Mazda CX-3 (facelift @ pag. 2)

Flipje1977

Gebruiker
0sqyl2ubjbrp_600.jpg

gubypfib1esp_600.jpg

hc5y61pbvqq0_600.jpg

ivjyci2bf3rr_600.jpg

ha8yiffbjq27_600.jpg

2dpyenwb5qi9_600.jpg

Aan de vooravond van de LA Auto Show heeft Mazda besloten dat de tijd rijp is om de wereld kennis te laten maken met z'n nieuwe cross-over, de CX-3.

De CX-3 is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,55 meter hoog. Daarmee is-ie iets groter dan de meeste compacte cross-overs in het segment, auto's als de Renault Captur en Peugeot 2008. De wielbasis is 2,57 meter.

Mazda geeft de CX-3 het volledige pakket SkyActiv-voorzieningen, dat ook in de andere recente modellen zit. Dat zorgt voor een lager gewicht, waardoor de rijeigenschappen verbeteren en het verbruik daalt.

De nieuwe cross-over komt beschikbaar met drie motoren: twee benzineblokken en een diesel. Beide benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter, de diesel is het nieuwe exemplaar met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Mazda wil nog geen vermogens noemen.

Schakelen gaat met een handbak met zes verzetten of een automaat. Alle versies zijn in Europa met voor- en vierwielaandrijving te bestellen, met uitzondering van de 1,5-liter turbodiesel.met automaat.

De CX-3 debuteert vandaag op de LA Auto Show, maar we moeten tot medio 2015 wachten tot de cross-over bij ons op de markt komt.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Succesnummer in de dop! Lijkt het meer tegen de Opel Mokka, Honda HR-V, Suzuki SX4 S-Cross, Mitsubishi ASX, Fiat 500X, Jeep Renegade en Skoda Yeti op te nemen dan tegen de Renault Captur, Peugeot 2008, Citroën C4 Cactus, Nissan Juke en Suzuki Vitara.

Vreemd is het feit dat Mazda louter voor 2,0-liter benzinemotoren kiest en 'm niet met de 1.5 uit de Mazda2/3 uitrust.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mazda-CX-3-1200x800-4509f74c76790627.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-98d25fc8951f21e7.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-73774434157add2a.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-f04a8e585f41cbb7.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-9775f4fd2dea298a.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-8083de57f2172b9d.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-d04ec18cc44e7dcc.jpg

Mazda-CX-3-1200x800-e46c8a7e116cfeef.jpg

Bron: https://www.autobild.de/artikel/mazda-cx-3-la-auto-show-sitzprobe-und-preis-5457523.html

Duitse prijsindicatie: vanaf 18.000 euro.

Guest
Ik zie nu dat de beenruimte achterin tegenvalt en ook in dat opzicht totaal geen concurrent voor bijv. de Yeti. Skoda komt later nog met een compacte crossover. Dus niks meer dat een regelconcurrent voor de 2008, Captur en Juke.

ovv

Gebruiker
Uiterlijk best geslaagd. De huidige designtaal van Mazda bevalt me wel.

@Flipje1977: laat die 'Officieel' in je topics gerust weg. Vroeger was dat de gewoonte, maar aangezien alle wagens hier pas verschijnen als ze officieel is, is het overbodig.

MBdoubleyou

Gebruiker
Lekker stoer ding! Alleen vind ik de golvende lijn over de zijkant niet helemaal geslaagd. Dit gaat zeker verkopen. Qua beenruimte achter zijn zowel de 2 als de 3 wat krapjes. Dus van de CX-3 is het niet verbazend dat het geen ruimtewonder zal zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar het prijsplaatje. Hij lijkt me net iets boven de Captur te staan. Die is er vanaf iets minder dan 17 mille. Een Mokka doet 21.995 in basistrim. De CX-5 is er vanaf 27.995, de goedkoopste 3 met 1.5 100pk kost 19.900.
Er komen 2.0 liter benzinemotoren in de CX-3 dus dan is de 2.0 120pk de basisversie. In de 3 gaat die voor 23.490 weg. In Duitsland wordt het dus ongeveer 18 mille. Een CX-5 kost daar 23.990 euries. Daar zit er 6 mille tussen. Dan zal de goedkoopste CX-3 hier niet onder de 21 mille te koop zijn, lijkt me. Ik gok 21.390 euries voor de goedkoopste CX-3 :).

Wheel Critic

Gebruiker
Leuke auto. Kan het nog beter gaan doen dan de CX-5 lijkt me.

Alleen weer dat zwarte stukje tussen achterklep en zij-ruitje. Past meestal niet bij de overige lijnvoering en begint al wel afgezaagd te worden.
Zelfde nadoenerij als achterportier zonder handgreep. Daar is ook een merk mee gekomen en daarna wordt het tot vervelens toe geïmiteerd.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Los Angeles International Auto Show:
https://blogs.cars.com/kickingtires/2014/11/2016-mazda-cx-3-photo-gallery.html
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/20141120_676912.html
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/la-autoshow/jp/623/

15826663172_8f2ec6b31b_c.jpg

15639296319_786e0471ec_c.jpg

15823229891_1e25784497_c.jpg

15640274400_35579edb8f_c.jpg

15639969817_7c12163d9d_c.jpg

15825133965_008bc89c15_c.jpg

15801472976_caf16523fe_c.jpg

15801490786_1720793fd9_c.jpg

15205707213_de91cb8a56_c.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Je weet dat de CX-3 een donker derde zijruitje heeft en niet zomaar een zwart gelakte C-stijl zoals bij de Hyundai i20?

Guest
D-C zei:
Je weet dat de CX-3 een donker derde zijruitje heeft en niet zomaar een zwart gelakte C-stijl zoals bij de Hyundai i20?
Zou je dat ruitje veel gebruiken?

Mits2012

Gebruiker
Tot mijn verbazing in de specificaties van Mazda Zwitserland gelezen dat de nieuwe Mazda 2 zelfs met 115 pk motor maar 900 kg geremd mag trekken. Wanneer de CX-3 op de 2 is gebaseerd zou het succes als concurrent van de Captur, Quasqai en anderen wel eens kunnen tegenvallen. Ik trek een kleine caravan en 900 kg is echt te weinig, dan verlies je het van b.v. de nieuwe Skoda Fabia met 110 pk motor die 1100 kg geremd mag trekken. De Mazda 2, bloedmooie kar, is voor mij helaas al afgevallen en met een onnodig zware 2 liter motor is de CX-3 ook geen alternatief. Jammer! Het had zo mooi kunnen zijn.....

Guest
Waarom niet voor de 2.0 kiezen? Qua uitstoot maakt het weinig uit volgens mij. Dus kwa verbruik en prijs dan ook als het goed is. Tevens heb je dan flink meer koppel. Altijd prettig lijkt mij.

Mits2012

Gebruiker
Van de keren dat ik mijn auto gebruik is 90% voor relatief korte afstanden en korte tijd en daar leg ik een derde van mijn 12.000 km/jaar af. De rest is voor ritjes meer dan 40 km, familiebezoek en vakantie. Een 2 liter motor wordt niet warm op korte afstandjes en dat is slecht voor de motor, voor de uitlaat, enz. Dus liever geen grote motor. De 1.5 is voor mij sterk genoeg, ook qua koppel. Mits de auto zelf niet te zwaar is en de versnellingsbakverhoudingen voor trekken optimaal zijn gaat dat prima. Meer cilinderinhoud is natuurlijk wel leuk, maar voor het dagelijks gebruik voor mij dus te veel van het goede.

SVF

Gebruiker
Ik vind het eigenlijk maar een raar ding en duidelijk de minste van de nieuwe modellijn van Mazda. Misschien is het een kwestie van wennen maar de verhoudingen zijn totaal zoek en die C-stijl kan me ook niet bekoren. De achterwisser zit itt de 2 op de goede plek: op de ruit en niet in het blik!

Beros

Gebruiker
Mits2002 zei:
Van de keren dat ik mijn auto gebruik is 90% voor relatief korte afstanden en korte tijd en daar leg ik een derde van mijn 12.000 km/jaar af. De rest is voor ritjes meer dan 40 km, familiebezoek en vakantie. Een 2 liter motor wordt niet warm op korte afstandjes en dat is slecht voor de motor, voor de uitlaat, enz. Dus liever geen grote motor. De 1.5 is voor mij sterk genoeg, ook qua koppel. Mits de auto zelf niet te zwaar is en de versnellingsbakverhoudingen voor trekken optimaal zijn gaat dat prima. Meer cilinderinhoud is natuurlijk wel leuk, maar voor het dagelijks gebruik voor mij dus te veel van het goede.
Een 1.5 liter motor wordt ook niet warm op korte ritjes. Ik denk dat dat verschil erg klein is, zou de 2.0 er niet voor laten staan. Figuurlijk welteverstaan. ;)

Guest
Ik denk ook dat kwa temperatuur van de motor het weinig uitmaakt welke motor je rijd.

lionman

Gebruiker
Lijkt me een formidabel alternatief voor mensen die een CX-5 net iets te hoog gegrepen vinden. Uiterlijk niets mis mee!
De CX-5 bevalt mij (als 7e nieuwe Mazda) super. Enige punten van kritiek richting fabrikant; het spuitbus/compressorsetje (maar da's langzamerhand een beetje algemeen goed aan het worden) en het feit dat het start/stop systeem niet optioneel is.
Voor het eerste heeft Mazda gelukkig nog steeds een panklare oplossing in de vorm van een "thuiskomertje", het tweede zal prijstechnisch en productietechnisch wat lastiger zijn.

Ook het Skyactiv systeem van Mazda vind ik persoonlijk aantrekkelijker dan al dat "gedownsize". Een 1 litertje waar m.b.v. een compressor behoorlijk wat vermogen wordt geperst kan ik niet direct enthousiast van worden. Z'n machien krijgt aanzienlijk meer voor z'n kiezen dan het Mazda alternatief.
Overigens zijn alle moderne motoren behoorlijk thermisch overbemeten. Koelventilator(en) komen nog nauwelijks tot niet in actie, wat uiteraard ook weer scheelt in verbruik en emissie.

Ik heb destijds afscheid genomen van het VAG concern na een hoop ellende en heb hier nooit een seconde spijt van gehad.
Inmiddels al diverse types Mazda gereden, de meeste tot zo'n 80.000 km, en nooit iets bijzonders meegemaakt. Mijn jaarkilometrage ligt tussen de 25 en 30 k/jaar. Olieverbruik is bij die dingen onbekend ondanks snelle Autobahnritten, caravan trekken boven de 30 graden, etc. Motorblok altijd droog, etc., etc. Daar kan menig Europeaan een punt aan zuigen.
Ik hoop voor deze CX-3 ook op een succesvolle toekomst!

Wheel Critic

Gebruiker
Elk merk heeft van tijd tot tijd wel zijn misser. Ook Mazda gaat flink onderuit als ik moet geloven wat er in deze topic staat over de Skyactive diesel: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4726700,page=34

lionman

Gebruiker
Nothing is perfect, zullen we maar zeggen....

Toch staan bij mij twee zaken voorop waar het een autokeuze aangaat:
1) Betrouwbaarheid
2) Geen geblazen en opgefokt motortje in de machinekamer
Als daar dan ook nog eens een combinatie uit voortkomt met een koets die echt niet lelijk is, prestaties waar je je heus niet voor hoeft te schamen + een aantal zaken standaard heeft waar je bij menige concurrent nog eens extra in de knip moet tasten.....: why not?

Mazda bewijst dat het anders kan. Hetgeen ze ook al (als enige!) gedaan hebben door toch verder te gaan met de rotatiemotor.

R

rlin

Guest
Wheel Critic zei:
Elk merk heeft van tijd tot tijd wel zijn misser. Ook Mazda gaat flink onderuit als ik moet geloven wat er in deze topic staat over de Skyactive diesel: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4726700,page=34

Als je de bron leest zie je dat het om een (niet geverifieerd) bericht uit 2013 op een Amerikaans forum gaat. Lijkt me een behoorlijke storm in een glas water, zo niet een hoax.

Verder vind ik de CX-3 niet mooi. De CX-5 vond ik ook al geen schoonheid. Vooral het zij-aanzicht vind ik nogal vreemd; zelfs 30 inch wielen zouden er nog te klein op lijken vermoed ik. De CX-3 heeft hetzelfde. Daarnaast lijkt het wel heel erg op een 3 die hoog op de poten staat. Zelfde concept als de Subaru XV (een verhoogde Impreza), maar de XV is wat vriendelijker voor de ogen.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Paar nieuwe foto's:

01.jpg

09.jpg

08.jpg

Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/news/interview/20150126_685228.html

Guest
Hier moeten Audi en BMW met hun saaie c.q. wilde SUV's maar eens goed naar kijken.
Zeer strak en toch expressief design.

Guest
5.jpg

5.jpg

5.jpg

5.jpg

Zelden zo onder de indruk geweest van een B-segment auto. De Clio vond ik altijd prachtig maar dat plastic interieur is zo'n afknapper. De CX-3 is dan niet de ruimste maar gros is toch maar leasepikkie dat ruimte eigenlijk niet eens zo belangrijk vind. Stoer, dynamisch en niet overdesigned. Ik snap de klachten op de berichten over de CX-3 niet. De Captur is wel aardig maar goedkoop interieur, de Mokka oogt klein en toch lomp, de 2008 klopt van geen kanten en de Juke blijft sowieso wel leuk maar ook niet super bijzonder meer. Ik heb niet zo'n hoge pet op van Mazda (goeie techniek, goeie designtaal maar als ontwerp flaters) maar de CX-3 is een parel!

Springbok

Gebruiker
Ik vind het werkelijk zo'n onwijs mooie auto! Ik ga zeker even kijken als hij bij de dealer staat. En misschien komt er later wel een keer een jong gebruikte.. Kan Mazda erg waarderen de laatste jaren! Zowel qua design als het feit dat ze als enige niet meegaan in het downsizen. Ik denken dat ze daar op de lange termijn goed aan doen vanuit betrouwbaarheid...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Keurige vanafprijs, ik ben benieuwd of er ook nog een 1.5 benzinemotor komt als instapper. Het zal ongetwijfeld het volumemodel van Mazda worden op de Nederlandse markt.

Barri

Moderator

Ik heb niet veel met SUV's maar deze is prachtig zeg! Ze zijn goed bezig bij Mazda.
Enige minpuntje vind ik de wat drukke C stijl, maar als dat alles is... :)

C70

Gebruiker
Ik heb ook niets met SUV's, maar dit is toch wel een leuke opvolgers voor de Megane van m'n vrouw. Ze vindt de Captur erg leuk, maar dat interieur van die Captur, brrrr. De CX-3 daarentegen heeft juist een prachtig binnenste, als zijn de foto's hierboven wel van de GT-M neem ik aan. Waarschijnlijk rijdt de gewone 3 in GT-M trim (mijn voorkeur) net even wat lekkerder dan de CX-3...

Ted Zwolle

Gebruiker
Heb de prijslijsten gekregen via de mail :

CX-3 hand bak / automaat benzine 120 pk (2wd) Energielabel C
S : 20.990 / n.a.
TS : 23.490 / 25.490
TS+ : 24.990 / 26.990
GTM : 27.490 / 29.490

CX-3 hand bak / automaat benzine 150 pk (4wd)Energielabel D
GTM : 30.690 / 32.690

kosten rijklaar 745, metallic 645 / Soul red 795
navigatie op GTM standaard, anders optie voor 695

Was ook benieuwd naar de maten etc ( ivm met de 2 en 3 ) , die staan echter nog niet in de prijslijst .....
Al met al is de CX-3 dus eigenlijk "ongeveer" net zo duur als de normale 3, en daarmee in verhouding dan te duur ? ( of is het wachten totdat mazda de (3) -prijzen gaat aanpassen aan een actuelere yen/euro koers, terwijl dat voor de CX-3 al gedaan is ?

RobEU

Gebruiker
BMW Power zei:
Ik vind het werkelijk zo'n onwijs mooie auto! Ik ga zeker even kijken als hij bij de dealer staat. En misschien komt er later wel een keer een jong gebruikte.. Kan Mazda erg waarderen de laatste jaren! Zowel qua design als het feit dat ze als enige niet meegaan in het downsizen. Ik denken dat ze daar op de lange termijn goed aan doen vanuit betrouwbaarheid...

Ik ben wellicht niet helemaal op de hoogte, maar ik heb nog nergens gelezen dat kleine turbomotoren onbetrouwbaar(der) lijken dan 'normale' motoren. Sterker nog, duurtesten wijzen uit dat ze prima zijn en van conservatieve roeptoeteraars (voel je alsjeblieft niet aangesproken!) hoor je de enige negatieve signalen, zonder al te veel praktijkervaring.

gladoor

Gebruiker
Ze staan bij de dealer.......:p
Dealer in Zoetermeer heeft er wel een stuk of 20 op zijn terrein staan......ziet er erg fraai uit.....:cool:

Guest
Enig jammere vind ik dat Mazda trouw blijft aan goedkope raamstijlen. Hoogglans zwart staat echt een stuk fraaier en versterkt het 'zwevende' dak juist. Zo mag hij trouwens wel voor mijn deur (verlagen, rode accenten, zwarte raamstijlen en spiegels):

cx3_zpswvsrwuer.jpg

Guest
CX-3 zonder LED-lampen, mistlampen, chromen lamellen in de grille, getinte ruiten enz. En kleinere velgen

22562.jpg

22563.jpg

22564.jpg

22561.jpg

22560.jpg

22566.jpg

De eerste nieuwe Mazda die weg komt met kleinere wielen, rest van het gamma heeft de GT-M velgen nodig om het ontwerp tot z'n recht te laten komen :rolleyes:

Springbok

Gebruiker
Rob0032 zei:
BMW Power zei:

Ik ben wellicht niet helemaal op de hoogte, maar ik heb nog nergens gelezen dat kleine turbomotoren onbetrouwbaar(der) lijken dan 'normale' motoren. Sterker nog, duurtesten wijzen uit dat ze prima zijn en van conservatieve roeptoeteraars (voel je alsjeblieft niet aangesproken!) hoor je de enige negatieve signalen, zonder al te veel praktijkervaring.

Een duurtest gaat vaak tot 100.000km. Dat vind ik nou niet zo spannend. Al was dat voor mijn eigen 1.4 TSI al teveel om probleemloos te halen.

Het is toch algemeen bekend dat er redelijk veel problemen zijn met turbo's etc. En het is ook niet heel raar dat meer uit minder ten koste kan gaan van bepaalde duurzaamheid. Dat zien we bij meer producten. Bewust door de fabrikanten, je eigen business beetje op peil houden ;)

Guest
Heeft er iemand inmiddels al vernomen wanneer de versie met automaat in de showroom staat?
Helaas is Mazda Nederland niet echte van het reageren op informatie aanvragen.

Guest
01-mazda-cx-3-fiat-500x-suzuki-vitara-citroen-c4-cactus-nissan-juke-mini-suv-vergleichstest.jpg

1. CX-3
2. 500X
3. Cactus
4. Vitara
5. Juke

https://www.autozeitung.de/sites/default/files/pdf/2015/07/AZ-13-2015-VT-Mini-SUV-Fiat-500X-Mazda-CX-3-Suzuki-Vitara-Citroen-C4-Cactus-Nissan-Juke-Daten-Tabelle.pdf

Op foto's vond ik de 500X maar een saai hok maar irl echt een chique ding. Maar je krijgt er dan weer zo'n typisch Fiat kinderachtig dashboard bij. De CX-3 is meer mijn smaak, stoer, sportief en apart. Ben benieuwd hoeveel vrouwen mensen overstappen van de plastic fantastic Captur naar de betere Mazda

Rutger DC

Actieve Gebruiker
MC W zei:
Op foto's vond ik de 500X maar een saai hok maar irl echt een chique ding. Maar je krijgt er dan weer zo'n typisch Fiat kinderachtig dashboard bij. De CX-3 is meer mijn smaak, stoer, sportief en apart. Ben benieuwd hoeveel vrouwen mensen overstappen van de plastic fantastic Captur naar de betere Mazda

Ik zag afgelopen weekend in Antwerpen een CX-3: best een leuk ding, al blijf ik de proporties van de Mazda's twijfelachtig vinden. De 2 vind ik sowieso maar een raar gebakje, daar klopt werkelijk niets van, de CX-3 is veel geslaagder. Vanuit sommige hoeken oogt de auto heel goed en 'atletisch', vanuit andere hoeken ietwat in elkaar gedrukt. Of de CX-3 beter is dan de Captur blijkt volgens mij niet uit deze test :)

Het belangrijkste minpunt van de CX-3 lijkt me zijn praktische bruikbaarheid: de auto is wat groter dan de Captur en 2008, maar minder praktisch en heeft een enorme tikdrempel. Bovendien zal het grootste deel van de doelgroep de Captur met 90 pk benzinemotor krachtig genoeg vinden, waarvan de instapprijs vier mille lager ligt. Ik vind de Captur hoe dan ook een leuke auto.

Guest
Ik vind de Mazda2 er echt niet uit zien. Op eerste foto's wel maar de rare hoge kont met gedateerde achterlampen en te hoge taille aan de zijkant is geen porum. Voor ruimte moet men voor de CX-5 gaan, de CX-3 is echt als designding neergezet en verdomd geslaagd ook, al moet ik hem nog in het echt zien

Guest
Net filmpje op hoofdpagina gezien. Wat een vergelijking zeg o_O En de CX-3 oogt op film zelfs nog beter. Zelden zo onder de indruk geweest van een nieuw model.

DaK

Gebruiker
Kristian zei:
Prachtig! Zo zou ik hem ook willen hebben. Combinatie van kleur en velgen is perfect.

Dank Kristian! De kleur is Ceramic White, ik ben nu al zeer enthousiast over de auto, qua rijeigenschappen en qua looks.
Binnenkort maar eens een review maken...

Wheel Critic

Gebruiker
Mooi ding maar je ziet hem niet veel.
Mazda marktaandeel is weer aan het inzakken na de opleving door het Kodo design en de Skyactiv technology en met name de CX-5.
Jammer, mooiste Japanse merk, letterlijk en figuurlijk. Technisch lekker eigenwijs en innovatief.

Kristian2

Gebruiker
Is ook logisch natuurlijk want de CX-5, 6 en 3 lopen inmiddels al weer wat jaren mee. De nieuwe CX-5 zal vast weer voor een flinke impuls gaan zorgen.
Ik ben nog steeds overtuigd door de Skyactiv technieken. Zonder problemen 1:16 met mijn 6 Sportbreak is gewoon heel netjes. Dat red je met een 1.0 Ecoboost in een Focus nauwelijks.

Bovenaan