en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Wie op zoek is naar een wat sportievere compacte cross-over kon tot voor kort bijna niet om de Mazda CX-3 heen. Daar komt nu echter verandering in, want naast de geheel nieuwe Nissan Juke is dit bijzondere hoekje van de markt nu ook verrijkt met de Ford Puma.
Sportiviteit en SUV’s, het blijft een moeizame relatie. Natuurlijk, wie een paar ton meeneemt, heeft keuze te over uit razendsnelle en zelfs uiterst dynamische top-SUV’s, maar in de basis is zo’n hoge koets maar moeilijk te combineren met een inspirerend rijgedrag. Dat geldt zeker in de laagste regionen van SUV-land, waar beperkingen in maatvoering en budget autofabrikanten vaak doen besluiten om het accent te leggen op uitrusting, praktisch gebruiksgemak en comfort. Dat betekent in de praktijk dat de kopersgroep van dit soort auto’s vaak lang niet zo hip en jong is als de folder je wil laten geloven. Toch zijn er wel degelijk voorbeelden van modellen met een dynamische inborst. De Mazda CX-3 is daarvan zonder twijfel de bekendste. Sinds zijn introductie in 2015 valt de auto op door zijn volwassen en fijne rijeigenschappen. Dat de compacte Japanner deze combineert met een uitstekende zitpositie voor de bestuurder en een behoorlijk beperkt ruimteaanbod voor de passagiers maakt hem anders dan veel andere auto’s in deze klasse. Ook de Nissan Juke is vanaf het begin een ongebruikelijke verschijning. In dit geval gaat het daarbij vooral om het uiterlijk, dat de eerste generatie van de Juke een aantal vrienden, maar vooral ook veel vijanden bezorgde. De oorspronkelijke Juke verscheen in 2010 en mag daarmee net als grote broer Qashqai gerust als de trendsetter van zijn segment worden gezien. Ook bij deze auto stond ruimte niet boven aan de prioriteitenlijst, maar dat heeft de kopers tot nu toe zeker niet bij Nissan weggehouden.
Sinds 2014 heeft ook Ford een compacte SUV in het gamma, maar die EcoSport is van een heel ander kaliber. Hoewel latere versies het probleem voor een deel hebben opgelost, heeft het oorspronkelijk voor ontwikkelingsmarkten bedoelde model zijn budget-imago nooit helemaal van zich kunnen afschudden, waarbij het weinig opzienbarende of zelfs wat truttige voorkomen een grote rol speelt. Met de Puma tracht Ford dat recht te zetten. De nieuwe cross-over brengt niet alleen een bekende sportieve modelnaam mee naar het strijdveld, maar kan ook pronken met een opvallende en lekker eigenwijze koets. Met name de brutale neus onderscheidt de auto daarbij van de concurrentie, maar ook van andere Fords. De brede schouders en relatief lage zijruitpartij dragen bij aan het dynamische uiterlijk, maar doen tegelijkertijd vermoeden dat ook dit geen ruimtekoning is. Met betrekking tot de bagageruimte lijkt die vlieger niet op te gaan bij een blik op de specificaties. 456 liter is erg veel voor dit segment, maar er zit wel een addertje onder het gras. Of eigenlijk: onder de laadvloer. Daar huist namelijk de MegaBox, een diepe ‘kelder’ waarvan de 80 liter inhoud onderdeel is van het totaal. Het in de praktijk gebruikte deel van de bagageruimte is daarmee niet opzienbarend, maar die MegaBox is wel degelijk handig. Het ding is voorzien van een heuse afvoer, die het mogelijk maakt om modder en zand weg te spoelen. Zou dit een erfenis zijn van Fords uitgebreide ervaringen met pick-ups?