om met een afgeladen auto, airco constant aan en een aangesloten koelkast 1 op 13 te rijden. Dit vind ik zelf erg netjes voor een V6. De belasting voor deze auto valt overigens ook erg mee, door zijn relatief lage gewicht van 1395 kg betaal je net geen 170 euro per kwartaal.

Gegevens (bijgesteld naar eigen ervaringen):

Merk: Mercedes-Benz
Type: CLK 320 Elegance
Bouwjaar: 1997
0-100: 7,1 sec
Topsnelheid: 239 km/h
Verbruik: Stad: 1 op 7,5 Snelweg: 1 op 13 Gemiddeld: 1 op 9

Verder wil ik nog wat melden over Mercedesgarage Sturm te Roosendaal:

Een tip voor mensen uit de buurt van Roosendaal: Ga nooit naar Mercedes garage Sturm op het Majoppeveld-Noord want dit zijn keiharde afzetters. Ze vervangen spullen die niet kapot zijn, en laten spullen die wel kapot zijn zitten. Wanneer je hier zelf geen verstand van hebt lopen ze dus spullen te vervangen en constant geld af te nemen wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Verder is de medewerking wanneer je hier om komt klagen érg onder de maat en proberen ze je zo snel mogelijk de deur uit te praten. Ik heb gelukkig gedeeltelijk mijn geld nog terug kunnen krijgen voor het vervangen van een kofferdekselslot dat niet kapot was een een looprol die niet kapot was, maar ben kan er nog steeds boos om worden hoe ze je daar behandelen.



De hartelijke groeten,

Wouter

Update

  • 226.000 km

Inmiddels 14000 km gereden met deze auto, en hij rijdt nog steeds als een zonnetje! Het enige wat er echt mis is gegaan, is dat de V-riem eraf gevlogen is. Dit was overigens mijn eigen schuld, want ik had het kabeltje van het alarm op de motorkap losgetrokken (deze liet het alarm steeds af gaan), maar had deze niet goed vastgezet, en deze was dus tussen een looprol en de riem terecht gekomen. Hierdoor was mijn riem uiteindelijk zo ver gesleten dat deze vervangen moest worden. Helaas knapte hij 1 dag voordat hij werkelijk vervangen zou worden dus uit elkaar. Verder worden binnenkort de bougies vervangen (interval ligt op 100000-120000 km) en is hij als het goed is weer helemaal tiptop in orde voor de komende apk keuring.

Kleine reparaties de laatste tijd:

- Krukaskeerring
- Looprol
- V-riem
- Kleppendekselpakking

Verder heeft de auto ook nieuwe velgen gekregen. Hele mooie brabus velgen, die de auto echt af maken. Ook reacties van andere mensen zijn alleen maar positief tot nu toe. Voor zijn de velgen iets smaller dan achter, dit omdat aan de achterkant de spatborden wat breder zijn dan voor. Achter ligt nu een bandenmaat van 255/35/18 en voor 225/40/18.

Update

  • 253.996 km

Inmiddels 30.000km verder lijkt het mij weer eens tijd voor een update.

Laat ik allereerst vertellen dat de CLK ook met deze kilometerstand nog steeds als een zonnetje rijdt! Heb er vanaf 22 juli tot aan 7 augustus wederom een heerlijke vakantie mee kunnen rijden naar Italië. Ook vorig jaar naar Zuid-Frankrijk ging alles helemaal top. Overigens een leuk detail bleek afgelopen vakantie: we gingen voor het eerst met een dakkoffer op de CLK rijden, maar blijkbaar heeft de V6 hier geen enkele moeite mee want hij reed constant 1 op 10! Geen slecht gemiddelde met zo'n lompe doos op je dak.. Er zijn in de afgelopen 30.000km natuurlijk wel wat dingen naar voren gekomen die vervangen zijn. Een opsomming van vervangen onderdelen:

- Veren voor
- Schokbrekers voor
- 4 nieuwe banden (3000 km terug)
- Wederom nieuwe V-riem (deze was gaan slippen door olielekkage aan de oliekoeler, die inmiddels verholpen is)
- Lekkage aan afdekkapje oliefilterbuis, nieuw kapje en pakkingen

Ook zijn er in de tussentijd nog wat zaken naar voren gekomen die binnen korte tijd gedaan moeten worden.

- Een slangetje van de brandstofontluchting is lek, meestromende brandstof stroomt er dan uit
- Airco heeft een beurtje nodig, in vakantie afgelopen 2 weken in Italië bleek hij af en toe moeite te hebben met de warmte
- Spoorstang moet vervangen worden. Zit te veel speling op stuur tijdens rijden. Als auto stilstaat kan je stuur op en neer bewegen zonder dat de banden bewegen.

Ook heb ik in de tussentijd de roest van het rechter portier laten verwijderen en de voorbumper over laten spuiten. De bumper was al een overgespoten door vorige eigenaar maar dit was slecht gedaan. De roestplek op de deur was inmiddels er doorheen gekomen, dus er moest ook gelast worden. Het ziet er nu echter weer als nieuw uit!

Ik ben nu van plan deze auto nog zeker een jaar te rijden tot aan de volgende vakantie, dan ben ik klaar met mijn studie en zal het erom gaan hangen of ik deze auto nog zal blijven rijden dan. Inmiddels zal de kilometerstand dan richting die 270000 gaan dus dan wordt het toch echt een oudje haha..

Grtz, Wouter

Verkoop

  • 265.800 km

De Mercedes heeft zijn beste tijd gehad, en mede doordat ik wekelijks ruim 500 km moet rijden gaan ook de kosten erg hoog oplopen. Daarom moest ik gedwongen de Mercedes verkopen. Te veel kleine probleempjes en aankomende roestproblemen in combinatie met hoge rijkosten hebben er voor gezorgd dat ik de auto weg heb moeten doen. Met een kmstand van 265000km kan ik toch zeggen ruim een halve ton met de auto gereden te hebben. Daarvan waren er 75% met veel plezier, maar vooral de laatste maanden waren kilometers met veel irritaties en hoge kosten. Jammer dat het hoofdstuk zo afgesloten moest worden want zeker in het begin was het een fantastische wagen om te berijden!

De auto wordt opgevolgd door iets totaal anders, een Citroën Saxo 1.6 16V VTS welke uiteraard ook hier zijn review krijgt.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens