Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • CX-3

Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #2

autoreview

3
Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #2
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst19.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuke kleine wagen

  • 5.000 km
  • 21 juni 2020

Ik kocht deze wagen kort voor de coronacrisis heeft toegeslagen in België. Ik kreeg nog zeer veel geld voor de vorige wagen (Nissan Qashqai van 2010 met 105.000km via een handelaar in Eindhoven) dus dacht ik waarom niet. Gezien mijn positieve ervaringen met Mazda (mijn eerste wagen was een Mazda 626) was het duidelijk dat ik die richting terug uit wou gaan.

Na een testrit met een Kia Stonic 1.0T met 120pk was de keuze nog sneller gemaakt. De 2.0 met 122pk in de Mazda maakt hem tot een veel leukere en snellere auto.

Ik kocht de wagen van een jaar oud met 5.000km op de teller bij een Mazda dealer in de buurt. De auto had alles wat ik verlangde: Ledlichten, parkeersensoren rondom, parkeercamera, mooie velgen en heel het veiligheidspakket (head-up display, dodehoekwaarschuwing, actieve cruise control, waarschuwing voor kruisend verkeer, etc.). Bepaalde zaken zitten zelfs in mijn Lexus IS niet van 2019 die ik kocht in het hoogste uitrustingsniveau. Knap van Mazda en redelijk uniek in de klasse.

Na 2.500km zijn dit mijn ervaringen.
Positief:
- zeer fijne motor die van onderin oppikt en echt krachtig is voor dit type wagen. Ik verras er soms andere weggebruikers mee die dit niet verwachten.
- veel betere manuele versnellingsbak dan de Nissan.
- bij doorrijden zit het verbruik rond de 7L/100km, maar bij een normale rijstijl zit dit rond de 5,3L/100km.
- alle bedieningsorganen hebben een positieve feedback en maken het leuk om te rijden.
- de veiligheidssystemen werken zeer goed en wekken geen irritaties op.
- een zesde versnelling. Dit had mijn Nissan niet en op de autosnelweg werd ik daar gek van.
- subjectief, maar zelf vind ik het echt een mooie wagen.

Is er dan niets negatiefs te melden? Toch wel:
- de ophanging is met de velgen van 18 duim aan de stevige kant. Vooral op verkeersdrempels heeft hij het niet begrepen.
- op een oneffen weg kraakt de hemelbekleding een beetje. Daar moet ik de dealer naar laten kijken.
- de pianolak aan de buitenzijde naast de ramen bekrast zeer snel. Zo’n pianolak is binnen en buiten aan een auto altijd miserie. Ik begrijp niet waarom constructeurs dit doen.
- de ruimte achterin en de koffer is aan de krappe kant, maar dat wisten we toen we de auto kochten. Voor ons drieën is het echter voldoende. Lange verplaatsingen doen we toch met mijn Lexus.

Ik ben zeer zeker tevreden van deze wagen. Het is en blijft een leuke tweede wagen waar ik in het weekend ook mee wil rijden.


Enkele kleine garantiezaken

  • 9.000 km
  • 5 september 2020

Afgelopen week ging de wagen binnen voor enkele kleine zaken onder garantie:
- de leuning van de passagierstoel trilde lichtjes als er niemand op zat
- de handgreep aan de bestuurderszijde rammeltje soms lichtjes
- bij het neerklappen van de achterbankleuning aan de bestuurderszijde bleef de gordel soms hangen

Kleine dingen waar een doorsnee bestuurder zich niet aan zou ergeren, maar ik ben zuinig op mijn wagens en ben nogal gevoelig voor zulke kleine dingen. De dealer loste dit alles onder garantie op. Nog twee jaar garantie resterend.

Wat zijn de positieve punten die opvallen:
- de led-lichten vooraan en achteraan zijn van zeer goede kwaliteit. Dat verbaasde mij voor een auto in dit segment.
- de rijhulpsystemen en adaptieve cruise control werken zeer goed. Niet te opdringerig en makkelijk in te stellen. De head-up display is leuk en geeft vrij veel info weer.
- op lange trajecten zit her verbruik rond de 5,3 liter per 100 kilometer, of 1 op 19,2. Voor een auto met relatief grote 2 litermotor een mooi resultaat. In dagelijks gebruik, zijnde veel korte afstanden, zit het verbruik rond de 6,3 liter per 100km of 1 op 15,9. Veel beter dan de Nissan Qashqai die we vroeger hadden.
- door de relatief grote motor en laag wagengewicht is de auto in elke versnelling vlot te noemen. 120 in zesde versnelling en je geeft gas, dan zit je direct aan 140km/u. Mijn BMW 318i E91 was minder vlot.
- goede Bose-geluidsinstallatie en goede connectiviteit via Apple carplay.
- de auto voelt verbazingwekkend volwassen aan. Lange snelwegtrajecten vormen geen probleem, mede door de zesbak. Dat was met onze Nissan Qashqai wel anders.

Wat zijn de mindere punten die zijn opgevallen:
- de GPS is vrij goed voor dit segment, maar het duurt lang om op te starten nadat de wagen is gestart. Zelfs de DAB-zenders laden neemt vrij lang in beslag.
- de gelakte velgen met gefreesde kanten zijn vrij snel vuil en lastig proper te houden. Ik mag er niet aan denken dat mijn vrouw een borduur raakt; vrij lastig om te herstellen lijkt me.
- de ruimte achterin en de kofferbak is geen hoogvlieger, maar dat wisten we als we de wagen kochten. Maar het is wel een ding om goed rekening mee te houden voor aanschaf. Aangezien dit een tweede wagen is naast mijn Lexus IS, maakt dit voor ons niets uit.

Samengevat nog steeds tevreden met de aankoop. In deze klasse toch de betere auto volgens mij.

Rammel in dashboard

  • 12.000 km
  • 2 januari 2021

In de week na nieuwjaar is de wagen even binnen geweest in de garage voor een rammel in het dashboard ter hoogte van de navigatie-unit. Dit is onder garantie opgelost door de dealer.

Als vervangwagen kregen we een MX30. Leuke wagen, maar volledig opgeladen gaf de boordcomputer 160km op. Echt te weinig, waardoor mijn vrouw niet enthousiast was. Jammer, want het interieur is leuk vorm gegeven en de wagen ligt goed op de weg. Zelfs de dealer was niet te spreken over het rijbereik...

Na een klein jaartje met de wagen zijn dit de pro’s en cons:

+ Vermogen: de wagen is vlot voor een kleine SUV. Veel beter dan die kleine driepittertjes
+ Volwassen rijgedrag: ligt strak op de baan, is koersvast en stuurt goed
+ Goede rijhulpsystemen: adaptieve cruise control, lane keep assist, dodehoek sensoren,... Het zit er allemaal op. De head-up display voegt weinig toe en is eerder een gimmick. De noodremhulp heb ik op de middelste setting gezet want die was wel heel snel om in de ankers te gaan voor wagens doe afslaan
+ Verbruik: gemiddeld 1 op 14,3 gezien de korte afstanden, maar op lange afstanden 1 op 19,3. Netjes, ten opzichte van de voorganger (Nissan Qashqai 1.6i)

- Krasgevoelige pianolak op de deurstijlen aan de buitenkant. Is gewoon geen goede kwaliteit, want mijn Lexus IS heeft dit ook en daar is dit geen punt
- Soms sluiten de deuren niet vanzelf met de keyless entry/go
- Beperkte ruimte achterin en kofferbak, maar dat wisten we op voorhand al
- Als de bak koud staat, dan is de 2de en 6de versnelling wat nukkig. Na een eindje rijden verdwijnt dit wel.

Kortom: nog steeds tevreden met de aankoop!

Onderhoudsbeurt

  • 19.500 km
  • 3 februari 2022

Afgelopen maand was het terug tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Voor twee zaken heb ik wel een melding laten aanmaken en wacht ik op feedback van de importeur:
- piepen van de remmen. Ondanks het gegeven dat zowel de remblokken als de schijven nog in heel nette staat zijn volgens de garage, piepen de remmen bij lage snelheid. Ik dacht dat de compound van de blokken dit zou veroorzaken. De garage geeft aan dat dit wel meer durft voorkomen, vooral met de velgen van 18 inch waarvan het camber wat afwijkt.
- de tweede versnelling moeten we inleggen met de zachte hand. Zeker als de bak nog niet helemaal is opgewarmd. Dat zou de synchromesh zijn. Op zich geen probleem, maar wou dit wel melden voor het geval dit misgaat buiten de garantieperiode.

De kleine beurt was 234,40 euro. Niet heel goedkoop, maar zeker aanvaardbaar. Voor de rest nog steeds tevreden over de wagen. Vooral de motor is het hoogtepunt. Geen futloze driepitter die je continu in het juiste toerentalgebied moet houden. Gewoon gas geven en hop!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda CX-3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda CX-3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Comfort Automaat | NAVIGATIE | LED | APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO | PRIVACY GLASS | RIJKLAARPRIJS

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Comfort Automaat | NAVIGATIE | LED | APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO | PRIVACY GLASS | RIJKLAARPRIJS

    • 2021
    • 12.608 km

    € 29.545

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GTM-Line | CRUISE | LEER | 18"| AFN. TREKHAAK | CAMERA | RIJKLAARPRIJS

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GTM-Line | CRUISE | LEER | 18"| AFN. TREKHAAK | CAMERA | RIJKLAARPRIJS

    • 2019
    • 93.856 km

    € 24.040

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-Luxury Automaat | CRUISE | ELEK. STOELEN | CAMERA | NAVIGATIE | RIJKLAARPRIJS

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-Luxury Automaat | CRUISE | ELEK. STOELEN | CAMERA | NAVIGATIE | RIJKLAARPRIJS

    • 2018
    • 94.007 km

    € 22.490

Meer Mazda CX-3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda CX-3 (facelift @ pag. 2)

    74
    • 28 oktober 2021

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda CX-3 specificaties
  • Mazda CX-3 occasions
  • Mazda CX-3 video's
Advies en informatie
  • Mazda CX-3 tests
  • Mazda CX-3 gebruikersreviews
  • Mazda CX-3 index
PREMIUM
Test: Mazda CX-3

Test: Mazda CX-3

Waar veel concurrenten kiezen voor duidelijk afgebakende facelifts, gaat men bij Mazda voor...

Lees meer
 

Mazda CX-3 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    3
    • 9 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #2

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #2

    3
    • 21 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2019)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2019)

    5
    • 1 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    8
    • 28 september 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line...

    1
    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line...

    2
    • 28 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    1
    • 20 februari 2021
meer reviews
Fiat 500X vs. Mazda CX-3 - Dubbeltest

Fiat 500X vs. Mazda CX-3 - Dubbeltest

Facelifts zijn er in alle soorten en maten. Soms gaat het design compleet op de schop, maar...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line...

    1
    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Mazda stopt met CX-3

    Mazda stopt met CX-3

    74
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line...

    2
    • 28 augustus 2021
  • Nieuws
    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor bekend

    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor...

    27
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    1
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    3
    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

    3
    • 9 december 2020
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 4 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    4
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden