Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • CLK

Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor (1998)

SportSter?

1
Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor (1998)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met veel ophef kondigde Mercedes begin '97 de CLK aan. Een toppunt van technisch vernuft, met onder meer een nieuwe (MB's eerste) V6-motor. Hij valt in een nieuwe sportklasse, zegt Mercedes. Een echte sport-ster?

Ontegenzeglijk is de lage, brutaal ogende CLK 'n plaatje. Is zo'n CLK sportiever dan een tweedeurs Benz sedan? Hebben we meteen het gevoel in een opgefokte sportbolide te stappen? Nou, eerder maakt indruk wat een macht aan handige voor-zieningen deze CLK meetorst. Een deel daarvan hoort bij het Elegance-pakket van zo'n f 9.000 extra. Waarnaast op onze testwagen nóg het een en ander extra was gemonteerd.
De basisversie Sport krijgt evengoed al de nodige hulptroepen mee. Zoals Brake
Assist om bij een noodstop gegarandeerd het maximum uit de ABS-remmen te halen. Of de regensensor die automatisch de wissers naar behoefte aanzet. Heel luxe is het instapsysteem, met stoelen die beleefd elektrisch aangedreven ruimte maken om achterin te komen. Ook airco is standaard, evenals een elektronische onderhoudsintervalmeter en een slimme sleutel die elektronisch met de auto 'communiceert'.
Het Elegance-pakket voegt daar (onder meer) een perfecte vijftraps automaat aan toe, automatisch dimmende spiegels en een heel mooie 'Tempomat'. Die kan niet alleen automatisch een vast tempo aanhouden, hij heeft ook een begrenzer-functie.
De gespierde CLK trekt veel bewonderende blikken. Slim combineert Mercedes de bodemgroep inclusief verlaagde wielophanging van de C-klasse met de neus van de E-serie.
Wij beschikten over de middelste modelvariant. Op zich presteert de 230 Kompressor met bijna 200 pk zeker atletisch. Hij heeft een machtige sprint in huis, begeleid door een op hoge toon meeneuriënde Roots-compressor. Zo'n aan de krukas gekoppelde luchtpomp blaast altijd mee, dus ook vanaf heel laag toerental gaat de CLK 230 Kompressor krachtig van kiet. Daar heeft de automaat hoegenaamd geen moeite mee. Wat schakelt dat ding feilloos! De koppeling is totaal niet onder de indruk van de volle motorbelasting. Hij grijpt snel en volledig aan na het schakelen, het klinkt alsof je het met eigen handen en voeten doet. Maar in dagelijks gebruik geeft het perfect soepel en glijdend schakelen geen sportief gevoel. Net zo min als het brommend motorgeluid.
Tot zover is de CLK wel snel, maar niet overtuigend sportief. Wordt dat anders als we aan het stuur gaan zwengelen? Het is goed merkbaar dat de CLK op ingekorte vering staat, hij rolt stug over korte hobbels. De besturing is weer niet 'gesportiveerd', die werkt als in elke Benz: nauwkeurig maar aan de gevoelloze kant. Zo heeft ook het stuurwiel wel een sportief getint design, maar het is veel te groot voor een sportstuur.
Op de wegligging valt voor Mercedes weinig te verdienen. Hun sedans liggen goed, de CLK doet het niet heel veel beter. Het helpt dat de sterke Kompressor-motor gemakkelijk werk kan verschaffen aan het ASR anti-doorslipsysteem. Met ASR aan krijg je in korte bochten de achtersteven al wat aan het glijden, met ASR uit is dat helemáál zo gedaan. Korte vering en forse motorkracht samen kunnen in deze CLK sportief spektakel leveren, waarbij hij naar goed Mercedes-gebruik stabiel op de weg ligt en prima in de hand te houden is.

Op halfzeven
In de CLK geven wat swingender interieurlijnen dan bij de sedans een exclusieve sfeer. Tot je in de testauto een al op halfzeven hangende asbak achterin ziet en twijfelachtig passende vloerbedekking. Het zware bestuurdersportier valt niet soepel in zijn slot. De automaat ontkoppelt met een hoor- en voelbare 'bonk' vlak voor het tot stilstand komen. Is Mercedes-kwaliteit dan niet meer spreekwoordelijk?
Binnenin komen meer gemengde gevoelens naar boven borrelen. Helemaal vierzits zouden we een CLK niet willen noemen. Het lage, aflopende dak maakt de hoofdruimte achterin zo-zo, de beenruimte houdt voor volwassenen evenmin over. Geen vierpersoons reiswagen, hoewel er zat bagage mee kan. Ga je met z'n tweeën, dan kunnen de leuningen van de in twee stoelen verdeelde bank ook nog om.
De voorstoelen zijn op het oog sportief gemodelleerd. In de praktijk valt dat tegen. Ze zijn erg breed, hard en nogal vlak. De leren bekleding (extra) helpt niet mee om wat zijdelingse steun te vinden. Een verstelbaar stuurwiel ontbreekt. U voelt 'm al aankomen: ondanks dat de CLK aparter en sportiever gelijnd is dan voorgaande MB-coupés blijft het meer een sedan-met-snelle-lijn dan een bruut scheurijzer.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLK 230 Kompressor Elegance
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 53.024

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.295 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.722 mm / 1.371 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.350 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 715 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz CLK
Mercedes-Benz Mercedes-Benz CLK

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz CLK 320 ELEGANCE

    Mercedes-Benz CLK 320 ELEGANCE

    • 1998
    • 263.314 km

    € 4.795

    Mercedes-Benz CLK Coupé 230 K. Sport

    Mercedes-Benz CLK Coupé 230 K. Sport

    • 1998
    • 183.000 km

    € 3.950

    Mercedes-Benz CLK Cabriolet 230 K. Sport Airco Stuurbekrachtiging

    Mercedes-Benz CLK Cabriolet 230 K. Sport Airco Stuurbekrachtiging

    • 1998
    • 230.540 km

    € 2.744

Meer Mercedes-Benz CLK occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz CLK specificaties
  • Mercedes-Benz CLK occasions
  • Mercedes-Benz CLK video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz CLK tests
  • Mercedes-Benz CLK gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz CLK index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Avantgarde (2000)

    Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Avantgarde...

    1
    • 8 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Elegance (2005)

    Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Elegance...

    1
    • 6 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 270 CDI Avantgarde (2004)

    Mercedes-Benz CLK 270 CDI Avantgarde (2004)

    21
    • 2 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 350 Cabriolet Elegance (2006)

    Mercedes-Benz CLK 350 Cabriolet Elegance...

    6
    • 5 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 200 Cabriolet Elegance (1999)

    Mercedes-Benz CLK 200 Cabriolet Elegance...

    2
    • 8 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (2002)

    Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (2002)

    2
    • 14 december 2009
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (1997)

    Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (1997)

    14
    • 11 september 2009
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz CLK 55 AMG - Blits Bezit

    Mercedes-Benz CLK 55 AMG - Blits Bezit

    • 9 maart 2021
  • Occasion dubbeltest - Honda Accord Coupé vs Mercedes CLK

    Occasion dubbeltest - Honda Accord Coupé...

    120
    • 13 mei 2016
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedessen bestormen Stelviopas

    Nieuwe Mercedessen bestormen Stelviopas

    30
    • 5 juli 2008
  • Nieuws
    Nog potenter: Kircherer CLK Black Series

    Nog potenter: Kircherer CLK Black Series

    24
    • 28 mei 2008
  • Nieuws
    Uitzwaaiversies Mercedes CLK

    Uitzwaaiversies Mercedes CLK

    9
    • 6 mei 2008
  • Nieuws
    CLK op pad in Zuid-Afrika

    CLK op pad in Zuid-Afrika

    5
    • 5 februari 2008
  • Autotest
    Mercedes-Benz CLK 63 AMG (2007)

    Mercedes-Benz CLK 63 AMG (2007)

    • 25 december 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    1
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes verward over wisselende prestaties in Miami

    Mercedes verward over wisselende prestaties...

    18
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Maakt sedan een comeback? 'Perfect voor groot rijbereik'

    Maakt sedan een comeback? 'Perfect voor...

    107
    • 9 mei 2022
  • Achtergrond
    Sinistere collectie: alle AMG Black Series bij elkaar

    Sinistere collectie: alle AMG Black Series...

    5
    • 8 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden