Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 39.100 km |
Een top ding
- 23.000 km
Beste Mensen,
Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling de overstap te maken van een Mitsubishi Outlander 3 naar een CX 3(GT-M). Maar de kinderen het huis uit en de wens ooit nog eens iets kleiner te gaan rijden, gaf toch de doorslag. Vooral de kleur, ik dacht Soul Red, is geweldig mooi. Vooral in het zonnetje. Zelfs de blanke lak is niet blank! Omdat ik ruim 20 jaar geleden al graag Mazda reed, gekocht zonder ook maar een meter te hebben gereden. De auto stond er precies bij, zoals wij dat graag zagen. Met trekhaak spatlappen ed.. Wat viel mij in positieve zin op: 1) de auto is zeer stil. 2) de motor is geluidsarm, onderin sterk, en loopt vooral zeer mooi rond. Een juweel! 3) ondanks dat de auto veel kleiner is, is hij toch erg comfortabel. Je zweeft bijna over de weg. 4) de elektronica en alles wat daar uit voortkomt, is heel goed op elkaar afgesteld en over nagedacht. Ook dat geeft weer extra comfort. 5) ook kon hij op LPG(Merk, Vogels met Certificaat R115). Wat is er minder aan: 1) de (stoel) rugleuningen, zijn nog steeds niet traploos verstelbaar(gaat dus in stappen). 2) De veerweg had van mij wel iets groter gemogen. Vooral bij belading merk je dat. 3) de laagprofielbanden, 50 hoog, geven iets meer 'weg door', dan de 'normale' hogere(60) exemplaren. Echter hinderlijk is het nooit. Het viel mij echt enorm mee en had zo'n comfortabel dingetje eigenlijk niet verwacht. Echt heel erg blij mee!
En probleemloos 6000 km verder.....of toch niet
- 29.000 km
Beste Lezer(es), vroeger was daar importeur Autopalace de Binckhorst. Nu al weer wat jaartjes Mazda Nederland. This said, is voor de Mazda kenner al duidelijk, dat er een probleempje met de Mazda is. En dat klopt ook. Althans na 6000 km bleek, dat bij onze Mazda het oliepeil was gezakt van max. naar min.. Een 0,8 liter dus. Omdat ik alweer tientallen jaren alleen maar Japanse voertuigen koop best bijzonder, ik ben het nog nooit tegengekomen. Mijn vermoeden gaat dan ook uit van een vulfoutje bij de laatste beurt. We gaan dan ook regelmatig en op vaste tijden peilen en registreren en communiceren. Maar los hiervan, zijn wij nog steeds zeer tevreden over de CX 3. Al tourend bij de 'ruime' honderd, je mag nog amper sneller, blijft hij stil en met gemak de kilometers onder de banden doordraaien. Hij zit prima en ook het gevoel met weg en auto is fijn op elkaar afgestemd. Ik blijf vooral erg blij met de zeer nette afwerking en heel afgewogen elektronica. Bijvoorbeeld de adaptieve cruise control doet met gevoel en voorspelbaar haar werk. Het enige mindere is, dat ondanks SUV, hij niet erg hoog boven het wegdek uitkomt. Einde veerweg, of drempel, is zo nu en dan snel gevonden. Maar het algemene beeld blijft positief!
'Full Orange'
- 30.000 km
Beste Mensen, de meeste berijders van Japanse voertuigen, zullen zeker de betrouwbaarheid noemen als belangrijk aspect bij aankoop. Ik ook. Zoals al eerder gememoreerd, was de eerste tegenvaller een 'aardig' olieverbruik. Nu na bijna 2.000 km en de eerste zorgvuldige en gedocumenteerde peiling, lijkt er alleen niets aan de hand. Dus mogelijk toch een 'vulfoutje'!? Zeker weet ik het pas als we de ruime 34.000 op de klok gaan zien. Het spreekwoord zegt echter: Een ongeluk komt nooit alleen. Zo ook hier. Rustig tourend over de snelweg, komt de Mazda op een gegeven moment in drukker verkeer. De adaptive cruise springt eraf, en ik ben plots weer de baas over de auto. Alleen............vrijwel gelijktijdig een piep en 3/4 van het dashboard kleurt oranje. Dat is flink schrikken. Maar desondanks blijft hij zonder mankeren gewoon doorrijden. Toen na enkele honderden meters er de mogelijkheid was, even gestopt en de gok genomen hem even uit en weer aan te zetten. Opluchting alom, alles weer zoals het hoort! Nu schijnt de elektronica en dan met name de camera bij regen, vuil(raam) ed, wel vaker tot enige paniek te leiden, had ik daarna van twee onafhankelijke bronnen vernomen. Resetten door herstarten en opgelost, zou de remedie zijn. Desondanks even langs de garage om de auto 'uit te lezen'. Bleek er binnen het Headup display, toch iets defect. Dan ben ik toch weer blij over drie jaar garantie te beschikken, als de onderdelen een ruime mille kosten. Deze week gaat eea er in en gaan we het weer proberen. We blijven echter blij met de auto. Fijn compact, zit goed en de Skyactive sleurt met groot gemak de auto voort. Relatief schakellui rijden is dan ook geen probleem. Nu is het overigens wel zo, dat ik daarbij zeker geen zware rechter voet heb.
De sloten zijn de weg kwijt en trailer wijsheid
- 39.100 km
Beste Mensen, De auto voldoet nog steeds prima. De fijne trillingsvrije motor is wat dat aangaat een van de belangrijkste aspecten. De kleur blijft nog steeds erg mooi en vrolijk glinsterend. Zeker vol in de zon. De kleine kofferbak is dan weer een nadeel. Zuinig is hij ook, zeker als je heel lange afstanden rond de 100 km rijd. 1 op 13,6 op het mengsel van LPG en 10% benzine, heb ik op een gegeven moment gemeten. Immers deze Mazda loopt grotendeels op LPG(leverancier Wallinga te Eindhoven). Wat heb ik verder nog 'ontdekt'. Als je de originele trekhaak gebruikt, kun je er niet meer fatsoenlijk, anders dan stapvoets, mee achteruit rijden. De auto gaat dan vol in de ankers. Dat blijkt simpel op te lossen door eerst de kar/trailer elektrisch aan te sluiten en dan via Instellingen naar SBS/SCBS (Smart City Brake System) te gaan en daar het vinkje weg te halen. Note: de auto reset zichzelf vanzelf, ook na herstart met de trailer er nog achter! Toch helaas ook weer een technisch probleem. Bij benaderen van de auto wist deze plots niet meer of deze nu open of dicht moest gaan. Een snel opvolgend ratelend geklik van de deurvergrendeling(alle 4) is het gevolg. Dit fenomeen deed zich ook voor bij met draaiende motor de berijdersdeur open te doen. Dit lag niet aan de afstandbedieningsbatterijen, maar aan het slot/ontvanger in de berijders deur. In een half uurtje was deze, onder verlengde garantie in dit geval, vervangen door mijn sublieme dealer.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.